Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick en bränd cd av en polare häromdan, ingen info om vad den innehöll, utan ett stycke överaskningsmusik helt enkelt. Spännande, tänkte jag, och laddade freja´n med nämnda CD och ut strömmade nå´t som är om inte omöjligt så i alla fall ganska svårt att beskriva med ord (åtminstone för en snubbe med mina bristande poetiska talanger... :app: )

När jag lyssnade kom jag att tänka på King Crimsson, fast mindre symfoniskt och mer metal...jag fick vibbar av red hot chillipeppers, t.o.m. lite tidig Queen på nå´t ställe, men hela tiden med en omiskänlig egen touch.

Efter att konsulterat nämnde polare så blev jag upplyst om de hitils hemliga upphovsmännen, och som ni redan gissat så var det the Mars Volta

B00009V7T2.01._PE7_SCMZZZZZZZ_.jpg

Efter att ha studerat deras hemsida

http://www.themarsvolta.com/

ser jag att bl.a. Flea & john Frusciante har medverkat på skivan så mina vibbar av Red Hot var ju inte helt fel... :D

Det finns en riktigt upplysande text om bakgrunden till bandet och deras motvilja till att stoppas in i de traditionella facken som man envisas med att disskutera. Just i detta fall känns det ju i och för sig ganska sunt att inte stoppa på nå´n etikett, vad man än väljer att kalla det så lär det bli ovanligt fel.... :evil:

Nåväl, vill ni ha en portion mycket välspelad musik , svängig, bitvis hård, bitvis vacker, bitvis "brokig" med starka 70-talsflörtar, allt detta framfört av riktigt skickliga musiker, kolla då in the Mars Volta!

Klas

Posted
Fick en bränd cd av en polare häromdan, ingen info om vad den innehöll, utan ett stycke överaskningsmusik helt enkelt. Spännande, tänkte jag, och laddade freja´n med nämnda CD och ut strömmade nå´t  som är om inte omöjligt så i alla fall ganska svårt att beskriva med ord (åtminstone för en snubbe med mina bristande poetiska talanger... :app: )

När jag lyssnade kom jag att tänka på King Crimsson, fast mindre symfoniskt och mer metal...jag fick vibbar av red hot chillipeppers, t.o.m. lite tidig Queen på nå´t ställe, men hela tiden med en omiskänlig egen touch. 

Efter att konsulterat nämnde polare så blev jag upplyst om de hitils hemliga upphovsmännen, och som ni redan gissat så var det the Mars Volta

B00009V7T2.01._PE7_SCMZZZZZZZ_.jpg

Efter att ha studerat deras hemsida

http://www.themarsvolta.com/

ser jag att bl.a. Flea & john Frusciante har medverkat på skivan så mina vibbar av Red Hot var ju inte helt fel... :D

Det finns en riktigt upplysande text om bakgrunden till bandet och deras motvilja till att stoppas in i de traditionella facken som man envisas med att disskutera.  Just i detta fall känns det ju i och för sig ganska sunt att inte stoppa på nå´n etikett, vad man än väljer att kalla det så lär det bli ovanligt fel.... :evil:

Nåväl, vill ni ha en portion mycket välspelad musik , svängig, bitvis hård, bitvis vacker, bitvis "brokig" med starka 70-talsflörtar, allt detta framfört av riktigt skickliga musiker, kolla då in the Mars Volta!

Klas

Om du fant den interessant bør du også sjekke ut deres siste skive "Frances the mute" personlig finner jeg den bedre enn den første, selv om jeg ikke kan si jeg er noen stor fan :)

mvh

Posted
Om du fant den interessant bør du også sjekke ut deres siste skive "Frances the mute" personlig finner jeg den bedre enn den første, selv om jeg ikke kan si jeg er noen stor fan  :)

mvh

Tack för tipset, den hamnar gensat i shopping-korgen! :)

Jag är väll ännu inte att betrakta som ett stort fan, men det är alltid kul med nya musikaliska bekantskaper...