Jump to content

Erfarenhet av analoga vs digtala förstärkare


larlil

Recommended Posts

Är det någon på forumet som har erfarenheter både ljudmässigt och teknikmässigt när det gäller analoga förstärkare i jämförelse med digitala?

Står precis i begrepp att köpa nytt, och funderar bl a på Krell KAV 400Xi alternativt Meridian G51 i jämförelse med TacT/Lyngdorfs digitala. Samtliga, med viss reservation för Meridian, har ju fått lysande kritik i pressen. Kommer nog aldrig att lyckas med att ordna ett A/B-test av dessa tre. Fördelar och nackdelar? Tacksam för synpunkter!

:blush

Link to comment
Share on other sites

Är det någon på forumet som har erfarenheter både ljudmässigt och teknikmässigt när det gäller analoga förstärkare i jämförelse med digitala?

Står precis i begrepp att köpa nytt, och funderar bl a på Krell KAV 400Xi alternativt Meridian G51 i jämförelse med TacT/Lyngdorfs digitala. Samtliga, med viss reservation för Meridian, har ju fått lysande kritik i pressen. Kommer nog aldrig att lyckas med att ordna ett A/B-test av dessa tre. Fördelar och nackdelar? Tacksam för synpunkter!

:blush

Tjenamoss!

Här kan du läsa lite om de tekniska aspekterna kring TacT 2150:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...iewtopic&t=6891

De som man kan vara tveksam till är den höga distorsionen i de övre registren samt naturligtvis utgångsimpedansen. 1,2 ohm är väldigt mycket och kommer utan tvekan leda till tonkurveförändringar.

/Gr.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle undvika Tact och även Krell 400.

Vaffå då då? Krellen brukar väl inte betraktas som någon dålig konstruktion vad jag vet, snarare tvärtom. Har lyssnat på den i några olika sammanhang och tycker den känns helt ok. Har själv haft en del fördomar när det gäller produkter från Krell tidigare, men jag fick tänka om , iallafall när det gäller KAV 400Xi.

Link to comment
Share on other sites

Krell har verkligen gjort fina slutsteg och försteg, men KAV400 framstår som ett lågvattenmärke. :shy:  Distorsionen antar mått jag aldrig skådat från Krell.

Rent ljudmässigt har Krell 400 fått riktigt bra kritik, årets förstärkare 2004 i Hifi Choice och 5/5 i What Hifi. Så lyssna på den innan du dömer ut den!

MVH Mattias

Link to comment
Share on other sites

Rent ljudmässigt har Krell 400 fått riktigt bra kritik, årets förstärkare 2004 i Hifi Choice och 5/5 i What Hifi. Så lyssna på den innan du dömer ut den!

MVH Mattias

Hur vet du att jag inte lyssnat på apparaten ifråga? :D

Vidare har jag under alla år av konstruktion och lyssning aldrig noterat att det skulle föreligga diskrepans mellan mätning och lyssning. :app:

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att jag inte lyssnat på apparaten ifråga?  :D

Vidare har jag under alla år av konstruktion och lyssning aldrig noterat att det skulle föreligga diskrepans mellan mätning och lyssning. :app:

När jag skrev "Så lyssna på den innan du dömer ut den!" - Det skrev jag till trådskaparen och inte till dig Morello, ett litet missförstånd.

Kan ju inte veta om du lyssnat på den eller inte, men du kommenterade ju bara dess distortion som om det automatiskt skulle innebära att den låter dåligt, och du skrev inget om dina lyssningsintryck av den.

Vad var det du inte gillade med den när du lyssnade på den då? Och vad betyder diskrepans?? Rena kinesiskan... :D;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har haft en Tact 2150 ett kort tag, väntade mig mycket men blev otroligt besviken.

Fast,torr och djup bas, inga bakgrundsljud,verkligt tyst är den. Detaljerad diskant,men totalt livlös i mellanregistret. Lät som man hängt en filt över sångaren,gitarrerna,violinerna......... Grått och trist som sagt. Fösrsökte ge den längre tid och hoppades att ljudet skulle växa,men gav upp efter ca en vecka. Lär nog dröja innan jag testar en digitalstärkare igen. Kringutrustningen var: Nad silverline S500, B&W 802N, Transparent MW Plus signal och högtalarkabel,digitalkabel var Transparent XLR "Premium". Kör med en Gryphon Callisto 2100 i dag och har inte en tanke på att byta upp mig då det kommer att bli mycket dyrt. Den driver dessa "fruktat svåra högtalare" ed en förvånansvärd pondus trots sin blygsamma effekt. Åtminstonde vid dom volymerna jag vågar spela i en lägenhet, och det brukar bli rätt högt ändå. :D Drömmer om tex ett Krell FPB 750MCX :mm: men är inte gjord av pengar så det får vänta. :diss:

Link to comment
Share on other sites

Trodde frågan handlade om huruvida någon LYSSNAT på nämnda objekt. Snackas en massa om mätvärden och pris i olika tidningar, hm vem fxn bryr sig om sånt. ;)

Tacten fick många pris och den hyllades till skyarna av en del i hifi-pressen, tykte ändå som sagt att den inte lät något vidare. Såg en Callisto till salu för 25,helt underbar integrerad. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hemma ett ARC 150.2 ett tag för...ett år sedan ungefär. Kopplades via en Proceed CDP direkt till slutsteget och vidare till Revelhögtalare. Av det jag hann lyssna så tyckte jag att steget presterade mycket bra i denna anläggning. Inget som stack ut, utan det skötte sig som man hade önskat. Det som gjorde att jag inte köpte detta steg var att det saknades lite pondus och driv i basregionerna. Kan tänka mig att storebror 300.2 skulle kunna vara ett bra alternativ. Jag är åtminstone helsåld på deras design :app:

Trodde frågan handlade om huruvida någon LYSSNAT på nämnda objekt. Snackas en massa om mätvärden och pris i olika tidningar, hm vem fxn bryr sig om sånt. 

hayabusa>

Håller med dig på hälften iaf. Pris i press säger föga om produktens prestanda, då de flesta produkter lyckas knipa en eller flera "best buy" i någon tidning.

Däremot så vill trådskaparen även ha teknikmässiga råd, och därav kommer mätningar på tal :)

Förövrigt så håller jag även med dig om att Gryphon Callisto borde stå med på listan. Mycket fin förstärkare, även om man kunde önska sig lite mer effekt. Men man kan inte få allt :?::)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och goda råd i tråden! Instämmer i att Gryphon är ett utmärkt alternativ! Betraktar Gryphon som ett av de mer musikaliska alternativen. Som vanligt när man börjar lyssna, så stiger kraven hela tiden, och tyvärr även prislappen (i de flesta fall). Efter ett antal provlyssningar av olika utrustningar blev det till slut Meridian som valet föll på. Fastnade för det balanserade försteget G02 tillsammans med slutsteget G57 (2x200W) och cd-spelaren G08. Det är en kombination som jag upplever som mycket positiv och som inte gör att man blir lyssningstrött. Framförallt cd-spelaren är fantastisk. Rekommenderas varmt!

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...