Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inte köpa "grisen i säcken", ja vad svarar man på det.

Det beror ju lite på vad du är ute efter, vill du först och främst skaffa skivor med ekonomiskt värde, så gäller det att ha koll på pressningar skivbolag och kvalitetsgraderingar typ "Goldmine".

Om det framför allt är bra musik du vill ha, så är det bara att ge sig ut på beg marknaden och leta upp dina faviriter. jag brukar kolla så att skivan är någorlunda ren och fri från repor.

Jag har även köpt en del beg vinyl på Ebay, och jag har inte gått på någon mina än. Jag brukar kolla säljaren betyg och det har funkat hittils, köper man inte alltför dyrt så är ju risken liten.

Dagens skörd på beg marknaden, 7 titlar 380:-!!

Lite tips på siter för Ny audiofilvinyl:

http://www.redtrumpet.com/

http://www.vinylbutiken.com/

http://www.elusivedisc.com/

http://store.acousticsounds.com/store.cfm

Posted
Hej Hififolk.

Vet någon vart man ska vända sig om man har frågor om olika LP-Skivor.

T.ex Vad en viss skiva kan vara värd? etc. etc.

Mvh.Christer

Tjenare Christer!

Jag tror att jag kan bidra med något vad det gäller skivor och värde. du får gärna fråga så skall jag försöka svara. /iroise

Posted

Det enklaste sättet att få reda på exempelvis skivors marknadsvärde, är att man följer slutpriserna på tex: www.tradera.com, www.ebay.com, m.m. Slutpriset = ungefärligt marknadsvärde.

Posted
Det enklaste sättet att få reda på exempelvis skivors marknadsvärde, är att man följer slutpriserna på tex: www.tradera.com, www.ebay.com, m.m. Slutpriset = ungefärligt marknadsvärde.

Hej!

Om du skall kolla priserna på tradera eller ebay så måste du kolla slutpriset (såsom Ranefjord mycket riktigt rekommenderar) samt även kolla hur många gånger objektet är sålt. Är det sålt en gång för ett visst pris betyder inte det att marknadsvärdet är detta pris. Det kan lika gärna betyda att en numera före detta vinylnörd som jag själv saknade denna utgivning och skulle ha den till varje pris dvs den gick över marknadsvärdet. Det kan också betyda att ingen vid just detta auktionstillfälle såg auktionen så skivan gick billigt dvs under marknadsvärdet. MAO kolla förutom slutpris även hur många gånger skivan är såld för ett visst pris. Är den såld flera gånger för samma pris är detta antagligen marknadsvärdet. Vet inte om det är möjligt att göra denna koll men den är i alla fall av vikt för att undvika att betala fel pris. Lurad vill vi inte bli så att veta värde kan vara viktigt både vid inköp/försäljning men egentligen finns det endast två sorters musik den vi gillar och den vi inte gillar. Till dig som frågade om Parson jag svarar senare idag./ Iroise

Posted
Hej!

Om du skall kolla priserna på tradera eller ebay så måste du kolla slutpriset (såsom Ranefjord mycket riktigt rekommenderar) samt även kolla hur många gånger objektet är sålt. Är det sålt en gång för ett visst pris betyder inte det att marknadsvärdet är detta pris. Det kan lika gärna betyda att en numera före detta vinylnörd som jag själv saknade denna utgivning och skulle ha den till varje pris dvs den gick över marknadsvärdet. Det kan också betyda att ingen vid just detta auktionstillfälle såg auktionen så skivan gick billigt dvs under marknadsvärdet. MAO kolla förutom slutpris även hur många gånger skivan är såld för ett visst pris. Är den såld flera gånger för samma pris är detta antagligen marknadsvärdet. Vet inte om det är möjligt att göra denna koll men den är i alla fall av vikt för att undvika att betala fel pris. Lurad vill vi inte bli så att veta värde kan vara viktigt både vid inköp/försäljning men egentligen finns det endast två sorters musik den vi  gillar och den vi inte gillar. Till dig som frågade om Parson jag svarar senare idag./ Iroise

Tack alla för era svar, särskilt du iroise.

Hittar jag någon mer skiva jag undrar över så vet jag ju vart jag ska vända mig.

Posted

Ett närbesläktat problem med detta är försäkring av vinylskivor. Det räcker ju inte att jag själv tycker att en skiva är så mycket värd även om jag upplever mig som expert på ämnet ifråga. ;)

Det finns väl vissa värderingsmän - men värdet varierar ju med tiden så ett omdömme har väl begränsad giltighetstid :?:

Hur har ni gjort :?:

//Eliot

Posted
Hur har ni gjort  :?:

Jag har sparat alla kvitton och sedermera fört in dom som ett återskaffningsvärde i min databas. Nu är jag visserligen en smula tveksam till värdet av dom klassiska 195-60tals LPna (Dom är enligt min enkla maning en smula övervärderade, men så kommer det alltid att vara i ett samhälle där vissa föremål laddas med en betydande satus bland sammalare..).

Jag har ju kanske inga direkt värdefulla plattor, men min försäkringsman ansåg ändå att man bör behandla stora sammlingar, oavsett vilket media som om det är ett bibliotek och att det är återförskaffningsvärdet som skall motsvaras av försäkringsvärdet. Så det hänger på att man bokföra sina inköp ordentligt.. (Min fonogramförsäkring kostar ungefär en tredjedel av en normal nybilsförsäkring för en medelålders man i storstad.. Så jag har ingen bil :clown: )

Det lär vara så att för särskillt "värdefulla" sammlingar har de flesta försäkringsgivare specialförsäkringar.. Dom är ganska dyra, men som alltid, det kostar att ligga på topp..

Har man många värdefulla fonogram bör man nog skaffa sig ett säkerhetsskåp som tål en hel del värmegrador och rent av har en LP kylare... :blush

/ptr

Posted
Jag har sparat alla kvitton och sedermera fört in dom som ett återskaffningsvärde i min databas.

Skall jag alltså föra in 10 kr på en skiva som jag köpt på loppis och som verkar ospelad - när jag ser att den kostar 800£ i prislistor som jag har tillgång till :?:

//Eliot

Posted
Skall jag alltså föra in 10 kr på en skiva som jag köpt på loppis och som verkar ospelad - när jag ser att den kostar 800£ i prislistor som jag har tillgång till  :?:

Jag har inget bra svar på det, men som jag ser det är inte återförskafningsvärdet det du råkade hitta plattan för på loppis utan vad du som regel måste betala på den "öppna marknaden". Det hänger ju på hur välvillig din försäkringsman(kvinna) är, jag förstår problemt, har ställts inför det samma med alla mina tekniskt värdelösa Melodiya LP, som aldrig återutgivits, men med musik som inte finns på något annat orginalmedium. I den citerade texten borde jag ha skrivit; "minsta" återförskafningsvärde..

Hur värderar men en kulturskatt? Det är precis lika svårt som att vädera en ovanlig LP som betingar ett högt pris i sammlarkretsar. Har man otur så säger försäkringsbolagets utredare att, sorry, den finns återutgiven på CD, enligt våra principer täcker försäkringen bara denna återskaffning...

Det är som sagt var svårt att försäkra en sammling av esoteriska grejor till ett värde som helt motsvarar vad det skulle kosta att erätta dem.. Det viktigaste redskapet för en sammlare är att dels noggrant dokumentera sin sammling (bilder, databas kvitton etc.) samt lika noggrant sammla in information om hur "marknaden" för det man sammlar på ser ut.. Nästa alltid gäller det för oss som försäkringstagare att bevisbördan på hur mycket det försäkrade är värt ligger helt på våra axlar..

/ptr