fatpipe Posted September 24, 2005 Posted September 24, 2005 Riktigt läckert! Trist dock med en man mindre bowersanhängare... Skulle vara väldigt spännande att lyssna på Thiel någon gång. Likaså Vitus. Skojj med förändringar! Svår fråga men.. Vad skiljer denna uppställning mot den förra? Quote
datar Posted September 25, 2005 Posted September 25, 2005 Hvordan er de nye høyttalerne i forhold til N801? <{POST_SNAPBACK}> Intressant fråga. Själv har jag lyssnat till B&W högtalarna men aldrig Thiel. Quote
Merkurius Posted September 25, 2005 Posted September 25, 2005 Det går att göra mer med juhas rum. Vi testade att flytta runt AA absorbenterna lite, främst på sidorna. Det blev ett lyft, men man måste ju kunna leva i rummet oxå. Hur blev det med akustiktavlorna, införskaffades sådana? Quote
juha Posted September 25, 2005 Posted September 25, 2005 Skoj att ni är så pass positiva Lever man med det så tänker man inte så mycket på det. Merkurius: Ja när du var här så hade jag precis beställt mina första V-4:or, idag så skulle jag inte använda AA, behöver absolut inte dem längre(sålda). Nu behöver jag bara jobba med efterklanger/reflexer i rummet. Man kan väl säga att jag har treatat fram till lyssnings position och ska ha in diffusor ovanför sitt plats. Bakom har jag problem med i o med att det ska gå och använda kyl/frys/skafferi osv så där blir mest att korta ner efterklanger. Akustik tavlan fungerade kanon bra men min fru tycker hennes tavlor är snyggare Jag har ju inget eget lyssningsrum så jag får hålla igen tills vi får hus. Quote
juha Posted September 25, 2005 Posted September 25, 2005 Rått anlegg du har!!! Hvordan er de nye høyttalerne i forhold til N801? Vitus effektene er kjempelekker å se på! Synd at de koster så fordømt mye penger!! :-) <{POST_SNAPBACK}> Skillnaden mellan dessa hgt är väldigt stor, kommentarer från olika medlyssnare kan man ganska grovt säga att 50 procent gillar den ena medan de andra gillar den andre. Thiel har en mer upplöst diskant och även bas, mellanreg är mer krämig och mjuk på 801:an. Thiel har högre krav på kring utrustning, den kan faktiskt vara ganska elak till att börja med, tex dåliga nät kablar hörs då man lätt får "vi går på el" känslan. MEN med rätt förutsättningar så lyfter Thielarna och texturer,klanger blir i åtminstone mina öron verkliga. Thielarna försvinner fint, ljud hörs långt förbi flankerna. Thielarna har en superb förmåga att tex att höra gitarrsträngs plock, xylifoner likaså, de blir dynamiska och man hör "starten" på varje anslag på ett övertygande sätt, följt av en ren fin utklingning, givetvis hörs det lätt på piano stycken. Skulle jag önska något så är det mer textur ändå men det håller jag på och jobbar fram, varje vecka så tar det ett kliv till inom just denna egenskap. 801:an är och förblir en öronsten för mig, Cs6 är ett litet sidosteg tills min "sista högtalare kommer in. Vill bestämma i lugn och ro, lite studerande och lyssningar så får vi se vad det kan bli Quote
Neodynium Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jag var precis hos Juha nu... med hans sista "adjustments"... och.. oj.. Fick nog den största hifiupplevelsen hittills... jäkla va bra.. perfekt i mina öron. Fanns ingen anläggning utan bara musik.. man tänkte inte på något annat än att njuta av musiken. Chockerande bra skulle jag vilja säga... En så "total" anläggning har jag aldrig hört.. var som ett par gigantiska Stax lurar. Var så vackert vid ett tillfälle att en tår kom! Credit till Juha för denna upplevelse... Hör fortfarande musiken vi spelade på slutet av sessionen.. helt varm i hela kroppen. För er som inte har varit där.. samt ni som har... ÅK DIT!!!! /Neo Quote
Recommended Posts