andreas .l Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Jag kom över en Primare A30.1 till ett bra pris som var svårt att motstå och nu ska passande högtalare införskaffas. Men eftersom jag bor på västkusten, halmstad, och har lite svårt att ta mig till vettiga butiker så jag skulle vilja ha lite förslag på högtalare som är värda att lyssna på ihop med A30.1 samt vilka butiker som har dom. Budget ligger på runt 20k i butik då man kan ta en del på avbetalning. Jag har lyssnat på dynaudio 72, 82, och 72SE och tyckte detta lät bra men vid höga volymer (över 50 på primarens display!) så kändes det som att primaren inte riktigt orkade hela vägen, framförallt basen verkade bottna. Eftersom A30.1 har pre-out så går det ju att uppgradera efterahand om inte annat. Hur som helst så bor jag i lägenhet och rummet är 3,8mx6m och kommer inredas till fördel för välljud. Musiken som spelas är mest synth (typ FLA, covenant etc) men även goth, metall och akustiskt. Behöver alltså inte komma upp i några högre partyvolymer med avgrundbas utan det ska låta bra även på låg volym, men basen måste finnas där. Kan ju alltid komplettera med sub efterhand annars. De högtalare som är intressanta förutom Dynaudio är Audiovector (ej hört) men jag känner mig tveksam till deras basresurser (läst :P) Alla tips välkomnas. / Andreas Quote
matte76 Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Jag kom över en Primare A30.1 till ett bra pris som var svårt att motstå och nu ska passande högtalare införskaffas. Men eftersom jag bor på västkusten, halmstad, och har lite svårt att ta mig till vettiga butiker så jag skulle vilja ha lite förslag på högtalare som är värda att lyssna på ihop med A30.1 samt vilka butiker som har dom. Budget ligger på runt 20k i butik då man kan ta en del på avbetalning. Jag har lyssnat på dynaudio 72, 82, och 72SE och tyckte detta lät bra men vid höga volymer (över 50 på primarens display!) så kändes det som att primaren inte riktigt orkade hela vägen, framförallt basen verkade bottna. Eftersom A30.1 har pre-out så går det ju att uppgradera efterahand om inte annat. Hur som helst så bor jag i lägenhet och rummet är 3,8mx6m och kommer inredas till fördel för välljud. Musiken som spelas är mest synth (typ FLA, covenant etc) men även goth, metall och akustiskt. Behöver alltså inte komma upp i några högre partyvolymer med avgrundbas utan det ska låta bra även på låg volym, men basen måste finnas där. Kan ju alltid komplettera med sub efterhand annars. De högtalare som är intressanta förutom Dynaudio är Audiovector (ej hört) men jag känner mig tveksam till deras basresurser (läst :P) Alla tips välkomnas. / Andreas <{POST_SNAPBACK}> Du har rätt angående Audiovectors basresurser enligt mig. Primare orkar inte riktigt med Dynaudio, så där har du också rätt. Testa Monitor Audios nya silver-serie, RS6 eller storebror RS8. De har fått ruggigt bra kritik, spelar garanterat mer bas än AV och är ganska lättdrivna. EDIT: Kolla denna annons om du kan tänka dig begagnat: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17145 De hade jag köpt tror jag, om de ligger i din ungefärliga prisklass. Quote
andreas .l Posted October 11, 2005 Author Posted October 11, 2005 Nu har jag varit runt och lyssnat på än fler modeller men jag kan inte bstämma mig. Budgeten ligger på 20´. Mitt rum är 3,8*5,6 och i betong. Det kommer att akustikförbättras. Jag har, förutom Dynaudio 72, 82 och 72SE även lyssnat på Audiovector Mi3Super, NAIM Ariva, QRS Mercuris, JMlab Focal, Martin Logan Mosaic samt Von Schweikert VR4jr (en miss rent budgetmässigt, men det lät väldigt, väldigt bra och det var den enda modelleb som fanns inne). Naim och dynaudio tyckte jag på minde varandra en hel del i ljudkaraktären. mycket musikalsika och trevliga att lyssna på , lite laid-back. Naim hade en mer framåt diskant vilket jag föredrar men dynaudio hade mer kontur i dom lägre registrerna. Naim spelade med Naimelektronik. Dynaudio med Primare. Dynaudio har föredel då naim verkar tappa en del om man har prylar mellan högtalarna, vilket jag har, iof en väldigt låg tv/stereroebänk men ändå. Bägge högtalarna är starka kandidater. Jag skulle dock vilja ha mer information om Naim när det gäller placering. Audiovector. spretig diskant, analytisk och kall,klen botten en besvikelse helt enkelt. Spelade med Arcamelektronik. QRS Merkurius. Öppet ljud, något för analytiskt men bra driv i botten. Inte aktuella pga lådans utseende och volym, dessutom lät dom nog lite väl trist. ML Mosaik. Luftig behaglig diskant. kändes vädligt levande men saknade en hel del botten. JM lab focal. Först uppleve jag diskanten som vass men det vandes bort ganska snabbt. trevlig låda men lät just lite väl mycket låda. saknade det sista i bottnen. Von Schweikert Vr4jr. detta var det bästa av allt. men dom kostade 35´ (demo ex) och alltså över budget och tyvärr inte aktuellt på ett bra tag. dessutom känner jag mig skeptisk till att få en vettig placringen med tanke på lådans djup. Kom gärna med förslag på fler högtalare i i 20´klassen och vilka butiker som säljer dessa. Jag bor i halland så alla städer mellan malmö och göteborg samt en bit in i landet går att besöka. Det jag funderar på just nu är von schweikert VR2 och Sonus Faber Concerto Domus, kanske usher. det kommer spal med Primare A30.1. CD eller DVD kommer senare. Quote
AndersB Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Andreas I våras var jag som du i jakt på högtalare, i och för sig med annan elektronik, men likheterna är många då vi delvis lyssnat på och har liknande erfarenheter om flera av märkena du nämner ovan. Mitt råd:plocka ner favoritskivorna och åk till Radiolagret i Göteborg för en demonstration av Elektroakustiks Melos. En fantastisk musikförmedlare med många inställningsmöjligheter, dessutom säljs de inklusive installering. Ett par spelar hos mig nu och det ablsolut sista jag byter ut i anläggningen är högtalarna... Anders Quote
matte76 Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Provlyssna Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand hos Hifi Consult och du är såld!! De slår de övriga du lyssnat på möjligen med undantag av Von Schweikert som är mycket dyrare. Eller begagnat om du är intresserad av det. Denna tex: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44041 Quote
Guest Rydberg Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Vilket håll spelar du på i rummet? Quote
andreas .l Posted October 13, 2005 Author Posted October 13, 2005 ska försöka ta mig dit så jag kan lyssna på Vienna Acoustics och Elektroakustics. ska kolla upp ett par VR2 i dagarna också. Men det är verkligen så att desto fler alterativ man lyssnar på desto svårare blir det. sen vet man inte hur det spelar i det rummet dom ska stå i heller. Vilket håll spelar du på i rummet? <{POST_SNAPBACK}> Just nu står det möblerat så att jag kan placera högtalarna längs med långsidan. Soffan kan placeras ca 30cm från bakväggen, Vilket jag kommer prova först. Att ändra på det och ha dom på kortsidan fungerar också och då hamnrar lyssningpositionen ca 1,5 från ena bakväggen, fast då ser det lite konstigt ut. men om det ger bästa ljudet så blir det så. Just den kortsidan är helt i glas vilket kanske kan skapa problem. varje ruta är ca 65-70cm och det är 5cm"stag" mellan varje. Gardiner kommer täcka fönstren och det borde ta bort en del, eller? Tänkte ta tag i akustikbiten senare och jag funderar på rockwool(?)plattor att sätta i hörnen samt att snedda av taket mot väggen med samt ha ett par tre mattor i rummet. Just akustik har jag inte så bra koll på så lite förslag vore bra och helst billiga sådana. Quote
Guest Rydberg Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Om du kör med högtalarna på långsidan tror jag ett par Ino Audio piP skulle funka kanon. De spelar djupt i basen men kan inte spela aphögt, de slår allt jag lyssnat på kring 25 och neråt. De kostar 5550 i körsbär eller svart ask (monteringssats ihopsatt på ca 4-5 timmar) Quote
Akkelis Audio Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Vilken överaskning, vem kunde tro att Pip skulle fuunka även i detta rum Quote
Akkelis Audio Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Har inte hört Melos, men den ser ju trevlig ut. Quote
Guest Rydberg Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Vilken överaskning, vem kunde tro att Pip skulle fuunka även i detta rum <{POST_SNAPBACK}> Va kul att jag kän glädja dig såhär mitt på dagen Stefan, btw de heter inte Pip utan piP efter phonic illusion Pluttehögtalaren (det senare var arbetsnamnet, egentligen heter det pi10 efter den inre volymen som är just 10 liter) Har själv erfarnhet från ungefär samma storlek på rum, på längden fungerar det inte så bra men på tvären blir det fint serru. Var o lyssnade på Meridiansystem för kvartsmiljonen igår och piP låter inte sämre, snarare bättre. Quote
matte76 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Rydberg: Har du lyssnat på Vienna Acoustics nya Beethoven-serie? Gör det annars! Själv skulle jag gärna lyssna på piP någon gång...det ska man göra i ett extremt väldämpat rum va? Quote
Guest Rydberg Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Rydberg: Har du lyssnat på Vienna Acoustics nya Beethoven-serie? Gör det annars! Själv skulle jag gärna lyssna på piP någon gång...det ska man göra i ett extremt väldämpat rum va? <{POST_SNAPBACK}> Varför ska jag göra det? Jag är så nöjd med mina pi60s så piP är inte mer kräsna med väldämpade rum än andra högtalare. Det som kan vara lite kritiskt är att man bör dämpa delar av bakväggen eftersom piP är konstruerade för väggnära placering. Om man inte dämpar där så kan perspektiv o djup i ljudenbilden försämras. Iof så försämras det för alla andra högtalar också men för en väggnära placerad högtalare är det mer krtiskt Quote
matte76 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Varför ska jag göra det? Jag är så nöjd med mina pi60s så piP är inte mer kräsna med väldämpade rum än andra högtalare. Det som kan vara lite kritiskt är att man bör dämpa delar av bakväggen eftersom piP är konstruerade för väggnära placering. Om man inte dämpar där så kan perspektiv o djup i ljudenbilden försämras. Iof så försämras det för alla andra högtalar också men för en väggnära placerad högtalare är det mer krtiskt <{POST_SNAPBACK}> Ja, jag har förstått att du är nöjd med dina Ino, men eftersom du skrev att du lyssnat på mycket under 25k så hade det varit intressant och veta om du lyssnat på Viennas nya Beethoven Baby Grand...det är nämligen det bästa JAG hört under 25k. Har dock aldrig lyssnat på Ino, mycket beroende på att det är komplicerat att göra det. Lyssnar man inte hos en köpare får man lyssna hos IÖ, i Täby. Och det är vad jag läst inte så lätt att få tid där, sen bor man ju i Skåne... Quote
Guest Rydberg Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Nog med OT! Ditt tips blir: Vienna Beethoven Baby Grand pris drygt 20 ? Mitt tips blir: Ino Audio piP 5550 + 1000 (stativ) + 300 matchande SD-kuddar Quote
matte76 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Nog med OT! Ditt tips blir: Vienna Beethoven Baby Grand pris drygt 20 ? Mitt tips blir: Ino Audio piP 5550 + 1000 (stativ) + 300 matchande SD-kuddar <{POST_SNAPBACK}> Pris 25.500 är det nu såg jag, jag fick intropris. Japp det är mitt tips. Quote
Recommended Posts