IcedEarth Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Hejsan! Jag har en undran, kan man byta tonarm på en dual 505 II? Funderar på börja lite med Vinyl, men svårt att veta vars man ska börja, nån som har några tips? /rillo Quote
HenrikL Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Hejsan! Jag har en undran, kan man byta tonarm på en dual 505 II? Funderar på börja lite med Vinyl, men svårt att veta vars man ska börja, nån som har några tips? /rillo <{POST_SNAPBACK}> Går går väl men ser inte varför, tror du får mer utav dämpa skivtallrik mer och chassi, motor. Och sen sätter man dit en bättre PU. Körde en Ortofon MC 3 med väldigt bra resultat. Quote
Harryup Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Ser inte heller någon anledning att bearbeta din skivspelare. Kika på en Rega istället. Min erfarenhet är definitivt att man skall avhålla sig från att modifiera skivspelare för mycket. Dämpar man dvs gör olika delar tyngre så lagrar man mer lågfrekvent energi. Det finns anledningar varför skivspelare är byggda som dom är och det är inte bara av snålhet. Det hela är ett komplext mekaniskt problem och har man bara en skivspelare och börjar modifiera den så är det väldigt lätt att man alltid hör förbättringar eller möjligen ingen skillnad. Kika hellre på bättre beg. Quote
IcedEarth Posted September 22, 2005 Author Posted September 22, 2005 ahh ok. Men i vilken prisklass är det lämpligt att lägga sig om man är nybörjare? Vad är bättre, MM eller MC pickuper? Vad kostar en bra pick-up? Och vars är bästa stället att ställa en skivspelare? /rillo Quote
Ranefjord Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Jag tycker att man som "testapåare" kan välja en Pro-Jekt Debut med inbyggd riaa. Har man redan en riaa-del, väljer man såklart modellen utan. Vill man gå ett steg längre (det blir nog ett par steg faktiskt), så är Rega P2 med en Rega Bias-pickup ett utmärkt val. Gärna Regas egen riaa-del. Pro-Jekt: http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=2660&view=yes Rega: http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=2473&view=yes Quote
Ranefjord Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Ikeas lackbord är en självklarhet? Quote
lindvall Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Ska man vara riktigt ambitiös så skaffar man en vägghylla till skivspelaren så man slipper störningar från golvet. Se bara till att sladdarna räcker till phonosteget! ;-) Hade du en Dual som funkar? Vad är din avsikt med vinyllirandet? Om du hade tänkt ha det lite som en kul grej, och bara testa på lite så är det helt ok att gå på Ranefjords tips, eller skaffa en hygglig pickup* till din Dual och en beggad Pro-Ject Phonobox (brukar gå för runt 500kr). Tycker du sen det är jättekul och blir vinylbiten kan du uppgradera efterhand. (Dvs skaffa en bättre skivspelare än Dualen). Den lilla phonoboxen från Pro-ject är inte det sista i upplösning, men det är väldigt spelglad och kul att lyssna på och väl värd sina pengar tycker jag. Går man vidare upp till Phono box SE, så får man fler hifiparametrar och fortfarande ett spelglatt riaa. Om du vill lägga dig på en rikigt bra instegsnivå, som du kan leva med några år utan krångel (förhoppningsvis ;-) ) så är en Rega P2 en bra maskin. Pro-ject har också trevliga modeller i olika klasser. Det finns en del sk High output MC pickuper som man kopplar till MM ingången på Riaat, och med en sån får man lite av glittret i diskanten hos en vanlig MC, men kommer undan lite billigare och utan att nödvändigtvis ha en MC ingång på sin grammofonförstärkare. Men det blir nog runt en 3000+ där tror jag. *Hygglig billig pickup vet jag inte riktigt vad man kan föreslå, det får nån annan komma med tips på. Quote
IcedEarth Posted September 23, 2005 Author Posted September 23, 2005 Hejsan! Nej inte min Dual, det är en kompis på jobbet som har en. Men vad är ett bättre val, en thorens eller Dual om man bara ska lägga en tusen lapp? Pro-ject verkar ju rätt vettiga även rega, dom är ju inte så farligt dyra heller. Min tanke först var att köpa en riktig arm typ en SME och sen köpa en budget spelare, sen när man har mer pengar köpa ett bättre verk, men det kanske är dumt? Om man köper SME, betalar man mycket för märket eller är dom värda sina pengar som dom kostar? Hade inte Bladelius en fin Riia för några år sedan? /rillo Quote
Leif Eriksson Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Om jag vore du skulle jag börja i andra ändan, dvs. med ett bra verk. Min egen resa började på 70-talet med ett par Philips spelare, och sedan 1977 köpte jag en Thoréns TD166 MKII, som jag bara uppgraderade pu på fram tills dess att jag 2001 skaffade mig en Linn LP 12, då bestyckad med Akito 1 arm och Valhalla Motorstyrning, Grado Gold pu, den har sedan dess uppgraderats med Ittok LVIII arm, K18II pu, och Lingo motorstyrning, och nästa steg är MC pu. En fördel med Linn LP12 förutom bra ljud är att det finns kunskap och en väl fungerande sevice, samt en bra beg. marknad, lite dyrt, ja!, men man har igen det. Det finns ju massor av verk både beg och nya men ett lite ambitiösare beg verk, är en bra start, t.ex. nyss nämda LP12, Simbly Black, Thoréns, Project, Nottingham, Rega m.fl. Lycka till, vinylen har mycket att ge! Quote
Recommended Posts