DrKlang Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Hej ... Mitt första inlägg på Euphonia... så var mild. Jag har en fundering om att de nya formaten SACD, DVD kommer att gå samma öde till mötes som 4-kanals stereo på 70-talet. Ja, DVD har väl sin nisch, men SACD kanske aldrig får en framskjuten roll. Nästa "nya" medium blir analogt, tror jag! Eller är det redan. Så jag tänker satsa på en skivspelare som alternativ signalkälla. Dvs alternativ till min CD. Jag blir inspirerad av alla andrahandbutiker för CD och LP runt St eriksplan och Odenplan (finns kanske på fler ställen). Man kan hitta många intressanta skivor och CD där. Moderna klassiska inspelningar är ofta tekniskt briljanta, men lite hetsiga. Äldre bra inspelningar har ofta en otrolig "tyngd" som jag gillar. En del tidiga digitala inspelningar är rätt misslyckade, men digitaliserade analoga inspelningar från 50-60-70-tal låter ofta väldigt bra. Senare digitala inspelningar (efter 80-85) är också mycket fina. Lustigt nog finns det digitalt inspelade LP har jag sett! I detta virrvarr tycker jag att den gammaldags skivspelaren är en stark trend, inte minst eftersom det finns en enorm "minnesbank" av inspelningar i form av sparade LP-skivor hemma hos människor. Och nu även i en del butiker. Först tänkte jag bygga en skivspelare själv. Hittade en intressant site: http://krishu.de. Verkligen inspirerande. Villebygga en batteridriven grafitspelare, men insåg i tid att det inte riktigt var så enkelt. Så nu blir det köpa. Har fortfarande tanken att inte köpa ett färdigt system från butikshyllan (som jag brukar) utan plocka ihop nya eller begagande delar. Har läst på om spelare coh ska nog hitta något i stil med clearaudio, mitchell, vpi, micro-seiko etc. Det löser sig nog. Det jag har svårt att orientera mig om är pickup och tonarm och om man bör tänka på vad som passar ihop. Speciellt intresserad är jag av pickuper som ortofon och shelter. Undar om någon har lyckade kombinationer av pick-up och tonarm att berätta om. Eller misslyckade. Tack så mycket. Quote
Neon Park Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Hej Det finns en hel del att välja på både verk arm och pickup.Själv har jag en Simply Black med en SME 309 arm och en Clearaudio Sigma MC-pickup och trivs väldigt bra med den kombinationen.Du kan med fördel leta efter ett begagnat verk det verkar finnas en del som har potential.Arm kanske är lite svårare att hitta beg. Mirre på Veteran-Hifi har en del roliga saker,AudioConcept likaså. Lycka Till Mvh Quote
Guest IHS Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Vinylbutiken har också en hel del att erbjuda. Nottingham Analogue är inte fy skam. Själv har jag införskaffat en Interspace med Rega 250 och Ortofon m 30. Tyvärr sålde jag min samling -87, så jag har börjat om igen. I Begynnelsen var det vinyl, och nu är jag där igen. Är det ett tecken på begynnande ålderdom och tesen att allting var bättre förr, månntro? Quote
erik Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Jag har en gång gjort mig av med skivspelaren men behöll som tur var skivorna. Jag är glad för det idag. Jag använder en förnaimad LP12a, där bara verket är Linn, som jag anser vara fenomenal. Skulle jag idag köpa en ny spelare blev det en Rega P9 av den nyaste modellen. Otroligt bra för de 35 stora sedlar den kostar. Mycket pengar men jag tror inte att det finns mer välljud per krona att uppbringa. Tyvärr är det svårt att dema eller få låna hem skivspelare men det finns många spännande saker att prova. Ett tips: lägg rejält med pengar på verk och arm, det går alltid att byta pick-up senare. /Erik Quote
Guest IHS Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 I Stereophile hävdas att Regaspelarna snurrar en aning för fort, och därför skulle passa bättre till rock o pop. Det gällde testerna på P5 ochP7, om jag minns rätt. Är det någon här på forumet som upplevt detta vid jämförelse med t ex Nottingham eller andra spelare? Quote
Ranefjord Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 I Stereophile hävdas att Regaspelarna snurrar en aning för fort, och därför skulle passa bättre till rock o pop. Det gällde testerna på P5 ochP7, om jag minns rätt. Är det någon här på forumet som upplevt detta vid jämförelse med t ex Nottingham eller andra spelare? <{POST_SNAPBACK}> Tjenare. :-) Jag äger en Rega P7, har ägt en Nottingham Analogue Spacedeck och även levt med en Nottingham Analoge Interspace. Under en kort period fanns alla dessa spelare på samma plats i samma anläggning. Ganska 'brynigt' om jag får säga det själv. :cool: Hur som helst: Rega P7 snurrar så gott som helt perfekt i 33varvsläge och nästan perfekt i 45varvsläge enligt tester som gjorts. Var det Steroephile? Nottingingham Analogue Interspace snurrar snabbare än P7an och detta är klart hörbart. Vi upptäckte detta i en A/B-test hemma hos mig och vi mätte faktiskt varvtalen på de båda spelarna. Resultatet blev att Nottinghams motor faktiskt snurrar för snabbt, iallafall där jag bodde. Quote
Ranefjord Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Förutom Rega P9 med RB1000armen och Exakt pickupen (som jag själv spelar med) så är detta en av mina drömspelare: Nordic Concept - Artist med tangential- eller unipivotarmen, en Dynavector XX-2 pickup och en Dynavector P75 riaa. Quote
Guest IHS Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Ja, där ser man ...... Snurrar bäst som snurrar sist Quote
Ranefjord Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Jag tror/tycker det är en fördom, det där med att vissa skivspelare skulle vara mer musikaliska och lämpa sig bättre till viss sorts musik, bara de snurrar lite snabbare. I fallet Rega/Nottingham, uppfattades Regan som den bästa på pop/rock, fastän Nottinghamen snurrade snabbare. De flesta föredrog Nottingham med Dynavectorpickup till klassisk musik. Mycket övertygande kombi det där, faktiskt! Quote
Guest IHS Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Kombinationen Regaarm/Nottinghamspelare, menar killen på Vinylbutiken, är ett sätt att få de bästa av båda världarna, sas. Om konceptet funkar vet jag inte riktigt än, men min erfarenhet hitttils är att kombination låter mkt bra på klassiskt åtminstone.... Jazz funkar också bra, men jag måste skaffa mig ordentligt inspelade skivor med pop o rock innan jag kan säga mer (hittils har kvalitén på de beggade inte varit så bra) :angry: Däremot har ljudkvalitén på de klassiska skivorna varit otroligt bra, fast dom är 40 år gamla. Quote
DrKlang Posted September 23, 2005 Author Posted September 23, 2005 Intressanta synpunkter... tack så mycket. Hittade också en teknisk beskrivning på detta eminenta forum i en tidigare tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...278&mode=linear "se18658" beskriver hur man matchar tonarm och nål med en formel för resons som bör ligga runt 10 Hz. När de direkt olämpliga alternativen är bortplockade gäller det att hitta en ljudmässigt attraktiv kombination... nästa intressanta problem. Jag vet väldigt lite om detta, men jag är nyfiken på de nya Ortofonpickuperna (Jubilee, kontrapunkt) eftersom jag tror att de presenterar mer "kropp" än en del populära japanska pickuper som Dynavector och Zyx. Och jag är väldigt intresserad av kropp, klangrikedom och karaktär. Fast förstås finns det fler pickuper (även japanska) som ligger åt det hållet. Har i alla fall köpt ett verk nu. Det är tyskt och verkar vara inspirerad av Clearaudio champion 2. Mycket plast. Det heter Amazon. Quote
Ranefjord Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 För ett tag sedan, monternade jag en Benz Ace-pickup på en Nottingham Horizon med en Rega RB250 arm. Jag vet inte om den fyller dina behov av kropp och klang, men jag tycker om den, och jag föredrar den framför de -i mina öron- lite tråkiga Orthofonpickuperna. Dynamisk, spelglad, fint perspektiv, hög precision, hög upplösning, närvaro, utsträckt uppåt och en imponerande basåtergivning. Det blev en kanonbra kombination helt enkelt. Tror den kostar ca 4500:- Quote
DrKlang Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 Jag tror att schweiziska Benz Micro Ace är en otroligt intressant pickup, liksom Nottingham spelare, och inte minst deras tonarmar. Vad jag har förstått har Benz goda egenskaper när det gäller spårning och dessutom bra musikaliska egenskaper. Det är inte så väldigt mycket skrivet om Benz men det som finns antyder just det som jag tycker är intressant...naturlighet, balans och mellanregister. Att du också gillar Ace gör att den åker upp på min lista över intressant! Tack för ditt svar. Quote
Vogue Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jeg har Ortofon Kontrapunkt A, som jeg synes er bra til priset - 3000 - 4000 dkr. Om man har større budget, då ville jeg titta på den lille Lyra Dorian. Lyra går for at være noget af det bedste man kan købe. Amazon skivspelare er mycket bra tycker jeg, och den fortjener en bra pickup. Vogue Quote
Morello Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 I Stereophile hävdas att Regaspelarna snurrar en aning för fort, och därför skulle passa bättre till rock o pop. Det gällde testerna på P5 ochP7, om jag minns rätt. Är det någon här på forumet som upplevt detta vid jämförelse med t ex Nottingham eller andra spelare? <{POST_SNAPBACK}> Skrev dom verkligen så? Spelare som snurrar för fort torde endast passa skivor som graverats med för hög hastighet, vilket är extremt ovanligt. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Alternativet skulle kunna vara om även studiobandspelaren har snurrat för snabbt. Gamla exemplar av Miles Davis Kind of Blue bör speeda upp rejält... Quote
eliot Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Alternativet skulle kunna vara om även studiobandspelaren har snurrat för snabbt. Gamla exemplar av Miles Davis Kind of Blue bör speeda upp rejält... Jag har en dubbelvinyl återutgåva av Kind of Blue där man kan höra den med original hastighet och "corrected speed" Quote
Recommended Posts