Jump to content

Recommended Posts

Posted

The Los Angeles Area... :cool:

Högtalarkonstruktörerna Arnie Nudell & Cary Christie lämnade under åren 1968-1991 en lång rad klassiska högtalare till eftervärlden under bolagsnamnet Infinity Systems Inc. på den berömda adressen 9409 Qwensmouth Avenue, Chatsworth. Cary Christie var kanske inte med ända från start men får ändå ses som medansvarig för IRS Series - några av de mest imposanta högtalare Infinity har gjort och världen har skådat.

Infinity idag är inte detsamma som Infinity igår och då vi håller oss till mer lätthanterliga storlekar :) smyger det härmed in ett litet nostalgiskt inslag i vårt stativhögtalartema... ;)

tema105.JPG

Posted

Cary Christie och Arnie Nudell har sedan länge gått skilda vägar. Arnie N. med sitt Genesis Advanced Technologies (vilket till vissa delar känns som en fortsättning på Infinity.. :)) och Cary C. som bl.a. förstedesigner på Sapphire Audio.

Infinity Modulus - ett barn av uppbrottets tid.

tema157.JPG

Posted

Barn på egen hand skulle man kunna säga då Modulus är tänkta att ingå i ett system tillsammans The Modulus Subwoofer, men så här skriver Infinity i produktbladet från 1990:

Getting so much from so little.

"Perhaps the most startling thing about the sound of Modulus is that it comes from a speaker merely 12 " x 7" x 10 5/8". The 5 1/2" IMG woofer has the highest stiffness-to-mass ratio of any cone. It can respond to the savage attack of a Fender bass with nearly the same speed as your own ear drum."

Upp till bevis! :)

tema149.JPG

Posted

Diskantelementet vilar på en lång tradition av Infinitys planar drivers vars förkortningar påminner om namn från mellanöstern: EMIM, EMIT och SEMIT.

Dessutom fanns det ett rejält mellanregisterelement, ett Large Electromagnetic Induction Midrange med åtföljande förkortning L-EMIM. Modulus banddiskant är en senare upplaga av EMIT k där k står för kapton och frekvensomfånget har pressats uppåt till 45 kHz.

tema120.JPG

Posted

Kabinettet tillverkades i ett slags multifibermaterial med ultrahög densitet och de två elementens inbördes baffelplacering var beräknad för att undvika förskjutningar i tidsdomänen. Frågan är vem som egentligen utvecklade Modulus: Cary Christie, Arnie Nudell eller var det sista projektet tillsammans... :?:

Någonstans har jag läst att detta var Cary Christie's skapelse.

tema133.JPG

Posted

Ett par satellithögtalare utan sin subwoofer kan ju bara sluta på ett sätt...eller :?:

För att inte helt fastna i förutfattade meningar var vi två som lyssnade vid uppkopplingen och K-man är ju känd för att gilla djupbas... ;):)

tema150.JPG

Posted

Som options till Moduluspaketet kunde man köpa specialdesignade golvstativ, The Modulus Pedestal, och även väggstativ, The Modulus Wall Bracket, vilket ju måste ha varit en nödlösning. Sidosystemet och basmodulen var separerade i prislistan och jag vill minnas att ISAB Electronics sålde en hel del Modulus utan subwoofern. I bakgrunden syns Modulusbasen i svart utförande men här är den endast med som statist. Dukestativen är betydligt snyggare än originalpedistalen som jag upplever det.

tema121.JPG

Posted
:)  Ahhh, Infinity med EMITelement levde jag med i 15 års tid.

Det kan inte ha varit särskilt svårt... ;):)

Ulf B. Strange och Ingemar Ohlsson har publicerat ett ingående test på Modulussystemet i AudioVideo NR 3-4 1991. Mätningarna utfördes i Riksradions Studio 7 i Radiohuset och det måste ha varit en överraskad samling mättekniker som studerade de uppkomna graferna... :o "Frekvensgången var den allra bästa tonkurva som vi någonsin kunnat redovisa från något högtalarsystem, stort eller litet. Mätningen är gjord med högtalarens frontstycke avtaget." Fasgången får samma omdöme: "Bästa lilla 2-vägare vi någonsin sett" och när övningarna kom till grupplöptiden (MLSSA-analys) framkallade resultatet ett "Enormt! från de först förstummade vittnena i labbet." Här bekräftas även att Cary Christie stod bakom Modulusprojektet i nära samarbete med Leon Kuby, en veteran i sammanhanget.

Året var alltså 1991 och det kanske har blivit dags att skruva upp förväntningarna... :?:

tema134.JPG

Posted

På baksidan finns ett reglage för inställning av EMIT-diskantens nivå i förhållande till woofern. Fem snäpp upp och fem snäpp ner. Kopplas subwoofern in öppnar sig plötsligt en hel värld av inställningar att hålla reda på... :(

Time for a DIME... :)

tema108.JPG

Posted

Denna lilla satellit går att biampa men Ulf B. Strange kunde inte finna någon direkt anledning till att göra så om man inte använder mindre förstärkeri med lättare nätdelar. Det kan ju vara en vink från konstruktören då känsligheten ligger på 86 dB/W/m och impedansen kretsar runt 5 ohm.

tema111.JPG

Posted
Året var alltså 1991 och det kanske har blivit dags att skruva upp förväntningarna...

Helt klart var det spänning i luften då vi bra fram och kopplade upp dessa "gamlingar"....skulle det bli garv eller haksläpp eller...?

...vi kan iallafall snabbt fastställa att de är klart "fotogenic"! :cool:

\\K-man

Posted

Även Elektronikvärlden testade Modulus hösten 1991 (nr. 8) och där placerade sig systemet överlägset bäst i ett grupptest där konkurrenterna emellertid hade behagligare prislappar. I slutorden konstateras att "den kommer bäst till sin rätt på akustisk musik men har kraftkapacitet även till energisk popmusik." Ulf B. Strange fann att detta var "en överraskande god orgelhögtalare" och då handlar det i bägge fall om systemet som helhet. I artikeln förespråkas placering mot bakvägg och det har jag provat utan framgång. Hur klarar sig då sidosystemet på egen hand, utan stöd från omgivningen... :?:

Ja, AudioVideo tycks ställa sig något frågande inför tillverkarens rekommenderade effekter: "10-80 watt är något vagt som vägledning; vad som gäller är slutsteg med hög utström och goda effektreserver." Något som jag verkligen vill skriva under på och att spela på Modulus-satelliter över ett Accuphase P-260 på 2 x 30 W klass A är inte samma sak som att koppla upp två M-8000 på 250W klass AB. Tyngden kommer inte i något fall men högtalarsläppet, exaktheten och transparensen ökar enormt med monoblocken.

Kan man bortse från de nedbantade bottenoktaverna går det alldeles utmärkt att njuta av musik över dessa nittiotalsklassiker. Visst hör man Fenderbasen och det är den rappaste delen som serveras. Att njuta av övertoner i basregistret kan man säga... :) Det allra starkaste kortet är annars homogeniteten i det område där Modulus är aktiv. Det hela hänger ihop, ingenting sticker iväg och man fokuserar inte på någonting speciellt utan det blir mer musik än hifi efter en stund.

Jag tror nog att även K-man blev lite överraskad... ;):D

tema127.JPG

Posted
Jag tror nog att även K-man blev lite överraskad...  ;)  :D

Ja, det måste jag nog erkänna. :blush Fast man har ju lärt sig att inte dömma ut något för än man lyssnat oförutfattat. Sa ju innan vi satte på att "antingnen blir det ett asgarv eller också ett haksläpp...det finns nog inget mellanting" ...och det blev inget asgarv iallafall! Snarare en stilla reflektion över vad som egentligen hänt på 15 år....

Dessa högtalare från tidigt 90-tal lät mycket trevligt även om det såklart inte handlade om några djpbasupplevelser, men det som levererades höll mycket god kvalitet rent subjektivt. Att det handlar om en högtalare som är tänkt att komplettera med sub tyckte jag var tydligt då det inte fanns tendens till någon "uptune" i basområdet, vilket jag tycker man upplever ganska ofta med stativare....antar att man gör så för att få stativaren att låta mer fullvuxen i basen?

\\K-man

Posted

...en reflektion till...

Som även Timbre skrev så blev musikupplevelsen väldigt bra. Vi lyssnade på ett antal olika spår och varje gång slogs man av att man bara slappnade av, lyssnade och sjönk in i "rekreationsläge"...vilket är tung del av musikens roll för min del.

...kan bara föreställa mig hur det blivit om sub:n kopplats in också....men det får väl bli nästa gång... :cool:

\\K-man

Posted

:)

Snarare en stilla reflektion över vad som egentligen hänt på 15 år....

Jo ibland kan man undra som sagt.

Dock går ju inte utvecklingen språngvis bevisligen, även om det intrycket ges ibland.

Det är lätt att förledas av all reklam kring nya produkter, likväl som alla entusiastiska tester.