andreas .l Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jag vet inte vad jag ska börja. Är ganska ny inom hifi och funderar på vad som ska köpas. Pristaket ligger på runt 35K, nypris räknat på högtalare + stärk. CD får komma lite senare. Jag var och lyssnade på Dynaudio 72SE samt Dynaudio 82 med primare I30 och CD31. Jag som inte lyssnat på så många olika system kan ju bara säga att det lät bra. bred ljudbild, snabb bas och len diskant. 72SE verkade dock bottna på volymer kring 55 (enl. primares display) 82an klarade mer. Jag upplevde även 82s ljudbild som aningen större "uppåt" , men det är ju å andra sidan en högre pjäs än 72SE som hade något renare ljud samt lite bättre separation men det var väldigt likt. Någon som gämfört och märkt andra skiljaktigheter? Nu var ingen utav högtalarna inspelade och jag undrar om basen släpper efter inspelning så den inte bottnar. Något mer som händer, framförallt med diskanten? Det lät som sagt bra med primare. mjukt, avslappnat med bra dynamik och fast botten med konturer. vet inte hur man förklarar ljud riktigt men jag kan bara gämföra med mitt förra system bestående av NHT 2.5i med vincent SP-331. och dynaudio / primare var överlägset bättre på basen då den var fastare, renheten i alla register och det lät mer naturligt och homogent genom registerna. Dynaudios diskant var, om än helt i min smak, inte lika långsträkt som NHTs. NHTs diskant var alltså aningen trevligare. Jag kan få en Bladelius Thor mk2 till förmånligt pris och undrar om någon har kört den med dynaudio. har själv inte möjlighet att testa utan ev. krångel,, så är det ens lönt att prova? Hur fungerar Dynaudio med Classé? deras CAP-151 finns ju till överkommligt pris. Jag lyssnar på mycket varierande musik. allt från mike oldfield, brian eno, depeche och kraftwerk till mörkare och tyngre synth som Front Line Assembly, men även akustiskt och diverse melodisk metall samt "goth" som sisters of mercy och type o negative spelas en hel del. med en bra anläggning som är rolig att lyssna på så kommer man säkert att finna än mer genrar att lyssna till. tacksam för alla synpunkter. // Andreas Quote
Leif Eriksson Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Jag kör själv Dynaudio, och att du upplever att 72'orna bottnar, tror jag beror på att Primaren inte orkar med. Upplevde du att den tappade kontrollen på baselementet så är det nog det som är problemet. Dom är ganska trögdrivna, 4 Ohm 86dB. Jag har själv Contour 3.0 och hade detta problem och löste detta med en strömstarkare förstärkare. Beträffande Classé så passar dom som hand i handske, jag provlyssnade mina med Cap151 och det var en mycket lyckad kombination. Quote
andreas .l Posted September 14, 2005 Author Posted September 14, 2005 Tack för ditt svar. Ja, primare är kanske lite för klen trots allt. Hur är Classés ljud? jag har inte lyssnat på dessa utan bara läst några rekomendationer. mvh Andreas Quote
Leif Eriksson Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Det är flera år sedaln jag hörde den kombon, så det är lite svårt att beskriva ljudet så här långt efteråt, men det bestående intrycket var att det var en mycket lyckad kombination. Sedan vet jag ju inte hur starkt du vill spela, Classé har ju även den en gräns, men det borde räcka till ett vanligt vardagsrum. Quote
andreas .l Posted September 18, 2005 Author Posted September 18, 2005 Nu har även Dynaudio Contour 1.8 MK2 fångat mitt intresse, framförallt då dom är betydligt billigare vilket ger fler kulor till förstärkarköp. Men hur skiljer sig dessa ifrån dom nyare modellerna? tacksam för svar //andreas Quote
stargazer Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Jag skulle nog definitivt provlyssna Krell KAV-400xi till Dynsen. Har själv ägt en 400:a, till "rätt" högtalare är den kalas. Men som sagt - provlyssna. Dina öron bestämmer. God jaktlycka / stargazer Quote
Recommended Posts