Guest mikael Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 med signalkablarna mellan min cd-spelare och förstärkare för några dagar sedan. Läste nämligen i en high fidelity tidning att konstruktören av dynamic precision rekommenderade att min virade signalkablarna runt varandra. Tänkte att det kan väl ändå inte ha någon inverkan på ljudet, men där hade jag fel. När jag genomförde modifieringen så upplevde jag attr röster blev mer naturliga, rummet större och hela anläggningen spelar med ett mycket större lugn än tidigare. Den enda försämringen var att stereoperspektivet blev något sämre. Min fråga är om någon annan har provat detta, och hur ni upplevde det samt om det finns någon tekniskt lagd som kan komma med någon förklaring på ovanstående. Jag undrar också om någon har gjort ovanstående med högtalarkablar.. /Mikael Quote
freann Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Menar du vira höger signalkabel runt vänster? Blir lite svårt med högtalarkablar... :-) Quote
Guest mikael Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Menar du vira höger signalkabel runt vänster? Blir lite svårt med högtalarkablar... :-) <{POST_SNAPBACK}> Jo det menar jag. Ja det blir ju ganska så svårt med högtalarkablar . -->matte76 möjligt. litar dock på mina öron . /Mikael Quote
matte76 Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Jo det menar jag. Ja det blir ju ganska så svårt med högtalarkablar . -->matte76 möjligt. litar dock på mina öron . /Mikael <{POST_SNAPBACK}> mikael; Jag bara skojade! Vissa på tex Hififorum säger alltid att det är placebo när man påstår att "bättre" kablar förbättrar ljudet. Quote
Guest mikael Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 ->matte76 Jo jag förstod att du skojade. Har inte suttit framför en dator på hela sommaren, så jag har väl blivit lite ringrostig på att uttrycka mig. Sorry. /Mikael Quote
LeoArietis Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 med signalkablarna mellan min cd-spelare och förstärkare för några dagar sedan. Läste nämligen i en high fidelity tidning att konstruktören av dynamic precision rekommenderade att min virade signalkablarna runt varandra. Tänkte att det kan väl ändå inte ha någon inverkan på ljudet, men där hade jag fel. När jag genomförde modifieringen så upplevde jag attr röster blev mer naturliga, rummet större och hela anläggningen spelar med ett mycket större lugn än tidigare. Den enda försämringen var att stereoperspektivet blev något sämre. Min fråga är om någon annan har provat detta, och hur ni upplevde det samt om det finns någon tekniskt lagd som kan komma med någon förklaring på ovanstående. Jag undrar också om någon har gjort ovanstående med högtalarkablar.. /Mikael <{POST_SNAPBACK}> Tvinnade ledare blir mindre störningskänsliga, det kanske kan vara en möjlig förklaring. Quote
Morello Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Höger och vänster kabel bör alltid tvinnas lätt, för att undvika brum, men några andra konsekvenser är inte att räkna med om inte brumproblemen är kopiösa innan kablarna tvinnas. Quote
sladd Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Höger och vänster kabel bör alltid tvinnas lätt, för att undvika brum, men några andra konsekvenser är inte att räkna med om inte brumproblemen är kopiösa innan kablarna tvinnas. <{POST_SNAPBACK}> Kanske inte att räkna med. men nu handlade det väl om hifi och musik? mvh . Quote
Morello Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Kanske inte att räkna med. men nu handlade det väl om hifi och musik? mvh . <{POST_SNAPBACK}> Ja precis. Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Musik... Hur är det med RF-instrålning och ledarnas symmetri i kabeln, kan man inte sänka/höja mottagligheten genom olika lindningsmetoder... Skärmen borträknad alltså... Quote
Recommended Posts