Haydn Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Hej! Jag har med mig två skärmväggar ("kontorslandskapstypen") hem idag som jag skall använda som absorbenter. Kan någon förklara var jag i rummet bäst placerar dessa? Jag antar att det beror på rummet, men någon kanske kan ge lite generella tips. Tack på förhand! Vänligen /Wilhelm Quote
sker Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 >Haydn Som du säger så beror det ju mycket på rummet, om du har högtalarna placerade i rummets längd riktning (det vill säga att du har ett vardagsrum som inte är kvadratiskt) så vinner man mycket på att absorbera de första reflexerna som når väggarna vid sidorna om högtalarna, mellan högtalarna och din lyssningsplats. De första reflexerna kan man hitta genom att ställa en spegel vid väggen. Absorbenterna ska stå där du ser högtalarna genom spegeln när du sitter på din lyssningsplats. Bästa är ju att testa sig fram, det finns ju aldrig några givna lösningar men själv har jag fått förbättringar i ljudet genom denna lösning. Lycka till! MVH Quote
maaril Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Jag förmodar att de absorberar s.k "fladderekon". Gå och klappa händerna så att det smäller så mycket du kan och lyssna på efterklangen. Placera absorbenten mot tak/vägg där du tycker att det låter illa/konstigt i efterklangen med hjälp av en vän som håller t.ex. Klappa igen, och är missljuden borta har du hittat rätt, annars fortsätter du tills du känner att du är nöjd och placerar därefter absorbenten permanent. MVH Tomas Quote
Recommended Posts