Guest pick-me-up Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Finns det någon som har hört Harman Kardons nya HD 970 CDP? Samplingsfrekvens verkar vara 24 bits/384 kHz!!! Har det någon positiv påverkan för ljudet? Det är svårt att hitta någon bra test av denna spelare, så jag hoppas att någon har hört den IRL. (Vågar inte låna hem den, för jag är rädd hur det blir … *LOL*) /JJ Quote
gcs Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Nej jag har inte hört HK´s nya spelare men jag skulle önska att det blev en ljudlig förbättring med översampling. Jag har testat med olika uppsamplare men jag kan då inte höra någon skillnad. När man tänker efter så kan det ju inte bli bättre för att man samplar upp en CD som ligger på 44.1KHz och 16bitar. Det kan ju inte bli bättre än den svagaste länken och jag är stygg nog att tycka att... tillverkarna måste ju prångla ut nya apparater .... först var det 44,1/16 sedan blev det 88.2/16 - bitstream - 192/24 - och nu 384/24 men fortfarande är skivan 44,1/16bitar. Om det blir en ljudförbättring någonstans beror det säkerligen på att DA omavandligen har blivit bättre och det oberoende av att man ökat samplingsfrekvensen. Jag vill tillägga att det här gäller inte när man vid inspelningstillfället ökat samplingshastigheten och bit-antalet för då blir det ju bättre. Det finns säkert massor av hifi-nördar som naturligtvis säger annat men det här är vad jag kommit fram till. Quote
Recommended Posts