Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er !

Då fortsätter vi min dac följetong. Efter att att ha frågat efter råd i detta forum kring ett dac-köp tog jag tillvara ett råd från ett annat håll och kopplade in en Sentec DiAna. Precis som flera i forumet sagt var toslinken som förre ägaren skickade med och hade kört på ganska kass. OK, det var mer detaljerat och det var ett trevlgt mellan register men basen låt mer och bumligt och diskanten blev knappast något bättre utan den passade inte riktigt ihop med mitt rörförsteg (Rose RV23) som har som många andra rörförstärkare ett sammetslent, detaljerat men lite tillbakalutat diskantregister. Ett byte till en Audience AU24 digitalkabel artikulerade upp basen renade upp de andra registren och plockade fram ännu fler detaljer men fortfarande saknades luftigheten i musiken; de små reflexerna av röster, flygel m.m. som studsar tillbaka i ett kykorum eller konsertlokal, ja ni förstår vad jag menar.

Fortsatt jakt på en dac alltså. Benchmark hade flera rekomenderat men 11500 surt förvärvade kronor och en begmarknad som verkade vara en öken på dessa, ett napp men åt H-vte för dyr för min totala hi-end budget, Harmony Design var rek på forumet men inte av en tidigare ägare som istället valt Musical Fidelety A3-24 och var nöjd dessutom var den också rekomenderad på forumet. Ny jakt även nu såg beg marknaden lite ökenlik ut, OK en med nuvistas men den var lika dyr som Benchmarken.Electrokompainet, som också hade rekommenderats; en fanns, inget fyndpris och uppe i ödemarken. Ägaren berömde basen och hade en åsikt om att PD S06 var lite ljus, alltså risk för samma ljudbild som Sentecen? Måste kollas upp med en provlyssning på nästa Stockholmresa. Till sist kom en MF A3-24 ut på nätet för försäljning,. Att den klockade om all information (är det som kallas jittertuggare?) från min cd lät bra och prisförhandling satte igång, medföljande DVD spökade till det. Han ville sälja båda tillsammans, trots att jag gett det högsta budet (undrar vilka andra bud som getts?)tyckte han att det var för lite och drog tillbaka försäljningen. Tillbaka till en dammsugning av alla mer eller mindre seriösa försäljningsställen på nätet och butiker. Öken! Flera andra billigare /dyrare alternativ annonserades ut men recensionerna jag hittade var ljumma. Sen fick jag ett telefonsamtal från killen som förut ville sälja (nu utan vidhängande DVD) om jag fortfarande intresserad? Kvällen därpå packade upp och kopplade in den. Det började låta som jag ville ha det men dagen efter bytte jag ut mina Eichmann Express 6 högtalarkablar för att prova med Kimber 4tc som hade tidigare låtit för tama och mellanregisterbetonade i mitt system. Nu började det hända saker; Basen blev jämnare, närvarokänslan i mellanregistret gav gåshud och luften var tillbaka i diskanten. Mer exprimenterande, lyssnande och provande återstår.

Där är jag nu och vad vill jag då slänga ut för fråga?

Det finns två olika uppsamplingslägen 96Hz eller 192Hz vad passar bäst till min Pioneer PD S06 och varför? En enkel förklaring om någon kan ge det och finns det någon svag punkt eller enkel uppgradering kvar att göra? (Nej! jag har inte modifierat min Pioneer som ett par tyckte, än på något sätt!) Mitt mål är att behålla mina högtalare (ok kondingarna skall bytas ut) då de hitills bara låter bättre när jag har uppgarderat resten.

Anläggning

CD : Pioneer PD_S06

Digitalkabel: Audience AU 24

D/A omvandlare: Musical Fidelity A3-24

Signalkabel Dac-försteg : Van del Hul The first ultimate Försteg – slutsteg : Supra EFF-ISL

Försteg : Rose RV23 alt. Musical Fidelty X-pre

Slutsteg : Audion Silver Nigth

Högtalarkabel : Eichmann Express 6 alt. Kimber 4tc

Högtalare: Spendor BC1

Musik: Eva Dahlgren, PeterLeMarc, Sofie Zelmani, Viktoria Tolstoy, Cornelis (org el tolkningar) Thåström Nick Cave, klassiskt, m.m.

Lokal. Långsmalt rum i trähus på ca 27m²

Hälsningar

Trust_your_ears !