Timbre™ Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Det kom några paket. Hifisäsongen brukar starta med Arkenmässan och "det hänger i luften" sa Olle Mårtensson en gång i tiden. Olle är inte med och det är inget Arkenår i år men hifitransporterna rullar vidare genom Sverige. Dags för två premiärer i ett och samma svep... Quote
Timbre™ Posted September 11, 2005 Author Posted September 11, 2005 Tunga paket, tunga transporter... :cool: Denna weekend bjuder på hifi i ryggskottsklassen och en Euphonia Exclusive om ett stycke High End Audio ur ett nytt perspektiv. Vackert att se på, skönt att lyssna till och lite att ta i om man säger så. Kanske dags att införa termen High End Logistics... Quote
Timbre™ Posted September 11, 2005 Author Posted September 11, 2005 Sekretess är alla uppackningstrådars moder men denna tråd är synkron med eliots resereportage... Hifi made i Germany. Quote
Timbre™ Posted September 11, 2005 Author Posted September 11, 2005 Mer kartonghifi... Burmester Lautsprecher B100 har landat i Sverige. Quote
Bravo Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Det var inga bilhögtalare det där inte, skall bli spännande att se hur de ser ut med emballaget avskalat. Quote
oLjud Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Vilken stor kartong!!! hoppas de är lika bra ljud som de är stor Quote
Mattias Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Jösses ja, nyheter va skoj! Mer mer Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Den sammanlagda vikten för dessa kartongbjässar kryper upp mot 280 kg. En Burmester B100 väger 128 kg på egen hand. "Det får inte vara för lätt" brukar ju Sladd säga... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Rykande färsk och med ett par ur första batchen har det så blivit dags. Första paketet på plats. Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Snabbt på plats var även Sladd och här kommer det att gå undan... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 En nätt liten skapelse kikar fram. Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 "Alltid dessa Burmester" sa exportchefen på Accuphase en gång och det passar ju bra här. Alltid denna plasttejp skulle man kunna tillägga... Quote
Terminator Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Ojoj, nu blir man sådär riktigt sugen på att åka ner från lilla Karlskoga till stora Hi-fi Consult igen. :cool: Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Den strategiska planen är att vända högtalaren uppochner för att sedan lägga den på plats utan skyddskåpor. Här blev det ett naturligt avbrott i fotograferandet men vi är snart tillbaka. Lite att hålla i när åskan går... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Jaha, så är det väl bara att vända på babyn och se vad som händer... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 En uppochnervänd avklädd skönhet. Observera uppsättningen anslutningsdon i botten på högtalaren. Det gäller att ha bra grannar, hjälpsamma hifipolare eller en vältränad partner... :kiss: Quote
Timbre™ Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 En vilande avklädd skönhet. Det blir närstudier av frontbestyckningen men först skall dom upp på plats. Quote
Bravo Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 De var inte lite grymma om man säger så!!!! Quote
Neodynium Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Wow! Nu blev jag sugen att åka till Hificonsult.. jag har faktiskt aldrig varit där.. missat mycket genom åren. Skall bli skoj att se lite bilder dock på dessa värstingar! Här pratar vi TungGung i Finsmakarklassen!! /Neo Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Wow! Nu blev jag sugen att åka till Hificonsult.. jag har faktiskt aldrig varit där.. missat mycket genom åren. /Neo Det är aldrig för sent och just nu har du ytterligare två tunga anledningar att åka till Alingsås. Det finns många mer. Människan har alltid gillat att bygga på höjden... Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Burmester B100 på plats med HiFi Consults klassiska diffusor i bakgrunden och det drar ihop sig till en stilstudie. Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Vi börjar med diffusorn och detta är en påkostad konstruktion i oljad ek. Akustikbehandling och rumsutsmyckning i samma svep. Mycket elegant och den ger en speciell känsla åt hela lyssningsrummet... :cool: Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Frontplattan med sin diskant och två mellanregisterelement i d' Appolitokonfiguration. Som väntat finns här en del påkostade lösningar. Quote
Neodynium Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Försökte tigga till mig en plats till Hificonsult idag.. men de skulle ha kartonger och annat i bilen så det gick åt pipan denna gång. Otroligt bra bilder Timbre! Väntar spänt på fortsättningen!! /Neo Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Diskantelementet kommer från likaledes tyska ELAC, en tillverkare med anor ända tillbaka till 1908 då en av företagets grundare, Dr Phil Heinrich Hecht, sysslade med ljudteknologi under havsytan (kan man tala om marin akustik... ). Några år senare bildades bolaget ELECTROACUSTIC GmbH. Drivern är en Burmesterspecificerad variant på Elacs patent Jet Tweeter som i sin tur är en vidareutveckling av Oskar Heils Air Motion Transformer. Neodyniummagneter, så du har inte mycket att välja på... Quote
LydMekk Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Mere bilder Timbre! Dette går for langsomt... :cool: Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Mere bilder Timbre! Dette går for langsomt... :cool: Lugnet är hifins bästa vän... :cool: Mellanregisterkonerna med dimensionen 13,5 cm är av Kevlarstruktur byggda efter Burmesters egna specifikationer och de skall vara oerhört snabba, styva och värmetåliga. Detaljer som bildar helheten... Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Nere i källarvalvet finns en 27,5 cm woofer av Burmesters egen tappning. Basarna är riktade inåt mot rummet och spelar således mot varandra vilket motverkar utsläckningseffekter enligt tillverkaren. Bandbredden sträcker sig nedåt till 32 Hz -3dB. Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Vänster högtalare med högerriktad bas. Quote
Timbre™ Posted September 13, 2005 Author Posted September 13, 2005 Dags för en liten kaffepaus i Burmesterpremiären innan vi går över i nästa Euphoniapremiär... :cool: Ett paket i paketet så att säga. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.