Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det kom några paket.

Hifisäsongen brukar starta med Arkenmässan och "det hänger i luften" sa Olle Mårtensson en gång i tiden. Olle är inte med och det är inget Arkenår i år men hifitransporterna rullar vidare genom Sverige.

Dags för två premiärer i ett och samma svep... ;)

Paket001.JPG

Posted

Tunga paket, tunga transporter... :cool: Denna weekend bjuder på hifi i ryggskottsklassen och en Euphonia Exclusive om ett stycke High End Audio ur ett nytt perspektiv. Vackert att se på, skönt att lyssna till och lite att ta i om man säger så.

Kanske dags att införa termen High End Logistics... :?::)

Paket002.JPG

Posted

Den sammanlagda vikten för dessa kartongbjässar kryper upp mot 280 kg.

En Burmester B100 väger 128 kg på egen hand.

"Det får inte vara för lätt" brukar ju Sladd säga... :)

Paket009.JPG

Posted

Den strategiska planen är att vända högtalaren uppochner för att sedan lägga den på plats utan skyddskåpor.

Här blev det ett naturligt avbrott i fotograferandet men vi är snart tillbaka.

Lite att hålla i när åskan går... :)

Paket019.JPG

Posted

En uppochnervänd avklädd skönhet. Observera uppsättningen anslutningsdon i botten på högtalaren. Det gäller att ha bra grannar, hjälpsamma hifipolare eller en vältränad partner... :kiss: :)

Paket049.JPG

Posted

Wow! Nu blev jag sugen att åka till Hificonsult.. jag har faktiskt aldrig varit där.. missat mycket genom åren. :black::blush

Skall bli skoj att se lite bilder dock på dessa värstingar! Här pratar vi TungGung i Finsmakarklassen!! :D

/Neo

Posted
Wow! Nu blev jag sugen att åka till Hificonsult.. jag har faktiskt aldrig varit där.. missat mycket genom åren.  :black:  :blush

/Neo

Det är aldrig för sent och just nu har du ytterligare två tunga anledningar att åka till Alingsås. Det finns många mer.

Människan har alltid gillat att bygga på höjden... :D

Paket045.JPG

Posted

Vi börjar med diffusorn :) och detta är en påkostad konstruktion i oljad ek. Akustikbehandling och rumsutsmyckning i samma svep. Mycket elegant och den ger en speciell känsla åt hela lyssningsrummet... :cool:

Paket065.JPG

Posted

Försökte tigga till mig en plats till Hificonsult idag.. men de skulle ha kartonger och annat i bilen så det gick åt pipan denna gång.

Otroligt bra bilder Timbre! Väntar spänt på fortsättningen!! :app:

/Neo

Posted

Diskantelementet kommer från likaledes tyska ELAC, en tillverkare med anor ända tillbaka till 1908 då en av företagets grundare, Dr Phil Heinrich Hecht, sysslade med ljudteknologi under havsytan (kan man tala om marin akustik... :?::D). Några år senare bildades bolaget ELECTROACUSTIC GmbH.

Drivern är en Burmesterspecificerad variant på Elacs patent Jet Tweeter som i sin tur är en vidareutveckling av Oskar Heils Air Motion Transformer. Neodyniummagneter, så du har inte mycket att välja på... ;):)

Paket031.JPG

Posted
Mere bilder Timbre! Dette går for langsomt...  :D  :cool:

Lugnet är hifins bästa vän... :cool: :D

Mellanregisterkonerna med dimensionen 13,5 cm är av Kevlarstruktur byggda efter Burmesters egna specifikationer och de skall vara oerhört snabba, styva och värmetåliga.

Detaljer som bildar helheten... ;)

Paket033.JPG

Posted

Nere i källarvalvet finns en 27,5 cm woofer av Burmesters egen tappning. Basarna är riktade inåt mot rummet och spelar således mot varandra vilket motverkar utsläckningseffekter enligt tillverkaren.

Bandbredden sträcker sig nedåt till 32 Hz -3dB.

Paket113.JPG