Jump to content

Oväntat blindtest


Amund

Recommended Posts

Jag var iväg och jobbade ett par dagar och lät kompisen ta in posten osv, och när jag kom hem så hade det dykt upp några nya skivor i brevlådan så det var ju en självklarhet att nu skulle det spelas hifi :app:

I med en ny skiva, och.... Javisst, det här var ju bra musik, bra inspelning.

Lyssnade ett tag men tog sen fram en av favorit plattorna som jag igentligen behöver daglig dos av.

Nu var det inte lika roligt längre, det saknades nåt, driv, musikalitet, och framför allt mellanregister och mellan bas..

Tog fram en annan favorit, och visst, samma sak här :diss:

Jag började kolla alla anslutningar och då visade det sig att kompisen som för övrigt är en av dom som bara skakar på huvudet åt min "galna" hobby hade bytt ut mina signalkablar som jag har mellan försteg och slutsteg mot hans bilstereo kablar!! Han var säker på att jag inte skulle sakna mina (i hans ögon svindyra) kablar.

Så nu känns köpet av kablarna ännu mer härligt :app:

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Jag har varit med om liknande sorts "blindtest" fast det gällde spolar: trådlindat mot foliespolar (Cross Coil).

spolar.jpg

Dessa kör jag numera med konsekvent... :D

Jag tror dessutom att det är i just sånnehär blindtest som man kan få ett vettigt resultat. Det blir en allt för olustig situation så som många blindtester utförs...

Link to comment
Share on other sites

Bravo: Ja, jag hade signal kablarna hemma i dryga veckan innan jag köpte dom, och nu så kan jag inte tänka mig stereon med nåt sämre.

Skillnaden ligger mycket i engagemanget i musiken, blir inte lyssnings trött, och en massa små detaljer. Men du vad dom säger.... Många bäckar små :)

Engelholm Audio: Du har nog rätt. Ännu en anledning till att lita på öronen.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

:) Ofta är det väl så när vi jagar nya produkter att det är små förbättringar vi jag, mer liv, bättre dynamik, lite högre upplösning osv. vilket sammantaget ger en mer verklig musikupplevelse och därmed en större närvarokänsla.

Musiken griper mera tag i en helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Den här var goo, åh så finns det dom som säger att det inte går att höra skillnad. Man tar sig för pannan.

Min familj gör liknande iaktagelser ibland, oftast barnen (som tur är). De kan komma in och säger typ: nu är det något som är annorlunda pappa, vad har du gjort?(de är 7&10 år) Det kan vara allt från en flytt av högtalarna på 2 cm till en ny kabel. Det är helt otroligt hur snabbt de upptäcker små, små förändringar.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...