Jump to content

HiFi-resan sommaren 2005


eliot

Recommended Posts

Det är just nu strålande solsken men bara 10 grader varmt här i Uppsala. Det är nog bara att inse att sommaren håller på att lämna oss och vad gör man då om inte tittar igenom de bilder man tagit i sommar. ;)

- Jag tänker därför - liksom för ungefär ett år sedan - skildra min resa i HiFi'ns tecken. Liksom förra året blir det många bilder och vi börjar väl med en bild från färjan i Trelleborg.

resbild1.jpg

Som ni ser var det dåligt väder när vi lämnade Trelleborg kl. 8 på morgonen den 7 juli och det visade sig att det dåliga vädret skulle följa med oss under större delen av resan :(

Vi var framme i Berlin vid 4-tiden och efter att ha kollat in vårt hotellrum så gick vi ut på sta'n och fick oss någon

resbild2.jpg

....därefter blev det lite "windowshopping" vid Kurfürstendamm

resbild3.jpg

och det andra fönstret

resbild4.jpg

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Årets resa påminner till viss del om förra årets resa men skiljer sig då vi kommer att ha några "hemma hos reportage" och vi kommer även att fortsätta berättelsen med lite bilder från skåne där vi kommer att känna igen vissa personer ;)

Vi börjar liksom förra året hos Tonstudie Tempelhof och efter att ha tittat i skyltfönstret så tittar in i affären och hälsas välkomna av Siegfried Nehls som känner igen oss från året innan. I år spelar de på högtalare från Magnepan

resbild5.jpg

....vi tittar närmare på elektroniken

resbild6.jpg

resbild7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte det tweak som inte Siegfried Nehls har ;)

resbild11.jpg

Här pratar han sig varm för Arkustik Audio Animator :D

audioanimator-350.gif

The ARTKUSTIK AUDIO ANIMATOR is used to reduce material stress. Using the regularities of physics. It transfers the structural order of crystals to each object, in its proximity. Regardless of which material it  is made of plastic, wood or metal.
Det är rätt enkelt att använda den

* All that needs to done is to pass the AUDIO ANIMATOR just over the surface of  both sides of the CD.

* The same applies to records, tone arms and system components.

* Its even worth leaving the AUDIO ANIMATOR on top of the CD player the whole time.

Cables and speakers can also benefit from `treatment´.

Det var tydligen ett riktigt Wunderwaffe och vi fick höra det när han "behandlat" CD mm och visst upplevde vi en förändring - men priset på 390€ var för högt för att vi skulle köpa en sådan och prova hemma.

Han hade även placerat små metallcylindrar på strategiska ställen på komponenterna som det går att se på dessa bilder:

trix1.jpgtrix2.jpg

I jämförelse tyckte vi inte att priset på 100€ för en sådan liten metallcylinder var för dyrt så jag köpte med en sådan som "woodoo"-souvenir :blush

Link to comment
Share on other sites

Han hade en multimediahörna

resbild8.jpg

men det var en skivspelare som drog till sig våra blickar

resbild9.jpg

resbild10.jpg

Den var specialgjord i Berlin efter Siegfried Nehls specifikation och det står på plakatet som syns på den nedre bilden. Det var en prototyp och man höll tydligen på att göra en liknande som då skulle kosta 11'000€.

Vi brukar alltid passa på att köpa tidningar och skivor när vi är på besök och denna gången träffade vi på en ny tysk hifi-tidning LP - Magazin für analoges HiFi & Vinyl-Kultur

lp55_t_156.jpg

och jag köpte naturligtvis några skivor

skivor1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nästa affär vi besöker är Audioforum Berlin där vi i ett av de mindre rummen träffar på senaste modellen från Acapella som heter La Campanella.

resbild13.jpg

Det lät otroligt bra och vi satt länge och lyssnade. :mm:

Man spelade på förstärkare från Octave och källan var en CD-spelare från Burmester

resbild15.jpg

Det fanns också annat smått och gått i rummet. Man använder sig flitigt av Acapella plattformar, Fondato Silenzio och vi ser även Acapella Big Block och Speed Block ovanpå vissa apparater.

resbild17.jpg

Link to comment
Share on other sites

La Campanella är ett tvåvägssystem med fyra stycken element på 6,5" som arbetar i parallell och tar hand allt under 750 Hz - resten tas om hand av hornet. Basen var oerhört tajt och oresonat och diskanten ren och klar och högtalaren var överlag mycket homogen med bra dynamik. Det var överlag det i särklass bästa system vi hörde i affärer på denna resan. Hoppas att denna högtalare kommer till Sverige. Jag upplever att price, performance var mycket bra och den kostar 18'000€ vilket ju är betydligt billigare än Acapella Violon som kostar 26'000€ i grundutförande.

resbild15.jpg

Förstärkeriet kom från OCTAVE och bestod av rörförsteget HP 500 SE och rörmonoblocken MRE 130.

resbild18.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler bilder ;)

Kombinationen lät som sagt mycket bra och då skall man tänka på att vi bara satt några meter från högtalarna. Man brukar prata om synergi-effekter men det betyder mer att ett fel i en komponent kompenseras av en annan komponent så att resultatet blir bra :)

Eftersom jag upplever att Acapella högtalare är mycket transparenta så krävs det att allting annat håller hög klass. Acapella LaCampanella har fått mycket bra omdömme i olika "Showreports" men Srajan Ebaen skriver bl.a. i sin test för 6moons, maj 2005

The LaCampanellas simply don't want to come to life at what I consider lower normal levels, i.e. in regular living-with-others mode.
Acapella brukar demonstrera i Nordamerika tillsammans med elektronik från Einstein och har använt deras fullförstärker "The Absolute Tune"

bild_oben.jpg

och han inväntar ett exemplar innan han helt färdigställer sin recension. ;)

Just i dagarna, September 3, 2005, har Dagogo och Constantine Soo publicerat en recension där han som sammanfattning skriver:

The Acapella LaCampanella is the best horn speaker I have experienced in  memory. Never mind the LaCampanella being a horn speaker, because  they are one of the most differentiating in tonality among speakers I’ve used. Listening to music via the capella could drive a reviewer to retire, and I found myself listening harder to other speakers in constant search of a flamboyancy when the Acapella was taken out of the system.

Man kan fråga sig om de skriver om samma högtalare ;):D

Link to comment
Share on other sites

Vi går nu ner en våning till det stora lyssningsrummet och där har de i förhållande till förra året bytt ut elektroniken men högtalarna är desamma

resbild19.jpg

Det är Acapella Violon Mk III och de större Campanile - båda med plasmadiskant :mm:

Elektroniken kommer som vi ser från norska Electrocompaniet och skivspelaren överst är Clearaudio Master Reference

resbild20.jpg

På bilden nedan ser vi på golvet en del av en plasmadiskant

resbild21.jpg

Detta system kunde vi tyvärr inte lyssna på men försäljaren pratade i mycket positiva ordalag om Elektrocompaniets förmåga att driva högtalarna.

Detta är ju dyra högtalare så jag frågade hur ofta han sålde ett par Violon och han säljer tydligen ungefär en i månaden :o

Link to comment
Share on other sites

Vi kunde emellertid lyssna på denna anläggningen

resbild22.jpg

Vi kände igen skivspelaren från den andra affären :D

- Detta exemplar var gjort av Ebenholz där själva skivtallriken var gjord från ett stycke :o

resbild23.jpg

Elektroniken kom från Belcanto Design och bestod av den integrerade förstärkaren eVo 2i Gen II och en multiformats CD-spelare.

resbild24.jpg

Längst ner till höger ser vi också en PowerConditioner från Burmester.

Högtalare var ett par audiophysic Avanti som kostade ungefär halva priset mot ett par LaCampanella. Det lät trevligt men det var naturligtvis inte alls jämförbart med anläggningen en våning upp. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eliot: Har för mig du äger Acapella högtalare modell Violon?  :) Här måste du fått ditt lystmäte  :mm:

Blev nyfiken på Campanile högtalarna. Otroligt fina skapelser, men dom kostar säkert....

Jag vet inte om man får ett lystmäte om man ser samma högtalare som man har hemma ;)

- Det är alltid svårt att få till det i en affär då komponenter byts ut på löpande band och på denna nivå så är finavstämning mycket viktig - och den tar tid....därför låter det oftast klart bättre hemma givet att man har adekvat elektronik och rum :)

Jag hade gärna velat lyssna på Campanile men den har aldrig varit uppkopplad när jag varit på besök. Det är en högtalare som borde kosta ungefär en halv miljon kronor - och uppåt beroende på utförande - och har en höjd på 2,40m så den passar inte in var som helst. Jag kan faktiskt bygga på mina violon till violincello genom att köpa till en till basdel

viocello.jpg

...den är då bara 2,20m ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu, efter sommaren, har jag fått lära mig att MBL finns på KaDeWe (Kaufhaus Des Westens) i Berlin i närheten där vi var :black:

Das KaDeWe ist das größte Warenhaus auf dem europäischen Kontinent.

....och de för tydligen också Burmester :)

Jag brukar inte gå i varuhus och leta efter HighEnd :cool:

- Det får bli nästa år....

Tillägg: För de som inte känner till det så är Wolfgang Meletzky och MBL kända för sina "Biegewellenstrahler"

101e_2004_83x189.jpg

.... som det skulle vara en upplevelse att få höra :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...