Guest johan Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Vi alla har varit där eller kanske till o med är där , letar , byter o köper nytt allt för att hitta den perfekta setupen. Det kostar en massa pengar o att leva på pasta o knäckebröd är INTE roligt men var gör man inte Men visst är själva resan rolig för man uppskattar att gå i affärer o att gå på mässor för att söka. Även besök hos polare är kalaskul för att lyssna , speciellt när dom har köpt nått nytt Jag själv är/var en 10 års periodare men så är det inte längre. Allt är en speciell forumsmedlems fel ( ) så jag körde vidare i mitt sökande men nu har jag gått i mål o vilken underbar känsla det är !! Nu ska det inte handlas HiFi på VÄLDIGT länge utan jag ska småtweaka o lyssna på musik hur länge som helst. men det känns åxå lite vemodigt för kommer jag att tycka att mässor o hembesök kommer att vara lika roligt ? Jag tror det för när jag söker är jag ganska kritisk har jag märkt så nu blir det mer njutning överlag. Är det fler som har samma bekymmer ?? Nu e det Kräftskiva Ha det BÄST Johan Quote
gcs Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Nu ska det inte handlas HiFi på VÄLDIGT länge utan jag ska småtweaka o lyssna på musik hur länge som helst Det är synd om oss som "tvekar" nästan hela tiden. Jag vet inte hur många gånger jag sagt till min fru att "bara jag köper det här så behöver jag aldrig köpa något annat". Nu har ju jag sedan länge kommit till insikt att man behöver inte allt det värsta. Man kan ändå aldrig få en anläggning som låter precis som verkligheten. Det handlar mer om att....antingen så gillar man ljudet eller också inte. Men så finns det dom som ser hifi-prylarna som ett design-konstverk eller en möbel, dit tillhör inte jag även om jag tycker att min Nagra IV-S är ett litet under av ett teknologist konstverk. Nej jag satsar hellre på en massa skivor som är lyssnigsmässigt framtidssäkra. Jag såg ett hemmahos reportage i Eliot´s lägenhet där man kommenterade röran på hans bord. Jag vill bara säga att hans röra är bara första bokstaven i min röra som jag har med alla mina skivor. Frågan är vilket som är bäst.... att vara alkoholist på musik eller bara vara en helt vanlig alkoholist. Quote
Timbre™ Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Det finns väl en sammanslutning i USA för extremt audiofilberoende, som AA ungefär, och jag vet inte om det är på skämt eller allvar men jag tror ändå att man löper risk att tappa intresset om uppgraderingshjulet snurrar alltför snabbt. Kanske mer givande att försöka optimera den anläggning man redan har utifrån givna förutsättningar... Bland hifibekanta från sjuttiotalet har de som konsumerade mest och snabbast en sak gemensamt: samtliga har slutat med hifi och prylarna har vandrat vidare. Tror mest på "njutning överlag", d.v.s. att uppskatta god hifi som kommer i ens väg och passa på att njuta när tillfälle ges. Quote
Labbe Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Jag är en av dem som precis har börjat min resa mot det "perfekta" ljudet. Eg återupptagit resan, då hifin har legat i träda hos mig några år pga familj osv. Efter snart ett års letande och uppgraderande av min 10 år gamla anläggning, så är jag snart i hamn, jag har cd spelaren kvar att uppgradera och ev ett högtalar byte (kan inte bestämma mig riktigt i den frågan) åtminstonde vad beträffar apparaterna. Sen kommer akustik biten. För min del har nog resan varit ganska enkel eftersom jag redan innan jag började leta uppgraderingar, visste hur jag ville att det skulle låta. Det har inte blivit så fasligt dyrt heller, speciellt om man jämför med vad vissa får betala innan de är nöjda. (inte menat som en förolämpning mot någon, om det nu skulle vara så att det finns de som tar illa upp) Jag tycker att Timbres mening: "Kanske mer givande att försöka optimera den anläggning man redan har utifrån givna förutsättningar..." Är klockren. För det är nog lite så jag har tänkt och agerat när jag har varit runt och lyssnat, tittat och känt på ev apparater för inköp. Enligt min mening så finns det en sak som är väldigt viktig när man sätter ihop sin anläggning utifrån de givna förutsättningarna, nämligen symbios. För funkar inte apparaterna som en helhet, så blir återgivningen därefter. Quote
Bravo Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Det viktigaste är att kunna lyssna på musik, inte att tänka på att det kan ljuda annorlunda. Jagar man hela tiden efter förbättringar, stora som små, så blir det inte mycket tid över för njutningen. Visst kan man ägna sig åt småförbättringar då och då och delar som är undermåliga i sammanhanget bytas ut, men denna hantering får ju inte bli huvudsaken och lyssnandet en bisak. Visst kan mässor och nyheter vara lika roliga för det, man vill väl hänga med. Quote
datar Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Om man vore mångmiljardär och kunde handla det dyraste och välljudande som går att hitta.. Hur nöjd blir man då egentligen när man då har det bästa? Vad ska man uppgradera? Visst vill man gärna uppgradera sina hifi prylar och få bättre ljud men det är viktigt att kunna njuta av de skivor man redan har och tänker köpa. Så om ekonomin tillåter uppgraderar jag gärna. Om inte så köper jag fler skivor Quote
gcs Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Det viktigaste är att kunna lyssna på musik, inte att tänka på att det kan ljuda annorlunda. Jagar man hela tiden efter förbättringar, stora som små, så blir det inte mycket tid över för njutningen. Det är precis vad jag menar också. Det finns alltid sådant som låter "lite"bättre än det jag redan har men jag tänker minsann inte låta mig stressa av det utan jag vill njuta av livet med bl.a. musik. Quote
Timbre™ Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Uppgraderingsstress är alltid kopplad till apparater - aldrig till musik. Visst är det kul att få till det men musiken finns där alltid ändå. Quote
Guest johan Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Skönt att höra att ni är stabila grabbar med 2 fötter på marken Just uppgraderingsnojan är nog farlig o man tappar säkert bort sig lätt. Det handlar ju även om ekonomi etc etc. Men det känns skönt att äntligen vara nöjd ! Quote
K-man Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 ...hmm...nöjd....snart så... :cool: \\K-man Quote
eliot Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Här är också en som är nöjd med sin anläggning Förutom den digitala sidan där jag medvetet ligger lågt så vet jag inte någon produkt jag hellre skulle vilja ha än de jag har nu så nu gäller det fin-tweakandet Jag har fått med mig nya rör från Schweiz, nya nätkablar som jag skall testa och nya spikes för slutstegen och så tänkte jag pröva tube-dampers så det betyder inte att jag kommer att sitta med fingrarna i kors. Så länge man är nyfiken så finns det alltid saker man kan göra..... //Eliot Quote
Jörgen_G Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Uppgraderingsstress är alltid kopplad till apparater - aldrig till musik. /.../ <{POST_SNAPBACK}> Ojojoj - om du visste hur mycket bra musik jag saknar i min skivsamling Särskilt nu när nya högtalare äntligen kommit på plats. Dem är det inga problem att njuta av - men det finns så mycket musik därute som jag vill veta hur den egentligen låter nu när jag kan höra det lite bättre. Jag vill ha flera bra skivor NU... / Jörgen G Quote
Bravo Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Helt rätt Jörgen_G den stressen att veta om all intressant musik man inte kan, har råd eller möjlighet att lyssna på är betydligt värre än lite apparatpulande. Tänk bara vad man skulle göra om allt brann upp, brrrr, apparater som motsvarar de du haft kanske då kan skaffa genom försäkringen, men musiken???? Skivvärdet bedöms som lågt och många favoritskivor går inte längre att få tag på, en ruskig tanke. Nej som sagt njut mera av lyssnadet. Quote
Guest om.s Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 En god indikasjon på at man har kommet rett, og kanskje langt, er når man som jeg etter forrige helgs HiFi messe i Norge kommer hjem og setter meg ned for å lytte til det anlegget jeg har hjemme i stua og man ikke treffes av ett akutt behov for utbytting eller oppgradering, da har man reist rett Det er jo ellers alltid forbundet med fare å utsette seg for så mange fristelser gjennom to dager, man kan jo drabbas av så mye rart under tiden Musikken gjelder, å tweake frem det som allerede er iboende er krydderet mvh Quote
Timbre™ Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 En god indikasjon på at man har kommet rett, og kanskje langt, er når man som jeg etter forrige helgs HiFi messe i Norge kommer hjem og setter meg ned for å lytte til det anlegget jeg har hjemme i stua og man ikke treffes av ett akutt behov for utbytting eller oppgradering, da har man reist rett Sant och annorlunda återgivning är inte automatiskt bättre. Quote
Recommended Posts