Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Hittade Beatles White album i extremt fint skick. Det är en dubbel LP (stereo) och det finns fyra färgbilder på bandmedlemmarna i fodralet. Det finns även med en poster man kan veckla ut med olika kollage och på baksidan finns sångtexterna.

Allt i extremt fint skick. Betalade 130,- i en köp o sälj butik.

Nu undrar jag om det finns någon som vet att han/hon har en äkta White Album så jag kan kontrollera om den skiva jag köpt är en nypressning eller från den gamla goda tiden.

Albumet är pressat i holland. På skivfodralets framsida står utbuktandes "The Beatles" och ett serienummer "No 108303" och på baksidan längst ned står det utbuktande "EMI"

Det siffror som står på vinylskivorna är:

(YEX 709)

1A 138-04173

På fodralets baksida finns nummret: 172-04173/74 skrivet i grå färg.

Någon som har ett äkta Beatles White Album som kan hjälpa mig? Albumet släpptes även som singelalbum men detta är dock ett dubbel albumet.

Tack på förhand! :)

Vänligen Johan Linnarsson

Posted

Mitt ex som köptes slutet av 60- eller början av 70-talet har No. 0589034 på framsidan.

Det står "Printed and made in Great Britain by Garrod and Lofthouse International Ltd."

på sidan 2 under låtarna på fodralet.

Under YEX 709 till YEX 712 (2LP 4sidor?) står det 1968.

Det står också "sold in UK" längst upp på etiketten på mitt ex.

Jag kan med lite vilja urskilja att det stått ett nummer på baksidan, men det är idag

omöjligt att tyda.

Det står även PCS 7067 på skivorna. Däremot hittar jag inte nåt 1A 138-04173 som du skriver om.

Posted
Albumet är pressat i holland.

Du har inte originalet - originalet är "made in Gt Britain" :)

- Jag har själv inte originalet - bara MFSL-varianten ;)

Mvh,

Eliot

Posted

Jag får tacka dig för hjälpen se18658. Den första sidan du angav verkade stämma nästintill på allt. Texten som skrivs runt skivettiketten saknas på mina skivor.

Min skiva verkar vara en senare press. Då vet jag att om man ska ha det äkta originalet ska det stå "Made in Gt Britain" som eliot skriver.

Kul att du har originalet se18658. Men nu har jag ju äntligen ett "white album" iallafall :)

Kan du beskriva MFSL varianten lite mer eliot? Försökte googla men hittade ingen info :(

Återigen tack och om någon har mer sidor att hänvisa till så är detta tacksamt. :)

nu skulle min trasiga digitalkamera ha fungerat i detta ögonblick.....

Posted

Hej!

Tyvärr så har du antagligen inte fått tag på ett orginal ex av Lp:n The white album som inte heter så utan heter The Beatles.Jag kan dock berätta lite om albumet. Öppningen på albumet skall var uppåt och som du själv säger innehålla fyra foto på beatllarna samt affisch. Dessutom skall skivorna ligga i svarta innerpåsar. Inneretiketten skall vara mörkt grön och där skall stå "sold in UK..."

Sedan är det så att första pressningen finns i 5 olika utgåvor. Jag skall försöka beskriva dem nedan:

Utgåva 1. Apple pmc/pcs 7067/8 Mono eller Stereo, nummer på framsidan (nedandelen)0000010. Den är värd cirka 100- 150 tusen kronor och finns i 10 exemplar som delades ut till gruppen Georg Martin och några till.

Utgåva 2. Samma nummer som ovan men nummert i nederdel skall vara mellan 0000011-0001000. Denna betingar ett pris på i alla fall 15 000kronor.

Utgåva 3. Samma nummer som ovan men nummer i nederdel skall vara 0001001-0010000. Denna kostar cirka 7 500 kronor

Utgåva 4. Apple PMC 7067/8 Skivan skall vara i MONO och nummer på framsida (nederdel) skall vara mer än 0010000. Denna betingar cirka 3000 kronor.

Utgåva 5. Apple PCS 7067/8 Skivan skall vara i STEREO och det numera beryktade nummert på framsidan mer än 0010000 och betingar då av nördarna jag menar samlarna 2250 kronor. Priserna jag angett gäller endast engelska orginal i mint kondition. Vilket ungefär betyder ocirkulerat och egentligen inte finns enligt mig. Dessutom utgavs samma skiva i de flesta europeiska länder och även utanför europa. Att se om det är en utomeuropeisk utgåva gör du genom att kolla pappert i omslaget. Utomeuropeiska skivor t ex usa-pressningar innehåller inte laminering utan är gjorda i kartongpapp medan t ex engelska pressningar alltid innehåller laminat. (Glansigt papper) Skall du se i vilket land den är gjord kan du titta på inneretiketten på skivan det skall om jag minns rätt finnas en liten ruta som det kan stå olika saker i t ex GEMA=tyskland NCB=norden osv osv. För att då göra saken ännu lite mera löjlig så finns skivan i nypressning så klart från de flesta länder. Priset du har gett är normalt för ett fint ex även i nypressning. Jag har lite vinyl att avyttra närmare bestämt cirka 1000 stycken. Jag har tidigare sålt mina singlar och Ep och även för en tid sedan sålt 2000 Lp men har som sagt cirka 1000 kvar som jag kan sälja av. Har även en accuphase E-210 (med fjärr) och en vinylsvarv Rega p3 samt vincent ria./vh Iroise

Posted
Dessutom utgavs samma skiva i de flesta europeiska länder och även utanför europa. Att se om det är en utomeuropeisk utgåva gör du genom att kolla pappert i omslaget. Utomeuropeiska skivor t ex usa-pressningar innehåller inte laminering utan är gjorda i kartongpapp medan t ex engelska pressningar alltid innehåller laminat. (Glansigt papper) Skall du se i vilket land den är gjord kan du titta på inneretiketten på skivan det skall om jag minns rätt finnas en liten ruta som det kan stå olika saker i t ex GEMA=tyskland NCB=norden osv osv.

Det är etiketten som säger mest och där kan man enkelt se i vilket land den är pressad. Beatles gavs väl ut av Capitol i USA. På min MFSL står det THE BEATLES på framsidan och överst ORIGINAL MASTER RECORDING och på vänstra innersidan MFSL 2-072 ©p Capitol Records, Inc.

Etiketten ser ut så här

mfsl-white.jpg

och efter sångtexterna på innerfodralet står det

mfsl-sleeve.jpg

Mvh,

Eliot

Posted
Skall du se i vilket land den är gjord kan du titta på inneretiketten på skivan det skall om jag minns rätt finnas en liten ruta som det kan stå olika saker i t ex GEMA=tyskland NCB=norden osv osv.

iroise> Jag är inte så bra på pop-skivor så jag har en fråga till Dig. Jag har Let it be, PCS7096 (Stereo) med äpple-etikett. Där står Mfd. in U.K. - dvs. tillverkad i England. Det står också NCB (Nordisk Copyright Bureau) efter alla låtarna men det betyder väl bara att det är där de har tecknat copyrightavtalet - inte att den är för nordiska marknaden :blush:?:

//Eliot

Posted
Det är etiketten som säger mest och där kan man enkelt se i vilket land den är pressad. Beatles gavs väl ut av Capitol i USA. På min MFSL står det THE BEATLES på framsidan och överst ORIGINAL MASTER RECORDING och på vänstra innersidan MFSL 2-072 ©p Capitol Records, Inc.

Etiketten ser ut så här

mfsl-white.jpg

och efter sångtexterna på innerfodralet står det

mfsl-sleeve.jpg

Mvh,

Eliot

Enligt Goldmines standardkatalog av Tim Neely är The Beatles utgiven på både Apple SWBO-101 och Capitol SWBO-101 De har båda samma nummer men finns på de båda olika bolagen. De finns också båda i tre olika utgivningar på båda bolagen men med samma nummer. Det finns alltså sex olika Usa-pressar. Hur man skiljer dem åt orkar jag inte reda ut då Beatles i denna bok är representerade på flera sidor där man får lusläsa för att reda ut alla begreppen. Själv har jag tre stycken The Beatles men det går nog bara att få ihop en styck i bra skick. Vad de har för ursprung är jag inte säker på, det har aldrig varit viktigt, mer än att de inte är amerikanska. De kommer fö ut på tradera i dagarna där jag säljer dem. Har tröttnat på vinyl efter många års samlande och rotande i olika skivbörsars Lp-backar. /vh iroise

Posted

Ojojoj.. Mycket att hålla reda på.

Det var verkligen en uttömande redovisning iroise. Jag tackar, bockar, bugar :app:

Styälde även frågan på hififorum och fick svar från Rutger:

Popvinyl är inte min grej, så bara en hint: Stereooriginalet ska ha skivnumret PCS 7067-8 tydligt tryckt både på skivetiketterna och omslagets baksida/rygg. Labeln ska vara Apple (grönt äpple till bakgrund) eller, för mkt tidig utgåva men troligen ej sett som UK-original, Parlophones svarta etikett med PARLOPHONE och £ tryckt i gult. Finns inte PCS-numret så är du inte ens med på banan (made in Holland låter inte muntert).

Nu vet jag att det inte är original skivor utan senare press. Nästa månad är det marknad här i området och en vinylsäljare har tydligen white album till salu. frågan är om det är den äkta Made in Gt Britain :)

eliot, se18658 och iroise ska ha ett stort tack för hjälpen :app:

Posted
iroise> Jag är inte så bra på pop-skivor så jag har en fråga till Dig. Jag har Let it be, PCS7096 (Stereo) med äpple-etikett. Där står Mfd. in U.K. - dvs. tillverkad i England. Det står också NCB (Nordisk Copyright Bureau) efter alla låtarna men det betyder väl bara att det är där de har tecknat copyrightavtalet - inte att den är för nordiska marknaden  :blush  :?:

//Eliot

Hej!

Let it be, okey nu skall vi tänka. Engelska orginalet (första pressningen) av skivan var en box med tillhörande bok. Nummert var apple pxs 1. Baksidan av omslaget har ett rött apple istället för grönt. Denna box är en våt dröm för många samlare. Jag sålde mitt ex till en polare som är ett beatlesfreak. Han och en annan vän åkte till england med gitarrer och tog sig via en byggnadsställning upp på taket till Abbey road där Beatlarna spelade Let it be live 1970. Väl där så ställde de upp och fotograferade varandra i exakta poser som finns i boxboken. Jag har alltså sett fotona. Denna entusiasm belönade jag genom att sälja mitt ena kompletta orginal för ett symboliskt pris. Galningar skall ha sin belöning. Andra exemplaret bok och skiva (utan själva boxen )sålde jag på tradera för en vecka sedan. Går du in på tradera och söker på säljare, skriver in ubersoe och klickar på ubersoes avslutade auktioner kan du se bok och skiva. Min kompis som säljer lite vinyl till mig kallar sig ubersoe. Det kommer förresten ut två ex av white album ikväll det går att få ihop ett bra ex av dem. Den kompletta boxen brukar kosta cirka 4-5000 kronor i superskick du vet bokens bilder klipptes sönder och hamnde på tonårsväggar så den är svår att få tag i.

Andra pressningen är apple PCS 7096 och skall ha en vit innerpåse för att vara komplett. Denna pressning är en vanlig skiva dvs ingen box och är den som de flesta av oss har. Den har antagligen pressats lite här och där i europa. Värdet är detsamma överallt dvs 200-300 kronor i superskick. I normalskick skall den inte kosta mer än högst 100 kronor då det är en mycket vanlig beatles eftersom den gjordes i enorma upplagor

Första orginalpressningen av export utgåvan är utgiven på parlophone och har nummer (parlophone skall vara tryckt i gult nypressar trycktes i silver) p-pcs 7096 och en engesk samlare ger cirka 15000 tusen för ett superex. Sedan finns det nyare nypressningar som gjorts på 80-talet. De dyrare orginalen lär t o m finnas i förfalskning. Usch när jag skriver detta så är jag så glad för att jag kommit över vinylsjukan. Jag har numera slutat med denna nördsyssla och är nu nykter. Okey, kanske inte helt nykter ibland så tror jag att jag endast bytat ut berusningsmedlet dvs jag vill hela tiden förbättra min anläggning. Ljud är numera lika viktigt som musik. / rock on/iroise

• 7 years later...
Posted

Ursäkta att jag postar i en 8 år gammal tråd, men informationen här passar så bra att det kändes bättre än att starta en ny.

Jag har fått en skiva förstörd av ett vattenläckage i källaren, så jag behöver värdera den för att få ersättning av försäkringsbolaget.

Alltså Beatles "The white album"

Apple records EMI UK 1968 stereo PCS 7067

Ett laminerat vitt dubbelalbum med endast skriften The BEATLES på framsidan och no 0559013. Båda inpräglade.

Svarta fodral. Albumet har öppning uppåt. På insidan i albumet finns 4 svartvita foton av beatlarna.

Det finns halvtaskiga foton om det behövs för att identifiera den.

Om jag läst tråden rätt handlar det om utgåva 5, och blev 2005 värderad av iroise till 2250 kr. Jag undrar om denna värdering fortfarande står sig, annars vad som gäller idag?

Tack på förhand

Markus

Posted
Ursäkta att jag postar i en 8 år gammal tråd, men informationen här passar så bra att det kändes bättre än att starta en ny.

Jag har fått en skiva förstörd av ett vattenläckage i källaren, så jag behöver värdera den för att få ersättning av försäkringsbolaget.

Alltså Beatles "The white album"

Apple records EMI UK 1968 stereo PCS 7067

Ett laminerat vitt dubbelalbum med endast skriften The BEATLES på framsidan och no 0559013. Båda inpräglade.

Svarta fodral. Albumet har öppning uppåt. På insidan i albumet finns 4 svartvita foton av beatlarna.

Det finns halvtaskiga foton om det behövs för att identifiera den.

Om jag läst tråden rätt handlar det om utgåva 5, och blev 2005 värderad av iroise till 2250 kr. Jag undrar om denna värdering fortfarande står sig, annars vad som gäller idag?

Tack på förhand

Markus

Record Collector 2012 säger £200 för nummerserier över 0010000 (first pressings). Det gäller i skicket Mint. Det skall också finnas en plansch och fyra färgfoton på beatlarna för att uppnå fullt värde. Saknas dessa sjunker värdet betydligt.

Posted
Record Collector 2012 säger £200 för nummerserier över 0010000 (first pressings). Det gäller i skicket Mint. Det skall också finnas en plansch och fyra färgfoton på beatlarna för att uppnå fullt värde. Saknas dessa sjunker värdet betydligt.

Tack så mycket för snabbt svar!

Bra källa att hänvisa till.

Posted
Notera dock att RC 2014 har utkommit och värdet kan därmed ha uppdaterats.

Det verkar som om den typen av LP faktiskt har minskat i värde.

Har inte RC2014 men har bläddrat i den, och den 5-10%-iga ökning som varit tidigare år har stagnerat och supergrupp-LP har t.om sjunkit.

Ska göra en grundligare analys när jag fått årets bibel.

Q: Are you a vinyl collector?

A: Yes, I collect White Albums.

:D:app: