Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är helt ny här på forumet och har precis börjat "bygga" på min första stereoanläggning (borträknat billiga kompaktprylar). Det som hittills är inköpt är ett par sonus faber concerto home som jag är mycket nöjd med.

Nu behöver jag en förstärkare, har än så länge använt min fars gamla pioneer men den är alldeles för effektsvag och har kasst ljud.

Är det någon här som har några tips på stärkare som funkar bra tillsammans med sf concerto? Det finns ju så mycket att välja på så jag hinner omöjligt lyssna på allt även om det skulle vara roligt. :)

Budgeten ligger på ca tio tusen, både nytt och begagnat går bra, jag kan vänta och gå upp något i pris men håller mej helst inom nämda budget.

De förstärkare jag har planerat att lyssna på är:

Rotel RA-03

Rotel RA-1062

Audio Analouge Puccini Settenta

S.A.T. Amplifix

Primare A30.1

Atoll IN100

Hegel H1

Någon som har erfarenhet av dessa stärkare eller andra förslag?

Tacksam för svar /Hampus

Posted
Är helt ny här på forumet och har precis börjat "bygga" på min första stereoanläggning (borträknat billiga kompaktprylar). Det som hittills är inköpt är ett par sonus faber concerto home som jag är mycket nöjd med.

Nu behöver jag en förstärkare, har än så länge använt min fars gamla pioneer men den är alldeles för effektsvag och har kasst ljud.

Är det någon här som har några tips på stärkare som funkar bra tillsammans med sf concerto? Det finns ju så mycket att välja på så jag hinner omöjligt lyssna på allt även om det skulle vara roligt. :)

Budgeten ligger på ca tio tusen, både nytt och begagnat går bra, jag kan vänta och gå upp något i pris men håller mej helst inom nämda budget.

Rotel RA-03

Rotel RA-1062

S.A.T. Amplifix

Primare A30.1

Atoll IN100

Hegel H1

Tacksam för svar /Hampus

Försök att leta fram en begagnad Pathos Classic One,jag har fram till nyligen ägt en sådan och den funkar klockrent med Sonus Faber.En sådan bör gå lös på lite drygt din budget.

En bild kanske.

Bild%20158%20kopiera.jpg

Länk till PATHOS hemsida.

Hälsningar/n.o

Posted
Försök att leta fram en begagnad Pathos Classic One,jag har fram till nyligen ägt en sådan och den funkar klockrent med Sonus Faber.En sådan bör gå lös på lite drygt din budget.

En bild kanske.

Bild%20158%20kopiera.jpg

Länk till PATHOS hemsida.

Hälsningar/n.o

Ja, Pathos gör riktigt snygga prylar.

Kollade på lite dyrare modeller på Esoterisk Hifi och de väcker ett starkt habegär. :)

Jag ska kolla upp classic one, den bör ju inte vara omöjlig att ha råd med begagnad.

Posted

Hegel förstärkaren skulle nog vara intressant och höra på dom högtalarna. Det jag hört från det norska märket har varit väldigt lovande.

Classic One är ju så klart oxå trevlig.

En annan otroligt prisvärd integrerad förstärkare är ju Roksan Caspian, skulle jag ge en seriös funderare till så gott som alla högtalare i "rätt" prisklass.

Posted

Rotel RA-03

Rotel RA-1062

S.A.T. Amplifix

Primare A30.1

Atoll IN100

Hegel H1

Tacksam för svar /Hampus

Jag känner inte till den model du refererar till men jag har en förstärkare till salu accuphase e-210 med fjärr. Vet inte om den passar dina högtalare du kan ju fråga någon här på forumet. Du får gärna höra av dig/vh iroise stefan@kyrkan.com

Posted

Hampus, med fastställd budget skulle jag söka på begagnatmarknaden via forum och kontakter man kan få den vägen. Du har redan fått ett par alternativa förslag utöver din egen lista och kan man lära känna säljaren är det ju en idealsituation. Bladelius Thor kan också vara ett bra alternativ om du kan vänta in rätt tillfälle.

Guest Rydberg
Posted

Rotel RA-03 verkar vara särdeles kompetent, den skulle jag börjat med att provlyssna.

Posted

Kero, jag tänkte ta mej till Stockholm någon av de närmaste veckorna. Får ta och lyssna både på Hegel och classic one då. Var säljs Roksan Caspian?

iroise, du har pm.

Timbre och Bravo, bladelius thor har jag hört många rekomendera till sf. Ska kolla begagnatmarknaden men just nu ligger den något över budget. Thor brukar väll gå för 15-16000?

Rydberg, RA-03 ska också få en lyssning på nämnda stockholmstur.

Tack för alla svar, har fått lite nya ideer. :)

Posted
Kero, jag tänkte ta mej till Stockholm någon av de närmaste veckorna. Får ta och lyssna både på Hegel och classic one då. Var säljs Roksan Caspian?

iroise, du har pm.

Timbre och Bravo, bladelius thor har jag hört många rekomendera till sf. Ska kolla begagnatmarknaden men just nu ligger den något över budget. Thor brukar väll gå för 15-16000?

Rydberg, RA-03 ska också få en lyssning på nämnda stockholmstur.

Tack för alla svar, har fått lite nya ideer.  :)

Roksan har HiFiArt Linnegatan 56, du bör nog även låna ett öra till Moon I-5.

Posted

Precis, Roksan hittar du på Linnégatan i Stockholm, ta tubbelbanan till Östermalmstorg.

Sim Audio Moon I-5 må vara en trevlig stärkare men den här budgeten är den ju liksom inte i närheten av med sitt pris på ca 30000:-. Den mindre I-3 ligger lite närmare men är oxå på tok för dyr som ny.

Kolla in Roksan Caspian på HiFi Art, mycket trevlig stärkare som jag aldrig har hört passa fel i nån anläggning.

Posted
Kolla in Roksan Caspian på HiFi Art, mycket trevlig stärkare som jag aldrig har hört passa fel i nån anläggning.

Skulle just rekommendera Caspian,det är en otroligt bra förstärkare som inte heller jag nånsin hört låta dåligt.Och en begagnad sådan får du med största sannolikhet under 10 000 kr.