plundin™ Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Jag tror att jag skrivit om detta ämnet här förut; men hur som helst, det tål att upprepas. En av det bästa slags inspelningar att bedömma djup, bredd och perspektiv hos ens annläggning är en med en stråkkvartett. Det finns två huvudsakliga sätt för en stråkkvartett att sitta; Violin 1, Violin 2, Viola och Cello, detta i en halvcirkel. Den andra mindre vanliga är att man flyttar andraviolinen tilll saidan av cellon så att dom sitter; Violin 1, Viola, Cello och Violin 2 (då sitter man också oftast i en halvcirkel.). Detta ger os en första punkt att lyssna efter, dvs, hur sitter musikerna. Det andra kräver nästan att man hört en kvartett spela live, referensen att kunna placera in fyra musiker i miljön utifrån sitt hörselminne och do korolera detta minne till hur kvartetten fyller ut den tänkta scenen mellan och runt högtalarna. Det första jag brukar spela när jag har tillfälle att lyssna till en okänd stereouppsättning är just en bra Stråkkvartettinseplning. Veckans skivtips är därför just en utmärkt sådan. Veckans skivtips : Dag Wirèn - stråkkvartter 2 - 5 (Daphne 1021) Dag Wirén tillhör det svenska 1900-talets stora postromantiker som aldrig helt lämnade senromantikens grunder även om han i sitt tonspråk förhöll sig väldigt fritt till romantikens ideal. Här kan man läsa STIMs biografi om Dag Wirén. Här en oberonde recension av ovanstående platta. Utmärkt modernt digitalljud coh en fantastiskt musikalisk platta, utmärkt att prova ditt högtalarperspektiv med. Lysellkvartetten som spelar tillhör ju de främsta av svenska kvartetter, dom har funnits säkert sen 70-talet. /ptr Quote
Mattias Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Plundin i storform! Hur mycket som helst att läsa om. Bara att buga och bocka Nu har jag inte sökt så mycket, men jag frågar dig direkt istället. Har du något tips på hur man får tag på denna skiva? /Mattias Quote
plundin™ Posted September 5, 2005 Author Posted September 5, 2005 Snabbast från : Swedish Music Shop aka. STIM.. Eller kanske genom CDA's skivklubb Ljudspår.. /ptr Quote
perra_e Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Snabbast från : Swedish Music Shop /ptr <{POST_SNAPBACK}> Det fungerade utmärkt. Det tog dock någon dag innan man fick sin inloggning godkänd Quote
Bravo Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Låter klart intressant denna skiva och går att beställa även på CDON. Quote
Recommended Posts