plundin™ Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Änn en gång en återblick till stenåldern, nån gång i början av sjuttiotalet, satt jag framför radion och lyssnade på ett program av.. och jag kan bara inte koma på vad mannen heter; möjligen Torsten Ljungqvist, men jag är osäker och mina sökningar på nätet är resultatlösa. Hur som helst är programledaren av underordnand betydelse utan det är vad han pratade om och spelade som blir veckans skivtips. Nån gång i början av femtiotalet började det flyta runt inspelningar med en kvinna med en magisk djup röst. Denna kvinna påstods vara av Incablod och vara född i Peru. Du läsa mer om henne på de två officiella siterna : yma-sumac.com eller sunvirgin.com. Veckans skivtips : Yma Sumac - Mambo Det är svår att beskriva denna röst, men kanske; den är som ett dundrande åskmoln med whiskeyröst som manar fram ett slags naturfolklig upphetsning... Det finns ett gång med återutgivningar av hennes femtiotalsinspelningar på Capitol, det flesta av överföringarna låter riktigt bra. Och omslagen, gör bara dom att man vill äga alla! Nu och då hittar man någon av vinylutgåvorna på begagnatmarknanden, men det är ganska sällan eftersom dom blivit stora i sammlarkretsar och ofta går för höga summor när det är mintexemplar. Välspelade LP har oftast ett utgångbud på $10 på Ebay.com. Kolla in lite av omslagen för återutgivningarna på Amazon.com. Alla borde testa Yma Sumac, det är en omskakande upplevelse!!! /ptr lyssning hos amazon som vanligt! Quote
gcs Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Jo men nog kommer jag ihåg Yma sumac från min barndom på tidigt 50-tal. Jag minns inte nu hur stort röstomfånget var men många oktaver var det. Hennes röst var ju mycket spännande för hon kunde ju härma djungelns ljud och hon sjöng textlöst. Jag har en vinyl från mitten av 70-talet med henne som jag tror blev hennes sista skiva. Hon var ju gift med sin skivproducent och det sades då på 50-talet att hon var en äkta inkas och t.o.m. idianprinsessa. Jag har två CD-skivor med henne och Les Baxter and his orchestra. En annan som jag minns från mitt 50-tal var Caterina Valente som också hade en gudabenådad röst. Quote
eliot Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Caterina Valente behandlas utförligt i Ausgabe 3 av den nya tyska HiFi-tidskriften LP Magazin für analoges HiFi & Vinyl-kultur http://www.lp-magazin.de //Eliot Quote
gcs Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Den senaste skivan jag hört med Caterina Valente var en skiva från Mofi. CV sjöng till Count Basie´s orkester och är inspelad mitten av 80-talet. Jag äger inte skivan själv men vad jag minns så sjöng hon pinsamt dåligt. Det finns en skiva på CD som jag själv har på vinyl i en pressning från 60-talet. Här sjunger hon låtar som Malaguena, The Breeze And I, Poincian och Besame mucho. Hon sloog väl igenom i början av 50-talet med Granada och orkestern som kompade henne var faktiskt en av mina favoriter - Werner Müller und das Rias Tanzorkester. Werner Müller och Kurt Edelhagen är två som man kan berätta om någongång. Klart slut på OT. Quote
Bravo Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Jag kommer faktiskt ihåg Yma Sumac nu från tidigt 70-tal, märkligt nog hade hon fallit mig ur minnet tills jag såg dessa rader, kanske dags att återuppliva bekantskapen. Det är märkligt hur detta musikforum lyckas fånga både stort och smått, nytt och avlägset. Quote
Recommended Posts