Jump to content

Recommended Posts

Posted

I genren "Klassiskt" finns det ju massor av musik som "alla" bör ha i sin skivsammling, Wolfgang Amadeus Mozarts violinkonserter tillhör de verk som borde komma högt på införskafningslistan.

En av de mest klassiska inspelningarna av dessa fem konserter gjorde den ukrainsk-sovjetiske mästerviolinisten David Oistrakh för Brittiska EMI 1970-71 tillsammans med Berliner Philharmoniker.

Veckans skivtips : Oistrakh spelar Mozart

B00005NPJK.02.LZZZZZZZ.jpg B00005NPJL.02.LZZZZZZZ.jpg

Magiska inspelningar med förra seklets största violinist! Ljudkvaliteten på EMI LPna (EMI 2C 165-02323/6) är sådär analogt varm och tillgänglig, mycket av detta finns faktiskt kvar på återutgivningarna på CD (EMI 'encore' 74577 2 & 74578 2). - Omslagen är från den amerikanska "Angel" utgåvan, på den brittiska hittar vi "nipper framför pappas gramofon..."

/ptr

Tyvärr motsvarar ljudet hos amazon.com inte det som finns på plattorna!

Posted

Jag har motsvarande utgåva på vinyl och då heter boxen EMI SLS828 (4 skivor) ;)

Rekommenderas!

"Förra seklets största violinist" är stora ord - det fanns många stora violinister varav David Oistrakh är en. Beoende på violinstycke och kanske till och med sinnesstämning föredrar jag olika violinister, ombyte förnöjer. ;)

Mvh,

Eliot

Posted
"Förra seklets största violinist" är stora ord - det fanns många stora violinister varav David Oistrakh är en. Beoende på violinstycke och kanske till och med sinnesstämning föredrar jag olika violinister, ombyte förnöjer.  ;)

Jag tillåter mej vara kategoriskt dogmatisk på denna punkt. :D:D

/ptr

Posted

Det finns de som unnar sig att kasta in Symfonia Concertante för violin och viola

på samlingar med Mozarts alla violinkoncerter. Ett exempel på detta är

sir Colin Davis och Artur Grumiaux, som finns på Philips DUO-serie.

Priset är ingen nackdel...

B000004166.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Posted

Jag köpte Oistrakh CDna för en femtilapp styck på Ginza, tyvärr har dom bara kvar den ena.

Visst är det synd att inte Sinfonia Concertante finns med på dessa två plattor, men istället har dom fyllt ut med : Rondo in C, K.373, Rondo in Concertante, K.269, Adagio in E K.261.

Sinfonia Concertante hiattar man på en annan EMI 'encore CD, där kombineras den med en bändande inspelning av Johannes Brahms Violinkonsert, där akompanjeras han av Otto Klemperer och BPO..

/ptr

Posted

Angående Mozarts - Sinfonia concertante finns en fin återutgåva i Penguins rosette kollektion. Det rör sig om Itzhak Perlman och Israel Philharmonic orchestra ledd av Zubin Mehta.

4761651.jpg

DG 476165-1

/Mattias

Posted

Jag är mycket förtjust i SXL 6088:

dec-6088.jpg

Mozart

Sinfonia Concertante K.364

Duo in G K.423

violin Igor Oistrakh

viola David Oistrakh

Kyril Kondrashin

Moscow Philharmonic

...som jag har som en förstautgåva (WSB 1G/2G) ;)

Denna inspelning finns som vinylutgåva av Speakers Corner och den finns också i serien DECCA Golden Era Series som XRCD24 från First Impression Music.

- Rutger nämnde dessa utgåvor i denna tråden. Tyvärr står det inget om dessa utgåvor på FIM's webbsida :black:

- men väl i deras katalog 2005/6 som jag fick av Robert på Audio Concept i Stockholm....

Jag köpte Oistrakh CDna för en femtilapp styck på Ginza, tyvärr har dom bara kvar den ena.

Visst är det synd att inte Sinfonia Concertante finns med på dessa två plattor, men istället har dom fyllt ut med : Rondo in C, K.373, Rondo in Concertante, K.269, Adagio in E K.261.

Sinfonia Concertante hittar man på en annan EMI 'encore CD, där kombineras den med en bändande inspelning av Johannes Brahms Violinkonsert, där akompanjeras han av Otto Klemperer och BPO..

Vinylboxen EMI SLS828 innehåller Complete Works for Violin & Orchestra så den innehåller också Rondo in C, K.373, Rondo Concertante in B, K.269, Adagio in E, K.261, Sinfonia Concertante K.364 och Concertone in C, K.190 - de båda sistnämnda tillsammans med sonen Igor ;)

//Eliot