plundin™ Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Då var det dags att sätta lite snurr på veckans skivtips igen, jag avbröt mej efter årets 21:a vecka. Mest för att jag har haft en svårartad släng av tangentbordsaxel och kanske till lika stor grad det faktum att "jobbet" ibland tar dygnets 25 timmar i anspråk och klagar på att man inte är tillgånglig... För att komma ikapp till nuvarande datum kommer det att bli en handfull korta skivtips med länkar till ställen där man kan hitta mer info om artisterna/musiken. Veckans skivtips : Nilsson sings Newman. Nej, inte Birgit utan Harry Nilsson, det är väll tveksammt i vilken utsträckning man idag minns Harry Nilsson, men vid början av sjuttiotalet var han en av dom stora amerikanska singer-song-writerserna. Han fick sitt genombrott när hans inspelning av "Everybody's Talkin'" som var ledmotiv i filmen "Midnight Cowboy". Mer info om Harry Nilsson kan man hitta på den Officiella Hemsidan. Jag har det mesta av hans plattor på Vinyl (USA Pressningar) och tycker att dom låter jäkligt bra, en av mina favoriter, mest för att jag älskar dom syrliga texterna, är "Nilsson sings Newman. Detta är Harry Nilssons tribut till en annan av tidens stora singer-song-writers, Randy Newman, som turligt, fortfarande är med oss, fast han idag kanske mest förknippas med att vara en framgångsrik filmmusikkompositör (med flera Disneyfilmer under bältet...) Återutgivningen på CD från 2000 (BMG/RCA) har fem extra låtar och låter riktigt bra! Det finns även en Japansk utgåva av denna remaster från 2002 som skall låta ännu bättre, men den har jag inte hört. Mer info om olika utgåvor : http://www.harrynilsson.com/page-nilsson-s...cd-reissue.html /ptr Omslaget är somvanligt klickbart för lyssning hos Amazoon.com... Quote
Recommended Posts