Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då sitter man här igen och känner sig missnöjd med sitt ljud. Nej inte missnöjd, det vore fel att säga, men visst kan det alltid bli bättre.

Det jag just nu letar efter är en fin DAC för UNDER 10.000 kr.

Jag har främst tittat på:

Musical Fidelity X-dac v3 (7500kr)

Benchmark DAC1 (8500kr beggad)

Om dessa vet jag inget alls. Jag var inne hos ljudmakarn i Stockholm som får in MF:n inom 2 veckor förmodligen, så jag ser väl till att testa den då. Men jag tänkte redan nu fråga runt lite om dessa två.

Jag har sökt utan att finna jämförelser mellan dem. SÅ jag undrar helt enkelt om någon här har testat båda.

Det jag helst vill veta är skillnader i ljudkaraktär och detaljnivå. (visst vill jag även jämföra ljudkvalitet, men det är ett aningen luddigt begrepp)

Ang. MF:n tänker jag INTE köpa det uppgraderade strömaggregatet (eller vad det nu är för något).

Mina övriga delar är:

=============

Högtalare: Magnepan 1.6 qr med utbytt internt kablage och högtalarterminaler

Sub: Audiovector Ksub (inte inspelad än, men jag är grymt imponerad, eller så är det bara jag som har haft tur i mitt rum =)

Förstärkare: Musical Fidelity A300

Kablar: Eichmann xpress 4, både signal- och högtalarkablar.

Nu kommer jag till den punkten som jag tror många kommer att reagera starkt på. Jag tror säkert ni förstår varför jag känner att jag behöver en dac

Källor

====

Yamaha DvD s657: Okontrollerad, lite för ljus. Fungerar bra till film

Datorn, emu 0404: alldeles för mörkt ljud för mina högtalare, och D/A-konverterare i datorn vad jag förstått inte något som man bör satsa på. Klockren till mina grado sr225 =)

Vad gäller cd-spelare har jag testat lite olika för att se om jag där kunde hitta något trevligt, men jag har nu definitivt bestämt mig för att det är en DAC som behövs.