Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ett kärt ämne ... kablar.. :D

Jag funderar nu på att uppgradera mina högtalarkablar..

Jag spelar just nu med "lånade" Jorma Design #1 (referenskablar).

Dessa innehåller inte mer detaljer än mina egentillverkade kablar, har dessutom samma karaktär (vilken passar fint i min anläggning) MEN den stora skillnaden är djupet och storleken på ljudbilden som växer ganska ordentligt med Jormas kabel.

Tyvärr är denna kabel utanför min budget. Finns något alternativ som inte är lika kostsamt (note: LTS-kabel har provats!).

Förslag till prisvärt kabel? ;) Med ÖPPEN, LUFTIG, NEUTRAL DETALJRIK ljudbild? :shy: :

Posted

Prisvärda kablar...näe...finns det? :o:D

Om du gillade Jormas No.1 så kanske hans No.2 skulle ge stor del av kakan. Det som skiljer den mot No.1 är "enbart" bybee:sarna om jag inte minns fel. Vet inte hur stor priskillnad det är...men det svarar säkert Jorma dig på. Minns inte om det kanske står priser i Timbres "jormadesigntestråd".

\\K-man

Guest Rydberg
Posted

Lägg pengarna på annat skulle jag ge som tips, i början iallafall. Ett bra slutsteg eller drapperier längs väggarna ge mycket mer fär välljudet än kablar. Ett tips är även att köpa fåkardeliga kablar eller så kallade litzkablar. Dessa typer lider inte ut av tvärimpedansmodulation.

Aja, nu frågar du efter kablar och då ska jag väl även ge ett par konkreta kabeltips.

Audioquest Type-4 resp CV-4 skulle jag persoligen ha köpt (75 resp 200 kr metern)

Audioquest_type4_f_m.jpgAudioquest_cv4_f_m.jpg

Posted

Signal Cable Silver Resolution är mycket prisvärd. Annars tycker jag Neotechs kablar tex låter mycket bra, Audioquests är bra men låter oftast mjukt och "laid back".

Posted

Mina egentillverkade kablar som utvecklades under ett par år är "solid core" kablar.

Superren kopparkärna, överdragen men finsilver och isolerad med teflon.

Ett stort antal av dessa har flätats samman. ett komplettering har gjorts i senaste utförandet med några solida silverledare (2 silverkvaliteter) som teflonisolerats.

Kanonfint ljud, men som sagt vid jämförelse med Nr. 1 var ljudbilden mindre.. Och man vill ju ha allt!! ;)

Återgärder i rummet är på G! (så det ena utesluter inte det andra)... ;)

Posted
Mina egentillverkade kablar som utvecklades under ett par år är "solid core" kablar.

Superren kopparkärna, överdragen men finsilver och isolerad med teflon.

Ett stort antal av dessa har flätats samman. ett komplettering har gjorts i senaste utförandet med några solida silverledare (2 silverkvaliteter) som teflonisolerats.

Kanonfint ljud, men som sagt vid jämförelse med Nr. 1 var ljudbilden mindre.. Och man vill ju ha allt!! ;) 

Jag har provat med att koppla in Bybeesar på högtalarkabeln. Ljudet närmade sig Jormas Nr.1, men inte helt!  :D

Återgärder i rummet är på G! (så det ena utesluter inte det andra)...  ;)

Rydberg:

Vad använder du för kablar i den egna anläggningen?

Guest Rydberg
Posted
Återgärder i rummet är på G! (så det ena utesluter inte det andra)...  ;)

Det finns alltid nått vettigare att göra med pengarna än att lägga dem på dyra kablar (som dessutom brukar vara extremt dåliga)

Guest Rydberg
Posted
Rydberg:

Vad använder du för kablar i den egna anläggningen?

Jag sålde mina Nordost SPM och använde pengarna på ett rimligare sätt. Just nu har jag Taralabs Omni som jag hittade i en garderob, det låter skitbra ändå. Funderar dock på att köpa lite Type-4 eller CV-4 istället (snyggare om inget annat)

Posted
Jag sålde mina Nordost SPM och använde pengarna på ett rimligare sätt. Just nu har jag Taralabs Omni som jag hittade i en garderob, det låter skitbra ändå. Funderar dock på att köpa lite Type-4 eller CV-4 istället (snyggare om inget annat)

Jag har samma uppfattning som du om kabelpriserna. Av denna anledningen började jag göra egna kablar...

Bäst är ju om man kan uppnå samma med t.ex EKK, jag gör inte det ialla fall (tyvärr måste jag tillägga).

Audioquest kablar har jag alltid tyckt vara intressanta pga bra prissättning (de mindre modellerna ;) ) och en teknik jag personligen tror på... :mm::mm:

Posted
Jag har samma uppfattning som du om kabelpriserna. Av denna anledningen började jag göra egna kablar...

Bäst är ju om man kan uppnå samma med t.ex EKK, jag gör inte det ialla fall (tyvärr måste jag tillägga).

Audioquest kablar har jag alltid tyckt vara intressanta pga bra prissättning (de mindre  modellerna  ;) ) och en teknik jag personligen tror på... :mm:  :mm:

EKK har jag ej testat men det är väl en standard kopparkabel liknande den "No name"-kabel jag hade hemma tidigare, och den lät mycket sämre än de Silver Resolution jag har idag. Så EKK tror jag personligen inte mycket på.

Neotech (minns ej modellnamnet) lät i sin tur bättre än mina SR när jag jämförde, basen blev fastare och mer väldefinierad och röster blev tydligare i ljudbilden. Så de kan du ju kolla upp.

Posted

:)

OK,

utan att vilja trampa någon på tårna så har jag provat en hel del olika kablar och inte funnit någon under 20,000:- som slår mina egenutvecklade kablar.

I prisklassen över 20,000:- har jag funnit 2 kablar som är bättre och Jorma Design 1 är en av dem.

Men tanken med tråden är att ev få tips om upptäckter andra gjort av enklare/billigare kablar som man inte redan testat... och som klassas såsom mkt prisvärda!

Audioquest är en kabel jag inte testat tidigare. MEN nu i helgen skall jag prova Audioquest Type 8 !!! Får se om denna är bättre än mina egna (som iofs inte heller är superbilliga, enbart materialkostnad för 2x3 m är ca 3000:-).

En fråga som dykt upp i samband med sökandet av "rätt" kabel är:

Kan ljudbilden bli FÖR stor med en kabel (typ Jormas), den kanske förstorar och inte visar en sann bild???

:)

Posted

Rydbergs förslag på AQ CV-4 låter som ett alldeles utmärkt förslag. Jag använder denna med mycket gott resultat. Än bättre, den kostar inte en massa pengar. Tyvärr så kanske den inte är den allra sexigaste på marknaden (om man nu går igång på sånt).

Audioquests är bra men låter oftast mjukt och "laid back".

Matte76´s generalisering gäller inte denna kabel, då jag upplever att denna som neutral i alla register.

Posted

Kanske bör tilläggas att högtalarna ifråga är relativt högohmiga i diskantregistret, varför induktansen inte behöver vara superlåg, men i basregistret får kabelns serieresistans inte under några omständigheter överskrida 0.1 ohm. Tyvärr har ingen i tråden gjort en korrekt analys av Karvids behov, varför rekommendationerna blir minst sagt spekulativa och en smula irrelevanta.

Posted
Lägg pengarna på annat skulle jag ge som tips, i början iallafall. Ett bra slutsteg eller drapperier längs väggarna ge mycket mer fär välljudet än kablar. Ett tips är även att köpa fåkardeliga kablar eller så kallade litzkablar. Dessa typer lider inte ut av tvärimpedansmodulation.

Aja, nu frågar du efter kablar och då ska jag väl även ge ett par konkreta kabeltips.

Audioquest Type-4 resp CV-4 skulle jag persoligen ha köpt (75 resp 200 kr metern)

Audioquest_type4_f_m.jpgAudioquest_cv4_f_m.jpg

Det där ser ut som en vettig kabel. Kopplas den rätt erhålles en ultralåg induktans.

75 kr/metern +kontaktdon är ju dessutom fullt rimligt.

Silvrets något högre konduktivitet kompensras genom att låta kopparkabeln vara några procent grövre och då slipper man dessutom problemen med sulfiden, som bildas pga. svavel i luften.

Posted

När en kabelfråga ändå är uppe och några teoretiskt kunniga är med i diskussionen så lånar jag tråden... när man ska ha långa kablar, som i mitt fall till bakkanalerna, 10-15 meter. Vilken "typ" av kabel är då att föredra för bästa resultat ?

T.e.x, är en grov kabel att föredra eller nån "speciell" konstruktion som Audioquest kabeln som föreslogs ?

Frågar därför att jag tidigare hade ett slutsteg vid bakkanalerna och körde alltså lång signal kabel och korta högtalar dito, senare har jag kört tvärtom med Van den Hul Snowline men tycker inte jag fick riktigt samma dynamik eller vad man ska kalla det från bakhögtalarna.

Nu har jag gjort en kompromiss och har placerat receivern ungefär halvvägs emellan bak och front högtalarna och har då 5-6 meter högtalarkablar, tycker det blev lite bättre.

Guest Rydberg
Posted

Kero> För att slippa diskantfall bör man, när man talar om sådana längder, använda kablar med så låg induktans som möjligt. Om vi tar två exempel, Supra Ply 3.4 har en induktans på 0,2 uH per meter, Fadelart Streamflex Duo har en en induktans på 0,52 uH per meter. På 10 meter givet en högtalarimpedans på 4 Ohm vid 20 kHz så skulle man med de olika kablarna få ett spänningsbortfall på 6 resp 14 % vid 20kHz. Morello, räkna om vad det innebär i dB tack, jag orkar kolla upp hur man gjorde (bakis)

Posted

Har man en lång kabel, bör den vara grövre än en kortare dito samt ha lägre induktans per längdenhet. AQ-kabel med 4 ledare kan korskopplas:

+-

-+

På så vis reduceras induktansen avsevärt. EKK med fyra ledare kan kopplas på samma sett. Supra Ply är också väldigt låginduktiv i kraft av dess något speciella geometri, men den är också relativt högkapacitivt, vilket kan ogillas av tveksamma slutsteg. :)

Vad man kan göra för att kabeln skall bli snällare mot slutsteget är att terminera den med en RC-länk vid högtalaren. Man kopplar ett motstånd och en kondensator i serie och sedan sätter man länken parallellt med högtalaren. Kondensatorn kan vara tex. 100 nF-220 nF och motståndet skall vara lika stort som kabelns karakteristiska impedans, dvs roten ur(L/C). Kabelns kapacitans och induktans (per meter eller per fot) finns i databladet förl kabeln från alla seriösa tillverkare. Med detta arrangemang ser slutsteget en resistiv last även vid radiofrekvenser. Detta är relevant eftersom ett typiskt och hårt återkopplat steg har sin övergångsfrekvens, dvs frekvens där gain=0dB, långt in i MHz-omårdet.

Posted
Supra Ply 3.4 har en induktans på 0,2 uF per meter

Låter orimligt högt. Tror inte du menar uF eller?

Guest Rydberg
Posted
Låter orimligt högt. Tror inte du menar uF eller?

Ska såklart stå H, som i micro Henry. Induktans mäts som du vet inte i Fahrad :)

Posted

Morello: Du verkar kunna det här med kablar. Jag är ute efter en högtalarkabel som gör diskanten mindre framträdande i mina Audiovector Mi3 Signature. Jag har hört att Audioquest kan vara ett bra alternativ, vad tror du om det?

Posted
Morello: Du verkar kunna det här med kablar. Jag är ute efter en högtalarkabel som gör diskanten mindre framträdande i mina Audiovector Mi3 Signature. Jag har hört att Audioquest kan vara ett bra alternativ, vad tror du om det?

Om det är den högtalare jag tror jag hört, kan jag hålla med om dess klangbalans, men det är inget du fixar med en kabel. Är det modellen med ett bandelement i diskanten? Vill minnas att dom låter ganska prassligt och resonant, vilket inte helt sällan ger den upplevelse du redogör för.

Posted
Om det är den högtalare jag tror jag hört, kan jag hålla med om dess klangbalans, men det är inget du fixar med en kabel. Är det modellen med ett bandelement i diskanten? Vill minnas att dom låter ganska prassligt och resonant, vilket inte helt sällan ger den upplevelse du redogör för.

Morello: Nej, den har ingen banddiskant. Du tänker på storebror Mi3 Avantgarde! ;) Vanlig soft dome i Signaturen.

Posted

Det stämmer som matte säger, det är inte modellen med banddiskant som jag har. Jag ska nog fixa annan förstärkare och cd om ett tag, en uppgradering som garanterat gör mer än högtalarkablarna. Men många bäckar små...

• 5 weeks later...
Posted

Istället för att skapa en ny tråd tar jag och ställer en fråga här som jag var och nosade kring en bit upp i tråden tidigare.

Ska flytta snart och kommer nog då behöva skaffa nya högtalarkablar till bakkanalerna i anläggningen. Funderar på två alternativ, en ordentligt grov kabel eller "nåt annat", där Audioquest väl är det jag sneglat mest på då det märket nämndes efter min fråga tidiagre i tråden.

Vilket borde bli bäst då det handlar om långa längder, 10-15 meter av dessa två ?

Supra Classic 6.0

Audioquest Type 4

Type 2 passar bättre prismässigt men är osäker på om den har den "tekniken" som nämns som en fördel vid långa längder av morell tidigare i tråden.. ?

Ett annat märke jag funderat på som jag har goda erfarenheter av är NeoTech och deras billigare kablar, någon som vet var jag hittar priser på dom ?

Något annat konkret förslag på en kabel kring 50:-/m eller billigare som passar för långa längder mottages tacksamt.

Posted

Hej Karvid,

Jeg vil anbefale dig det Van Den Hul -kabel, der hedder "Inspiration", da jeg selv har det og er utrolig godt tilfreds med det.

Her er en lille "teaser" fra en test :)

Cable Test

--------------------------------------------------------------------------------

Van den Hul “The Inspiration Hybrid”

Price: 2 x 3 m ready-made 1100 Euro

Original text by Heinz Gelking

Image HiFi 3/2002 (Translation from German)

The first thing that catches the eye with this cable is the additional ground lead. By using a symmetrical line for an asymmetrical signal van den Hul intends to keep spurious signals separated from the actual signal. The music will be transferred more cleanly. The conductor material consists of a special amorphous alloy, which additionally is silver clad and embedded in a carbon layer. As insulating material halogen-free Hulliflex ® is used. A well traceable kettledrum reverberation gives evidence of how much resolving power remains preserved through the Inspiration Hybrid; Voices sing exactly focused, the music doesn’t play artificially “up front” but takes place sovereignly arranged on stage behind, between and beside the loudspeakers, and a piano sounds neither too bright nor too dark, but like it should be. My notes report “similar to Magnan”, “but somehow more down-to-earth”. Three days of listening - more wasn’t possible - result in the absolute recommendation for the developed listener with a full-grown hi-fi system: Clear, transparent, liquid and without continuously bragging about how good it is - a fantastic cable!

Image HiFi, May/June 2002

Guest Rydberg
Posted

Kero> Är bakhögtalarna inte allt för lågohmiga så testa EKUA, billigt och går att gömma bra. Använder den själv till mina 8 bakhögtalare

Posted

Tja, nu kommer jag dragande med två gamla reliker. Jag tycker att Kimber 8TC är en rätt "säker" kabel som inte är svindyr. Fungerar i många system.

Sedan är faktiskt Supra inte så dum. Inte lika tydlig som Kimber, men fyllig och trevlig.

Egentligen håller jag med talare i början av tråden, att man hellre ska lägga pengar på annat än dyra kablar. Har själv använt högtalarkabla från 100-10.000/m i mitt system.

Icke desto mindre kan kablar vara avgörande. Har själv upplevt det, särskilt med signalkabeln.

Själv har jag fastnat för Magnan, för både signal och högtalare. Nej Magnan är inte världens bästa eller mest högupplösande, men jag har inte hört många som låter så naturligt. Kimber låter metalliskt i jämförelse. Jag tror också att få gillar magnan pga utseende. ENORMA kablar, tjocka som inga andra. Men jag är förälskad...