Mattias Posted September 1, 2005 Posted September 1, 2005 Den 1/9 avslöjades de sex finalisterna till årets klassiska platta i tidningen Gramophone. Vilken som vinner får man reda på först den sista i denna månad och i nästa nummer av tidningen finns det en hel del att läsa om detta. Vi får väl se hur det går Gillar detta evenemang så i sin grad att jag kan inte undanhålla det för er Genom detta kan man få kanonfina tips på underbar musik och riktigt fina utgåvor av det Läs mer om detta på Gramophone. Finalisterna är: Bach Cantatas Volume 1 (Nos 7, 20, 30, 39, 75, 167) Sir John Eliot Gardiner (SDG) Beethoven Late String Quartets Takács Quartet (Decca) Haydn The Seasons René Jacobs (Harmonia Mundi) Berlioz Les Troyens (Lord Smith) Sir John Eliot Gardiner (Opus Arte) Haydn The 'Paris' Symphonies (Nos 82-87) Nikolaus Harnoncourt (DHM) Gounod. Massenet Opera arias Rolando Villazón (Virgin Classics) Passande nog blir det en resa till huvudstaden inom kort, då kanske ngn smiter med hem /Mattias Quote
Mattias Posted September 1, 2005 Author Posted September 1, 2005 Passar på att länka till en tråd om Gramophone Awards 2004 här på Euphonia. /Mattias Quote
Bravo Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Du får meddela hur det går Mattias, och tack för tipset. Quote
Mattias Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Det är en sann glädje natt presentera årets skiva i Gramophone, som fått följande utmärkelse. Best of Category (Baroque Vocal), Gramophone Award Winner, and Record of the Year 2005. Bach Cantatas Vol, 1 Monteverdi Choir and Orchestra / Sir John Eliot Gardiner Soli Deo Gloria SDG101 Man får gratulera Monteverdi kör och orkester med Gardiner i spetsen med framgången med skivan. De spår jag hört räcker för mig, jag skall bara ha den. Tanken var genom detta projektet att Deutsche Grammophon skulle stå för inspelning. Det blev dock ändring på detta då de drog sig ur projektet. Gardiner spelade då själv in och skapade ett egen bolag, Soli Deo Gloria. Om man spekulerar lite: Undra om DG ångrat sig med facit i hand.... eller det kan ju vara så att slutresultatet blev ännu bättre genom nya bolaget. Om jag räknat rätt finns 6st skivor på bolaget med Gardiner, Montiverdi kör/orkester och det kommer garanterat fler utgåvor Läs mer på Gramophone /Mattias Quote
Bravo Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 En svag känsla säger mig att resultatet nog blev bättre utan DG. Quote
Mattias Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Rolando Villazón fick utmärkelsen Best of Category (Recital) and Gramophone Award Winner för följande skiva. Gounod. Massenet Arias Rolando Villazón; Orchestre Philharmonique de Radio France / Evelino Pidò Virgin Classics 545719-2 Mer om Rolando kan man läsa på hans hemsida. /Mattias Quote
Mattias Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Label of the Year 2005 Man har spelat in skivor i 18 år nu och det finns mycket gott i smått enorma sortimentet. Ett bolag som satsar mer på musiken än på de stora artisterna. Man bidrar som bolag att bredda utbudet av klassisk musik. Som alltid finns det bottennapp, och riktiga guldkorn som man då och då får fina utmärkelser för. Naxos "The world's favourite budget label reaches a milestone in its history" Läs mer på Gramophone Länk till Naxos /Mattias Quote
Recommended Posts