Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla Hifi, Hiend & Top of the line intresserade!

Jag har efter veckor (mån) av research äntligen hittat den optimala Tubedamper produkten: HAL-O Tubedampers. Herbiesaudiolab Tubedampers

Kolla även in deras IC Dampers. Riktigt nice.

Det är för övrigt (mig veterligen) de enda Tubedampers som fungerar på TJ-mesh "Aburgine" 300B samt ända upp på monsterrörsnivå ex: Kronzilla.

Jag föredrar Nickel Alloy varianten då den går att ändra storlek på vid ett eventuellt rörskifte.

Så här ser det ut hemma hos mig efter montering

P7290147.jpg

/RRR

Posted

Jag har också tänkt köpa HAL-O Tubedampers då de fått positivt omdömme av Rick Becker på Enjoythemusic.com i samband med en recension av en annan produkt. De är förhållandevis billiga och då Rick Becker använder en äldre modell av mitt försteg så kan det inte vara helt fel. ;)

Berätta gärna hur Du upplevde förbättringen :mm:

Duende Criatura Tube Rings som säljs av Svalander är också intressanta så jag hade tänkt köpa några av varje :blush

Mvh,

Eliot

Posted

Trevligt med nytt folk och nyheter för en annan.

Lite skämtsamt ser det ut som ett hårspänne i nacken fast för rör ;)

Var tvungen och dubbelkolla den ryska röruppsättningen i försteget mitt, fasiken de har monterat svettband på de små! ;)

/Mattias

Posted

Tackar för välkomsthälsningen K-man :)

Slutsteget är i grunden en Edison Triod men den har genomgått en del förändringar under skalet så nu vet jag inte vad jag skall kalla den och det är väl kanske inte så viktigt. Men vad som är desto viktigare är ljudåtergivningen och där kan jag bara svara med ett brett :D

På eliot´s och vad jag förstår också Timbre´s undran angående förbättringen eller som Timbre uttryckte det förändringen vid applicering av HAL-O TD så kan jag bara kortfattat utan att slå ut i några yviga gester säga att det blev en märkbar förbättring på samtliga parametrar.

Jag upplevde ljudet som betydligt renare, bakgrunden blev helt svart och underbart avkopplande, microdetaljerna nyanserades så jag bara undrar "kan det bli bättre än så här", basen ja basen ja! djupare, tajtare kort sagt mumma....får man säga mumma :) stereoperspektiv och 3-D blev ännu bättre (hur det nu gick till) jag som trodde att jag hade plockat ut max ur dessa gobitar.

Okey, Okey nu åkte jag dit iallafall, jag visste det jag kunde inte hålla mig vad gäller beskrivningen, men jag få väl skylla på eliot och Timbre. :D

Mvh

RRR

Posted

Ahaa, hottad Edison Triod, då har jag ett hum! Inte viktigt vad det är eller heter...svaret kunde lika gärna varit DIY :) ...rent, cleant och snyggt var det i vilket fall!

...klart man får säga mumma...gör jag ofta! :D

\\K-man

Posted
Jag har också tänkt köpa HAL-O Tubedampers då de fått positivt omdömme av Rick Becker på Enjoythemusic.com i samband med en recension av en annan produkt. De är förhållandevis billiga och då Rick Becker använder en äldre modell av mitt försteg så kan det inte vara helt fel.  ;)

Berätta gärna hur Du upplevde förbättringen  :mm:

Duende Criatura Tube Rings som säljs av Svalander är också intressanta så jag hade tänkt köpa några av varje  :blush

Mvh,

Eliot

Hej eliot,

Jag hade Duende Criatura Tube Rings som första val "before I saw the light" HAL-O! Fördelarna med HAL-O är: mindre anläggningsyta=rörens temperatur ökar ej, större flexibiltet speciellt vid användande av Nickel Alloy ringarna och Steve har definitivt lyckats med dämpmaterialets sammansättning, han har fått lovord från jordens alla hörn.

Jag rekommenderar HAL-O å det varmaste...oops :D

Mvh

RRR

Posted

Det låter mycket positivt :app:

- Jag har 24 rör i anläggningen så jag vet inte hur många jag kommer att köpa i en första omgång men efter vad jag förstått så är det speciellt bra i phonodel och ingångssteget på slutstegen....

Köpte Du från deras webbshop :?:

Mvh,

Eliot

Posted
Det låter mycket positivt  :app:

- Jag har 24 rör i anläggningen så jag vet inte hur många jag kommer att köpa i en första omgång men efter vad jag förstått så är det speciellt bra i phonodel och ingångssteget på slutstegen....

Köpte Du från deras webbshop  :?:

Mvh,

Eliot

Ja, jag beställde via webbshopen. Det tog mindre än en vecka att få hem dom,

mycket raskt marscherat och god service enligt min mening.

En sak som man bör ha i åtanke är merkostnaden vid beställningar ifrån USA, totalt sett c:a 33% men Steve ger lite plåster på såren genom att ge 10% discount för kunder inom EU, en liten men ack så god gest.

Goodwill heter det visst over there ;)

Vid uppdateringar av detta slag ( obs! jag skriver ej tweaks ) så bör man alltid ta i beaktande den så eftertraktade synergi-effekten, jag vågade inte chansa och beställde därför till samtliga rör. Det eliminerade effektivt all problematik i form av framtida ovisshet och extra beställningar. :)

Mvh,

RRR

Posted

" Jag har 24 rör i anläggningen så jag vet inte hur många jag kommer att köpa i en första omgång men efter vad jag förstått så är det speciellt bra i phonodel och ingångssteget på slutstegen...."

Jag har bara hälften så många rör än så länge.Kommer fyra till när phonosteget är klart :)

Hörs intressant med dessa prylar :mm:

Posted

Vi tittade lite närmare på Herbies produkter för ett tag sen, dom känns riktigt intressanta och gör nytta helt klart...

Dock så kunde man inte få speciellt bra exportpris så att börja sälja dom i sverige utan att höja priset ordentligt var tyvärr inte att tänka på...

Dock så fungerar ju beställningarna därifrån helt ok, men man får betala tull o moms...

/Martin

Posted

Hej

Det är ju allmänt känt att mikrofoni är rörets "värsta" fiende.

Jag använder själv dessa Tube dampers och är mycket imponerad över det positiva resultatet.

Ett stort lugn lägger sig över återgivningen. Inspelningsrummet öppnar upp ännu mer. Svartare bakgrund. Dynamiken ökar. Fler detaljer träder fram o.s.v.

En annan positiv egenskap är att man gärna lyssnar på lägre lyssningsnivå, allt finns där ändå, klart och upplyst.

Sammanfattningsvis, en mycket bra investering!

Posted
En annan positiv egenskap är att man gärna lyssnar på lägre lyssningsnivå, allt finns där ändå, klart och upplyst.

En mycket intressant iakttagelse... ;) I samband med att jag har upplevt förbättringar på slutsteg har det alltid slutat med lyssningsvanor på lägre volym.

Posted
Om jag förstått det rätt så är det ringarna som är gjorda av

Nickel legering som speciellt rekommenderas:

halo70x.jpg

Mvh,

Eliot

Ja det stämmer bra men det räcker att ha X-Treme Temp isolation (den på bilden) på slutrören, signal och drivrör blir inte så varma och klarar sig därför med den oisolerade typen av HAL-O.

Mvh,

RRR

Posted
Hej

Det är ju allmänt känt att mikrofoni är rörets "värsta" fiende.

Jag använder själv dessa Tube dampers och är mycket imponerad över det positiva resultatet.

Ett stort lugn lägger sig över återgivningen. Inspelningsrummet öppnar upp ännu mer. Svartare bakgrund. Dynamiken ökar. Fler detaljer träder fram o.s.v.

Sammanfattningsvis, en mycket bra investering!

Hej MatsE,

Mycket trevligt att någon mer i Sverige har erfarit de uppenbara fördelarna med HAL-O.

Jag hoppas bara att det finns åtminstone 1 företag i vårt avlånga land som tar sig an uppgiften att återförsälja HAL-O Damping Instruments eminenta produkter, så att dom blir lätttillgängliga i Sverige. Det vore en verklig Goodwill gest, om inte för någon hög avans så för fasta och presumtiva kunders räkning vilket per automatik medför en känsla av service och omtanke å deras vägnar.

Mvh,

RRR

Guest Audio Concept
Posted

RRR m.flera,

det går att köpa Hal-O via oss. Inom en dag eller två kommer information att finnas på vår hemsida om dessa produkter.

Företaget säljer via postorder, men vi har fått en överenskommelse med dem och kan erbjuda dämparna till anständiga priser.

Intresserade kan kontakta oss.

mvh, Audio Concept, Robert

Posted
RRR m.flera,

det går att köpa Hal-O via oss. Inom en dag eller två kommer information att finnas på vår hemsida om dessa produkter.

Företaget säljer via postorder, men vi har fått en överenskommelse med dem och kan erbjuda dämparna till anständiga priser.

Detta mina vänner, är ett skolexempel på hur Goodwill och fingertopskänsla vad gäller nya och intressanta produkter på HiFi-marknaden kan te sig när ett proffs agerar.

Och i det här fallet så vet vi med 100%-ig säkerhet att det enbart rör sig om välvilja gentemot " för fasta och presumtiva kunders räkning" då vetskapen om den låga avansen för dessa produkter redan är avhandlad.

Med service och omtanke som honnörsord ger jag därför en stor elogé till: Robert på Audio Concept.

Mvh,

RRR

Posted

Intressant, det här med Tube Rings.

Jag har köpt och börjat använda Tube Rings från Duende Criatura på mina 6922:or i min Pathos.

Tycker att förbättringen är förbluffande stor för de blygsamma 144:- de kostar per styck.

MEN då ni som provat Hal-O tycker att de är bättre, undrar jag då: vad är det som blir bättre? Hur påverkas ljudet i direkt jämförelse med Duende Criatura?

/ rör-newbien stargazer

Posted
RRR m.flera,

- Då tittar jag förbi idag :mm:

//Eliot

Posted
Intressant, det här med Tube Rings.

Jag har köpt och börjat använda Tube Rings från Duende Criatura på mina 6922:or i min Pathos.

Tycker att förbättringen är förbluffande stor för de blygsamma 144:- de kostar per styck.

MEN då ni som provat Hal-O tycker att de är bättre, undrar jag då: vad är det som blir bättre? Hur påverkas ljudet i direkt jämförelse med Duende Criatura?

/ rör-newbien stargazer

Hej stargazer,

Nu var det inte enbart de ljudmässiga skillnaderna mellan dessa två kombatanter som avgjorde segern till HAL-O´s fördel, det var dom konstruktionsmässiga vilket också framgår med all tydlighet av inlägg nr#9 samt detta citat:

"Duende Criatura Tube Rings: These Teflon/titanium clamps are great at bringing out sharp dynamics and clarity, though frequency response seems a bit thin in places (lower-midrange in particular). A slight upper-frequency "twinge" can be overcome by lightly sandblasting the Teflon ring. Soft-tempered titanium is practically useless as a clamp; like soft copper, it has no spring-action. The metal bends outward and then just stays there, offering little or no inward tension -- this can be vastly improved by replacing the titanium ring with a spring-tempered nickel alloy or non-magnetic stainless steel ring to get a firmer grip on the tube (and with a more full-bodied sonic result). To keep tubes from getting too hot, tube rings should be placed near the top of the tubes where they are sometimes least effective (and small-signal tubes still run about 10 degrees F. hotter than with HAL-Os). Overall though, a pretty good tube damper, delivering a pleasant-to-listen-to result."

vilket är lånat från HAL-O´s faktasida:

http://herbiesaudiolab.home.att.net/halofaqs.htm

Men om man är intresserad av omdömen från andra användare av HAL-O Tubedampers så kan jag å det varmaste rekommendera ett besök på denna review-site: http://herbiesaudiolab.home.att.net/reviews.htm

längst ner på siten finns även reviews från 6 mycket kända HiFi-siter, som en extra bonus.

Mvh,

RRR

• 2 weeks later...
Posted
En sak som man bör ha i åtanke är merkostnaden vid beställningar ifrån USA, totalt sett c:a 33% men Steve ger lite plåster på såren genom att ge 10% discount för kunder inom EU, en liten men ack så god gest.

Äntligen kom jag mig för att beställa en grabbnäve HAL-O! Tack för puffen. Jag har använt rördämpare sen -03 (två sorter) och kan bara instämma: ALLT FÖRBÄTTRAS. SKILLNADEN ÄR STOR OCH VIKTIG. OBLIGATORISKT PÅ RÖR. INGEN ÅTERVÄNDO.

Fick du 10% i EU-rabatt? Jag fick ingen rabatt, köpte för $144. På Herbies sida står att 10% rabatt ges, allmänt, vid köp över $199. Sak samma, är dessa lika bra som mina Duende så är priset irrelevant. Viktiga ljudliga skillnader - hjärterotsskillnader! :app: , och det betalar man för.

Jag hade Duende Criatura Tube Rings som första val "before I saw the light" HAL-O! Fördelarna med HAL-O är:

Har du lyssnat på Duende och jämfört med HAL-O?

BRASKLAPP: Rördämpare kan försämra ljudet också! :D Man kan parallellt med uppenbara förbättringar tycka att ljudet blir överdämpat och stumt (precis det man är rädd för). Det är dock den vanliga visan: en fundamental förbättring avslöjar nya brister. Jag har gått igenom just detta med rördämpare. Kände igen mig i tweakerfarenheten och "visste" att förbättringen var genuin (inte så svårt i det här fallet) så att ansvaret för förlusten av "liv" låg på annat håll. Efter kabelskiften, kontakttvättningar (Caig Labs) och annat smått så var jag tillbaka på banan, på en högre nivå. Ingen garanti att detsamma gäller för andra (VAD vet vi egentligen med säkerhet om hifi) men bli inte en dumpare av dina dämpare innan du provat dem ordentligt under en längre tid.

Posted

Tubedampers är intressant, jag har testat ett par varianter. Man får ett renare, något mörkare ljud och mer stabilitet och 3D i ljudbilden.

Men med 30 rör i slutsteget och 11 till i övriga prylar så blir det ju lite pengar. Just nu har jag prioriterat rören i CD, RIAA, linjesteg och ingångsrören på slutsteget.

Posted

Hej Rutger,

Äntligen kom jag mig för att beställa en grabbnäve HAL-O!
Det var roligt att du har beställt men lite tråkigt att du inte fick rabatt, jag får ta på mig ansvaret i bristen på info. ang. den nedre gränsen ($199) vad gäller möjligheten till discount, sorry about that old chap.

Men varför beställde du inte via Robert på Audio Concept :?:

Har du lyssnat på Duende och jämfört med HAL-O?

Beträffande jämförelser mellan olika tubedampers så kan jag väl bara säga som så: Jag har under årens lopp prövat ett dussintal olika varianter (däribland Duende) men uppenbarligen inte varit helt tillfreds enär mitt sökande fortskridit (i detta sökande har jag tydligen ej varit alena) och då jag nu på toppen av min livs-cykel funnit en produkt som har givit mig frid i sinnet, ro i själen eller om man så vill total harmoni, så var min första tanke givetvis att delge andra sökare denna information genom detta eminenta forum. Bara väldigt synd att HAL-O TD inte fanns när jag hade mitt fina CL40 och MQ80, vilket vackert par! Long long time ago. Suck :)

Obs! Syftet med mitt tips var inte att utse någon form av vinnare i tävlingen om bästa tubedampers.

Men för att citera Rufus, en känd sökare: "To see is to believe to hear is to confirm". Och vad jag förstår så är det väl bara confirmation kvar för dig, du lär inte bli besviken.

Just look at the little beauty!

halo7b.jpg

Mvh

RRR

Posted
Tubedampers är intressant, jag har testat ett par varianter. Man får ett renare, något mörkare ljud och mer stabilitet och 3D i ljudbilden.

Men med 30 rör i slutsteget och 11 till i övriga prylar så blir det ju lite pengar. Just nu har jag prioriterat rören i CD, RIAA, linjesteg och ingångsrören på slutsteget.

Hej Bernt,

Jag kan bara instämma i din analys beträffande effekterna vid applicering av tubedampers. Det jag upplevde vid användandet av HAL-O TD var en betydligt kraftigare effekt på dessa parametrar än med andra TD, speciellt renheten.

Beträffande TD till alla dina rör, varför inte slå en signal till Robert på Audio Concept :?:

Mvh

RRR

Posted
Men varför beställde du inte via Robert på Audio Concept  :?: 

Jag kollade Audio Concepts webb efter priser men det fanns inga synliga spår av några halos. Men säkert behöver jag komplettera senare.

Fick leverans av Herbie igår, 5 dagar! Rasande elegant förpackat. Jodå, jag fick min rabatt med råge eftersom tullen missade att slå ned på de $144. Å andra sidan tog de 59:- i moms för ett par CD häromdan, plus 63:- i avgift för att utföra taxeringen... De orkade inte ens öppna försändelsen.

Några lyssningsintryck blir det inte nu. Feber! :dead: Dessutom pajade försteget i helgen, tvi, så reserven är inkopplad. Ibland är det mycket. Förresten, jag plockade Herbies CD-matta Grungebuster också. Det ska bli spännande bland annat eftersom konkurrenten Ringmats Statmat CDi Blue har bra effekt hos mig. Återkommer med intryck.