Engelholm Audio Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Hejsan, Min gamla kamera är rätt kass och jag är inte nöjd med speciellt mkt med den. Därför blev det uppgradering och lika bra att uppgradera rejält! Samt en halvhård väska men också ett objektiv - ett fast sådant! ...ett 50/1.8 som jag tror kommer passa utmärkt. Zoomobjektiv kommer att inhandlas senare. Jag var ute efter i synnerhet en ljuskänslig manick för att kunna ta bra bilder även vid lite märkare förhållanden, samt även att kunna leka med skärpedjup. Lite snålt, men ett 512MB kort blev det. Kommer ge ca 150 bilder i högsta upplösningen, tror jag. Det går ju inte filma med denna kamera vilket ju gör minneskortet "större". Quote
Matrixen Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Jag har fotat lite med en sådan och den är mycket trevlig! Grymt bra bildkvalitet blir det också. Quote
Engelholm Audio Posted August 30, 2005 Author Posted August 30, 2005 Vad betingar dena kamera för pris? <{POST_SNAPBACK}> Under 8000kr för själva kamerahuset. Sen tillkommer objektiv och minneskort. Matrixen - glädjande att höra! Får väl jämföra bilder sen nån gång! Quote
Guest Zalve Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Har provat Edisons 350D. Helt ok, kanske lite liten för min smak. Har samma glugg, blir en underbar porträttglugg (Även viss produktfoto) Välkommen i familjen, eller vad säger du K-man ?! Quote
K-man Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Absolut Zalve! Canon.....ännu en som hittat hem!!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Nikonklubben följer tråden på avstånd... :cool: Johan, Neodynium, are you there... Quote
Engelholm Audio Posted August 30, 2005 Author Posted August 30, 2005 Aj fasiken - ännu ett getingbo! Quote
Jan Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 När kommer Accuphase och Sonus Faber göra en kamera ? Quote
Guest Zalve Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 När kommer Accuphase och Sonus Faber göra en kamera ? Stavlimmatträhus med champagnefärgade mekaniska saker ? Quote
Timbre™ Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Zalve och Jan, vare sig Sonus faber eller Accuphase kan få en Nikonanhängare på fall... :cool: Quote
Guest Zalve Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Fast hur var det egentligen med de eftertracktade Nikonminnena ? Engelholm har fått sig en snabbgenomgång av sin inhandlade optik oxå. Kan nån, kan Canonfamiljen! Quote
Engelholm Audio Posted August 31, 2005 Author Posted August 31, 2005 Fast hur var det egentligen med de eftertracktade Nikonminnena ? Engelholm har fått sig en snabbgenomgång av sin inhandlade optik oxå. Kan nån, kan Canonfamiljen! <{POST_SNAPBACK}> Japp! Bara att börja uppgradera direkt och jag har inte ens fått paketet än!!! Det blir spännande med en mer riktig kamera! Quote
Guest johan Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Johan, Neodynium, are you there... Yep vi e här Quote
datar Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Behöver en ny kamera och tittar på Nikon coolpix? Några erfarenheter av dessa kameror? Tänker på Nikon 7600? EDIT: Kanske en Canon Ixus50 kan vara något? Quote
wintermute Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Om det nu skulle vara så att det förs statistik, vill jag påtala att undertecknad är anhängare av Nikon. Canon gör säkert åxå bra kameror, men... Quote
Timbre™ Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 datar, har bara ett råd att ge: Oavsett kameramärke (för det spelar naturligtvis mindre roll för internetanvändning) ser du till att det finns en blixtsko på taket så att du kan koppla på en riktbar blixt. Förr eller senare hamnar du där... Quote
Neodynium Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Yep... Nikon killarna läser allt om denna händelse! Skall förhoppningsvis skaffa mig en D2x snart.. Nikon så klart! Om du vill ha ett bra zoom (kanske dock inte optimalt för att fota hifi) så kan jag tipsa dig om ett Sigma EX 70-200 f/2.8 HSM APO. Grymt bra kvalité! Finns ju till Canon också! :cool: /Neo Quote
Guest Zalve Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Isf är Sigmas EX 18-50/2.8 (tror jag) en bra glugg att ha hemma och till Hifi. Quote
datar Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 datar, har bara ett råd att ge: Oavsett kameramärke (för det spelar naturligtvis mindre roll för internetanvändning) ser du till att det finns en blixtsko på taket så att du kan koppla på en riktbar blixt. Förr eller senare hamnar du där... <{POST_SNAPBACK}> Ajaj.. Låter inte bra för plånboken :cool: Nikon D50 verkar ju vara en trevlig systemkamera annars. Men det ingår inget objektiv eller förstår jag det hela fel? Quote
Guest johan Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Det beror lite på var man handlar , vissa affärer har ju olika paketlösningar Quote
datar Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Det beror lite på var man handlar , vissa affärer har ju olika paketlösningar <{POST_SNAPBACK}> Såg att Expert har en D50 med "Sigma 18-50mm" för 6995,- verkar lockande Quote
Bravo Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Ahhh, har länge sneglat på Canonkamerorna men priset har avhållit mig. Med utrustning blir det ännu dyrare, samtidigt som man knappast har lust att lägga ut pengar på någon relativt dyr övergångskamera. Quote
Matrixen Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Är inte D70 en rättvisare jämförelse med 350D prestandamässigt? Quote
Engelholm Audio Posted September 1, 2005 Author Posted September 1, 2005 Ahhh, har länge sneglat på Canonkamerorna men priset har avhållit mig. Med utrustning blir det ännu dyrare, samtidigt som man knappast har lust att lägga ut pengar på någon relativt dyr övergångskamera. <{POST_SNAPBACK}> :angry: :evil: Kallar du min 350D för en övergångskamera!!! Idag tror jag att den kommer. Och igår kom ett annat paket som jag ämnar fota med min nya kamera! Quote
datar Posted September 1, 2005 Posted September 1, 2005 Och igår kom ett annat paket som jag ämnar fota med min nya kamera! <{POST_SNAPBACK}> Perfekt!! Har du stativ till din kamera? Quote
Engelholm Audio Posted September 1, 2005 Author Posted September 1, 2005 Perfekt!! Har du stativ till din kamera? <{POST_SNAPBACK}> Ja stativ har alltid funnits - verkligen ett måste till min gamla kamera!!! Stativet är gammalt och säkert inte speciellt bra - det finns garanterat bättre! Jag tror ändå det ger mig det jag behöver... Igår kom huvudsaken för lyssning...mer om det i en bildtråd nära dig! Quote
Engelholm Audio Posted September 2, 2005 Author Posted September 2, 2005 Igår kom kameran, Canon 350D! Hittills inget att klaga på. Tar självklart tid att bekanta sig och lära sig alla trix och egenheter med en så pass komplex produkt...Men so far so good! Quote
datar Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Vi väntar på fotografier att titta på. Gärna på hifi prylar Quote
RENE Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Her er det Sony , men kan ikke finde udaf at bruge det rigtig ( Quote
Recommended Posts