Putte Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Jag har för mig att det tidigare diskuterats på forumet om Japanska resp Amerikanska inspelningar på CD. Är det någon som har erfarenhet av detta, är japanska bättre ? Om det är så var kan man beställa dessa via nätet, adress? När det gäller vinyl tycker jag att de japanska pressningarna håller en osedvanligt hög kvalitet med amerikanska pressningar ganska nära. Jag ser framemot några nya roliga nätadresser. Quote
plundin™ Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Du kan börja med och söka i musikforum, det har funnits ganska många trådar där det givits tips om var man skall handla. En hette handla CD på resan och någon handla på nätet! /ptr Quote
ribbon Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Min egen erfarenhet har klart o tydligt visat att us press och japan press kontra europa press påvisat en helt annan dynamik o mer luftighet, ja mer musikalitet helt enkelt. Tittar men sen på själva tillverkningen av skivan, då menar jag tryckning av etiketten ex (brukar på eu press vara lite ocentrerad mm) helt perfekt på japan press detta kan naturligt vis uppfattas som pettitesser av folk. Har sen 13 år tillbaka bara köpt us eller japan pressningar och är helt nöjd med dessa, kommer även fortsättnings vis att köpa dessa dyrgripar. /ribbon Quote
ribbon Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 2 Bra nät adresser för japan press, och då specielt OBILAND är hur matnyttigt som helst , där finns allt www.obiland.com www.cdjapan.co.jp/ Quote
Timbre™ Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Har sen 13 år tillbaka bara köpt us eller japan pressningar och är helt nöjd med dessa, kommer även fortsättnings vis att köpa dessa dyrgripar. Håller fullständigt med dig ribbon. Det kom några CD från CDON idag och detta var mitt sista skivköp från ordinarie svensk näthandel. Ingen av CD-askarna var i acceptabelt skick och detta kan inte jämföras med oknäckta japan- och USA-importer. Inte bara ljudet utan även känslan är värt den extra kostnaden. Har lagt in en provbeställning på Importhugget och USA-importer skall ju vara inplastade. Återstår att se. Quote
Guest Jorma Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Jag har för mig att det tidigare diskuterats på forumet om Japanska resp Amerikanska inspelningar på CD. Är det någon som har erfarenhet av detta, är japanska bättre ? Om det är så var kan man beställa dessa via nätet, adress? När det gäller vinyl tycker jag att de japanska pressningarna håller en osedvanligt hög kvalitet med amerikanska pressningar ganska nära. Jag ser framemot några nya roliga nätadresser. <{POST_SNAPBACK}> Three Blind Mice (TBM) är ett japansk skivbolag som har gjort många fina inspelningar och en hel del av dom har återutgivits av FIM, Turtle records mfl. Ev mina absoluta favoriter är Tsuyoshi Yamamoto trio och den bästa i mitt tycke inspelningen är "Misty" som spelades in på en Jazzklubb i Tokyo i mitten på 70talet. En annan trevlig inspelning med samma grupp finns på en FIMutgivning och den heter "Auitumn in Seattle" Jag brukar hitta en del på CESmässan i Las Vegas så jag vet inte riktigt var dom är bäst att köpa här, men en sökning på google gav iallafall ett par adresser till att börja med: Elusivedisc-TBM Acousticsounds-TBM FIrst Impression Music - FIM Svalander har några hemma också: Svalander-Jazz Quote
ribbon Posted September 1, 2005 Posted September 1, 2005 Detta har kanske inte med själva tråden att göra..men, kom ihåg när DVD'n släpptes/lanserades.Då släpptes en film som heter AIR FORCE ONE med Harrison Ford.Den skivan var man tvungen att vända sida på när sidbyte skulle göras, medans usa utgåvan, den hade PAN&SCAN på ena sidan och WIDESCREEN på andra sidan, vad jag vill komma till är att jänkarna redan då visste hur man skulle göra, och hur man skulle göra det rätt.Tacka laserdiscen för det /ribbon Quote
Recommended Posts