Jump to content

WBT,s nya RCAkontakter - nextgen testas

Guest Jorma

Recommended Posts

Nu är inbränning av dom nya kablarna med WBT,s nextgen RCA kontakter

igång.

Att montera och löda dom nya kontakterna verkade lite besvärligt först: Enligt WBT skulle det vara enklast att löda in kabeln med nextgenkontakten isärplockad, men det visade sig att det var betydligt enklare att löda med kontakten ihopsatt förutom skalet som man skruvar på efteråt. Med denna metod är det betydligt enklare att fixera kabeln innan lödningen och det hela gick både lätt och snabbt. Lättare än med Bulletplugs då man inte behöver vara lika försiktig med värmningen. Plasten i nextgen tål lödvärmen mycket bra. Plasten i Bulletpluggarna smälter direkt om man värmer det minsta för mycket, men det är inte så svårt med dom heller.

Här är WBT nextgen i silverutförande i mer eller mindre grad demonterad.

Nextgen01.jpg

Här är kontakten med kabel strax innan lödningen.

Ledaren ligger exakt fixerad på lödörat.

Nextgen02.jpg

Här är det 1 par kablar med Nextgen silverkontakter och 1 par med kopparkontakter i Nordost CBID 1 kabelbrännare.

Där ska dom få gå i 4 dygn nu innan jag kopplar in dom i anläggningen. Kablarna med silverBullets har använts ett tag redan och är väl inbrända/spelade.

Nextgen03.jpg

För min del är det ljudet som är A och O. Vad det gäller utseennde så vann WBT den delen redan tidigare. Vad det gäller ljudet så var Bullet Plugs dom som jag föredrog. Men det var med silvervarianten. Kopparbullets låg i samma nivå som WBT, s tidigare RCAkontakter vad det gäller ljudet.

Och ljudet är det som i sista slutändan är det som jag anser är den viktigaste biten. Kontakterna ser man ändå inte från lyssningsposition.

Nu har jag testat kablarna i den första anläggningen.

Kablarna är körda 4 dygn i Nordostbrännaren och igår när vi körde första testet hade dom gått 1 dygn i anläggningen.

Det är kanske lite kort. Bullet Plug Silverkablarna har använts en månad och har lite försprång i inspelningen.

Anläggningen som vi spelade i består av Apogee Grand Studiohögtalare. Advantage S1 cdspelare och EAR 509 effektförstärkare.

Imorgon skall det testas hos Mårten Design med dom nya Coltrane Alto, Advantage S1 och Ear 509.

Jag ska försöka hinna med att spela på ytterligare en anläggning.

Och på min egen också naturligtvis. Hemma har jag 2 olika effektförstärkare som det ska testas med. Advantage S250X och EAR 509.

Det första testet var en överaskning att skillnaderna till speciellt en av kablarna var så stor som den var. Det var som om man spelade med helt andra kablar. Kablarna är ju exakt lika förutom kontakterna!!

Men det är för tidigt att skriva något om detta ännu. Jag behöver fler anläggningar och öron innan jag är helt säker.

Det kommer 3 nya Coltranemodeller. Soprano, Alto och Tenor.

Alla är mindre än Coltrane som fortfarande är toppmodell.

Alto kommer först och står klara att skickas till USA och CESmässan i Las Vegas där dom ska premiärvisas. CES startar den 8 januari.

Och det blir världspremiär. Jag har varit med och lyssnat på dom under utvecklingsarbetet och har även levererat interkablaget till dom precis som alla övriga Mårten Designs högtalare.

Men det kanske kan komma lite smygbilder i samband med eller strax innan mässan på det här forumet.

Kanske världspremiär på Euphonia vad det gäller bilder tagna av en mästerfotograf. :mm:

Ljudet går inte att återge här tyvärr.

Ytterligare 2 anläggningar plus min egen med 2 olika förstärkare har

averkats med dom 3 paren lika kablar med olika kontakter.

I förr går var det först hemma hos PAC med HFLS-högtalarna, BAT VK75 effektförstärkare, ett Mark Levinsonförsteg och en Sony CD/SACDspelare. Resultatet blev liknande det som jag hade hört några dagar tidigare i den första anläggningen som det testades i.

PAC kanske kan fylla i själv vad han hörde, så fortsätter jag till Mårten Design och hemma hos Leif Olofsson.

Där spelade vi på dom nya Coltrane Alto, Advantage S1, och EAR 509 slutsteg.

Förutom jag så var PAC, Leif Olofsson och Jörgen Olofsson med.

Jag blev ännu mer övertygad om vilken kontakt jag kommer att använda till mina No.1 och No2. RCAkablar i fortsättningen.

Senare på kvällen natten började jag att lyssna hemma och det var först med EAR509 effektförstärkare och senare med Advantage S250X.

Igår var vi några som lyssnade på samma uppstänning och beställningen är nu lagd på ett antal WBT-0110Ag nextgen, Signature.

Kablarna med dom kontakterna spelar med en högre upplösning, större bakgrundssvärta och mer musikaliskt än dom bägge andra kabelparen.

Ljudbilden är en bra bit mer definierad och djupet i ljudbilden ökar jämfört med dom bägge andra typerna. WBT,s nextgen silver är kort sagt bättre än dom övriga på samtliga punkter enligt min bedömning.

Det blir en bit ytterligare trivsamt att sitta och lyssna på välinspelad musik.

Med dom obalanserat byggda EAR 509 spelar det bättre än någonsin förr. Definitionen och upplösningen blir högre i samtliga register.

Med Advantageanläggningen som är helbalanserat byggd är fortfarande balanserade kablar att föredra, men skillnaden mellan balanserade och obalanserade kablar har minskat med nextgen silver RCA.

Skillnaderna gick att uppfatta på lite olika sätt i dom olika anläggningarna. Men skillnaderna fanns där på liknande sätt hos samtliga. Hemma har jag ju själv lyssnat mest och kommit fram till att högtalarna får justeras om lite då det blir tydligare att höra vad som händer vid alla förändringar som görs i anläggningen.

WBT-0110CU nextgen Topline som kopparvarianten av nextgen heter är också en bra kontakt. Den spelar en aning bättre än Bulletplugs silver, men skillnaderna är inte lika tydliga. I ett par av dom övriga anläggningarna var det nog mer en smaksak vilken man föredrar. I min egen anläggning föredrar jag den, men skillnaderna är små. Den har lite bättre definition förutom möjligen i basen där Bulletplugs silver har ett litet övertag.

I samtliga övriga register och i ljudbild, definition mm. föredrar jag WBT koppar framför Bulletplugs silver.

Men steget till WBT nextgen silver känns rätt stor gentemot dom andra 2 kabelparen. Det är som om man hade spelat med helt andra kablar. Och då är kablarna med dom övriga kontakterna inte dåliga på något vis.

Jag följer upp med några nytagna bilder på Jormas färdigterminerade signalkablar.

Här med WBT-0110Cu Nextgen och WBT-0110Ag Nextgen Signature.

WBT013.JPG

Här ser vi hela kontaktfloran inklusive Silver Bulletplugs som ju var ordentligt inspelade vid lyssningen.

WBT014.JPG

En bild till, mest för att få med Shaktilogon... :D

WBT003.JPG

Jag vet inte vad butikspriset hamnar på, det får ni ta med den svenska importören Sontec.

Men gissningsvis så hamnar kopparWBT i pris ungefär som dom tidigare Topline RCAkontakterna.

Silver nextgen hamnar en bra bit högre i pris.

Inte för det spelar någon roll, men för ögat känns det som ett lätt val.....metallisk tyngd och precision eller plastisk gråhet....tur man inte använder sig utav RCA...då hade man väl fått byta!

Jag undrar än en gång varför det inte händer ngt på XLR-fronten.... där är och har varit "samma gamla" Neutrik:s på det mesta ganska länge....

\\K-man

Vad det gäller XLR så finns det mycket dyra sådana från Ecosse byggda i rent silver och Teflon. Jag har snackat med dom, men dom är helt omöjliga att ha att göra med. Prisnivån ligger tokhögt och dom släpper inga rabatter till tillverkare av kablar kanske därför att dom själva tillverkar kablar.

Jag har inte testat dom.

Priset är ca. 1100 kr/st.

Priset för Neutriks XLRkontakter är ca. 60 kr/st.

Det kan jag förmodligen aldrig motivera i pris/prestanda men man vet aldrig.

Olika XLRkontakter som jag har testat påverkar inte ljudet alls lika mycket som med RCAkablarna.

Vad det gäller metallisk tyngd, så är dom nya nextgenkontakterna inte så tunga som dom gamla typerna.

Invändigt är det mest plast och mycket lite metall.

Skalet är av en magnesiumlegering som knappt väger något.

Men dom känns ändå mycket gedigna.

Glömde en del....

ja, det verkar ju onödigt att klämma på så pass, om man det inte är påtaglig skillnad...det skulle ju innebära 4400 per kabelpar... så det är ju onekligen en peng bara för att veta att kontakten är dyrare ;) ....

Ang metallisk tyngd.... där ser man vad rätt finnish kan lura sina sinnen!

\\K-man

Högtalarkablarna blir bäst med crimpade (klämda) anslutningar som skruvas fast i kontakterna. Det blir i stort sett samma material rakt igenom.

WBT var dom bästa som jag har testat hitills.

Dom har inga högtalarkontakter som lödas.

• 2 weeks later...
  • 7 months later...

Jag leverar mina högtalarkablar i No.1 och No.2 serien med valfritt WBTspadar eller bananer-raka eller vinklade. I Cu-utförande.

Dom är likvärdiga vad det gäller ljudet.