Karvid Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Funderar på att prova en ny CD-spelare för att se i vilken omfattning min nuvarande begränsar ljudkvaliteten. Eftersom jag är väl medveten om min svaga karaktär skulle jag vilja sätta ett pristak vid 25,000:- (men om man kan spara några kronor utan att förlora något i kvalitet, gör det inget ). För att börja tråden sticker jag ut hakan och säger Primare DVD30. Skälen är att med denna multispelare får man samtliga format (av intresse) samt en bra DAC. Balanserad utgång sätter jag stort plus för! Vad anser forumets samlade erfarenhet? Quote
datar Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Jag har aldrig hört den senaste cd-spelaren från Bladelius, dvs Freja spelaren men den sägs ju vara en mycket kompetent cd-spelare mot bra mycket dyrare cd-spelare så den kan du ju försöka få lyssna till Jag tycker den har snygg design Quote
Akkelis Audio Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Freja är nog ett bra val för de pengarna, eller varför inte en begagnad S1. Vissa påstår att Coplands nya CDA 822/823 skall vara att föredra framför S1 så det kan ju vara värt att kolla upp. Audio Analogue Maestro eller varför inte Opera Audio Droplet? Vi passa på att rekomendera ännu en Kines, Shanlings toppladdade 200 eller vad den nu heter. Slutligen kan ju en begagnad Wadia 301 vara en het kandidat. Sådär, nu har du lite att fundera över Quote
new order Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Kanske: Accuphase DP-57 Bladelius Freja Marantz SA-11 Lector CDP-7T Begad A.A Capitole Ayre CX-7e Bara ett par förslag på spelare som jag själv är nyfiken på. mvh/n.o Quote
Karvid Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Sådär, nu har du lite att fundera över <{POST_SNAPBACK}> Jo, nog fick jag lite att fundera över... Men listan baseras på spelare som ryms inom "budget" eller är de bästa ljud per krona oxå? Gammal spelare tycker jag förlorar på en "ålderdomlig" DAC och inte alla format.. Det är just detta jag misstänker min nuvarande förlorar på, TEAC VRDS-25x (som uppgraderats med ny klocka, nätdel, analoga utgångssteg och nätfilter samt en del mindre förbättringar av Harmony Design). Quote
Karvid Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Kanske: Accuphase DP-57 Bladelius Freja Marantz SA-11 Lector CDP-7T Begad A.A Capitole Ayre CX-7e Bara ett par förslag på spelare som jag själv är nyfiken på. mvh/n.o <{POST_SNAPBACK}> På din lista fanns ialla fall en jag funderat på, Accuphase DP-57! Frågan är motsvarar den prislappen och förväntningarna? De goda omdömen jag sett om Bladelius Freja har mest sett ut som "artighet".. Gör mig tveksam! Quote
Timbre™ Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Det är just detta jag misstänker min nuvarande förlorar på, TEAC VRDS-25x (som uppgraderats med ny klocka, nätdel, analoga utgångssteg och nätfilter samt en del mindre förbättringar av Harmony Design). Märkte du några förbättringar den gången du fick hem spelaren från Harmony Design... Quote
new order Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 På din lista fanns ialla fall en jag funderat på, Accuphase DP-57! Frågan är motsvarar den prislappen och förväntningarna? De goda omdömen jag sett om Bladelius Freja har mest sett ut som "artighet".. Gör mig tveksam! Smaken är som baken.Lyssna på den,du kanske gillar vad du hör.Kanske inte.Men då har du åtminstone bildat dig en egen uppfattning. Quote
Karvid Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Märkte du några förbättringar den gången du fick hem spelaren från Harmony Design... <{POST_SNAPBACK}> Svar: Det blev relativt stora förändringar i öppenhet, luften och mängden detaljer (nackdelen var att tog lååång tid innan den analytiska karaktären försvann. Men idag låter den enbart fint (detaljrikt, öppet, med väl utskurna detaljer). Orsaken till tråden är att jag misstänker att utvecklingen gått ifrån den och vill jämföra med något bra. Kanske skall jag sitta nöjd med den om jag inte vinner på ett byte (ljudmässigt). Man vill ju oxå få bekräftelse på att de egna öronen inte anpassats till ljudet... Quote
Karvid Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Smaken är som baken.Lyssna på den,du kanske gillar vad du hör.Kanske inte.Men då har du åtminstone bildat dig en egen uppfattning. <{POST_SNAPBACK}> Helt rätt! Men jag tänkte låna hem en maskin och prova i min anläggning och borde då välja någon jag verkligen tror på först. Då väljer man i första hand en man inte har tveksamheter till. Det beror inte på att jag ogillar Brandelius grejor (spelar just nu på hans för- och slutsteg och har gjort det senaste året). New Order, jag upptäckte just din "gamla" tråd i ämnet. Ledde det inte till ny cd-spelare pga att det inte var den som "felet" i anläggningen (svagaste länken) eller? Hur mycket kostar Maestro på öppna marknade? Ålder? Quote
Timbre™ Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Man vill ju oxå få bekräftelse på att de egna öronen inte anpassats till ljudet... Blev också osäker i samband med en dylik modifiering och upplevde länge att det var ett steg tillbaka. Så här ett antal år senare har jag inte riktigt koll på hur det egentligen blev. I varje fall inte bättre. Quote
new order Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 New Order, jag upptäckte just din "gamla" tråd i ämnet. Ledde det inte till ny cd-spelare pga att det inte var den som "felet" i anläggningen (svagaste länken) eller? Hur mycket kostar Maestro på öppna marknade? Ålder? Att jag funderade på att byta ut den var ett par olika faktorer som spelade in. 1/När jag skrev tråden så hade den just gått sönder.Släden hade helt enkelt gett upp och vägrade mata ut skivor.Det är numer åtgärdat hos Audio Analogue i Italien. 2/Dessutom så hade jag i minnet hur otroligt mycket bättre en Theta Generation V dac var i jämförelse med Maestro cd,rent deprimerande mycket bättre,Och då använde vi Maestro som drive.Jag misstänkte att jag hade mer att hämta på ett cd-spelarbyte.Nu är inte Maestro cd så dålig.Det är bara det att Thetas Dac lirar i en annan division. Men de många rösterna som talade för en uppgradering på förstärkarsidan fick mig på andra funderingar.Nu har jag inte helt lagt ned bytartankarna på cd-spelare.Utan mer lagt dom på is en stund.... En begad Maestro i samma generation som den jag har ligger kanske på 9-13 tusen beroende på ålder och skick givetvis. Du kanske skulle kolla efter en Theta generation V dac Quote
Karvid Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Att jag funderade på att byta ut den var ett par olika faktorer som spelade in. 1/När jag skrev tråden så hade den just gått sönder.Släden hade helt enkelt gett upp och vägrade mata ut skivor.Det är numer åtgärdat hos Audio Analogue i Italien. 2/Dessutom så hade jag i minnet hur otroligt mycket bättre en Theta Generation V dac var i jämförelse med Maestro cd,rent deprimerande mycket bättre,Och då använde vi Maestro som drive.Jag misstänkte att jag hade mer att hämta på ett cd-spelarbyte.Nu är inte Maestro cd så dålig.Det är bara det att Thetas Dac lirar i en annan division. Men de många rösterna som talade för en uppgradering på förstärkarsidan fick mig på andra funderingar.Nu har jag inte helt lagt ned bytartankarna på cd-spelare.Utan mer lagt dom på is en stund.... En begad Maestro i samma generation som den jag har ligger kanske på 9-13 tusen beroende på ålder och skick givetvis. Du kanske skulle kolla efter en Theta generation V dac <{POST_SNAPBACK}> Hmm... Jo det är ett alternativ.. Jag hade en förhoppning om att på sikt få färre apparater (prylar). Kabelhärvan har vuxit genom åren. Quote
Happy Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Hej Karvid, Jeg har haft en Primare DVD30 i et par år og det er en fantastisk maskine, som lydmæssigt er svær at komme udenom i segmentet under kr. 25.000. Happy Quote
Guest Rydberg Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Jag skulle kolla in nya Arcam FMJ cd36, kostar 19 papp och redan föregångaren cd33 verkade väldigt fin. http://www.lefflershifi.com/Library/Produc...cam/FMJCD36.htm Quote
FBK Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Jag skulle kolla in nya Arcam FMJ cd36, kostar 19 papp och redan föregångaren cd33 verkade väldigt fin. Jag gav samma råd till Karvid på HifiForum Quote
MartinH Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Oj... Sånt här kan gå hur som helst... Men en Naim CD5x, MOON Equniox, Bladelius Freja är spelare jag har testat med bra resultat, alla olika i karraktär, och det gör att vissa passar vissa köpare, andra inte... Så tipset är att försöka hitta en som passar de ljudideal som just du som kund önskar.... Och att det passar ihop med just din andra elektronik... /Martin Quote
Karvid Posted August 28, 2005 Author Posted August 28, 2005 Oj... Sånt här kan gå hur som helst... Men en Naim CD5x, MOON Equniox, Bladelius Freja är spelare jag har testat med bra resultat, alla olika i karraktär, och det gör att vissa passar vissa köpare, andra inte... Så tipset är att försöka hitta en som passar de ljudideal som just du som kund önskar.... Och att det passar ihop med just din andra elektronik... /Martin <{POST_SNAPBACK}> MartinH, du har rätt.. jag söker ett neutralt, detaljrikt ljud som ger musiken liv OCH kan ge tryck i basen (strömstarkt, pss som slutsteg). Den får dock INTE låta analytisk och ge lyssningströttnad (behagligt, neutralt mao) Quote
Karvid Posted August 28, 2005 Author Posted August 28, 2005 Är det så att det vore sååå prisvärt att statsa på lös DAC till min TEAC VRDS-25x att detta skulle ljudmässigt motsvara betydligt dyrare CD-spelare (även om jag ojärna vill ha fler apparater kanske jag kan få ett ljud jag aldrig kan uppnå på "en vanlig lön".. hmm Quote
Georg Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Är det så att det vore sååå prisvärt att statsa på lös DAC till min TEAC VRDS-25x att detta skulle ljudmässigt motsvara betydligt dyrare CD-spelare (även om jag ojärna vill ha fler apparater kanske jag kan få ett ljud jag aldrig kan uppnå på "en vanlig lön".. hmm <{POST_SNAPBACK}> Hej Karid ! Jag noterade att du är nyfiken på om en ny dac kan ge det lyft som du söker! Jag råkar sitta på den dac som NEW ORDER nämner! Vart i detta långa land bor du? bara tänkte att du kanske har lust att testa Hur den skulle låta på din anläggning! Quote
Karvid Posted August 28, 2005 Author Posted August 28, 2005 Hej Karid ! Jag noterade att du är nyfiken på om en ny dac kan ge det lyft som du söker! Jag råkar sitta på den dac som NEW ORDER nämner! Vart i detta långa land bor du? bara tänkte att du kanske har lust att testa Hur den skulle låta på din anläggning! <{POST_SNAPBACK}> Är DAC'ar "färskvara"? Dvs sker utvecklingen på DAC'arna och inte på själva transporten som kanske var mer påkostad tidigare? Vad får man betala för en bra DAC, typ Theta, Audio Alchemy eller Doxa??? Quote
Guest Rydberg Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Jag köpte en Benchmark DAC-1 som jag är mycket nöjd med, den kostar ca 11500 på musikbörsen. Sen är det generellt väldigt små skillnader på cdspelare (med några utflippade undantag) Quote
matte76 Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Primare CD31 uppfyller de ljudideal du är ute efter! Quote
Matrixen Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Mannen bakom Audio Alchemy(vad han nu hette...) har gått vidare och startat en ny firma som fokuserar på digitalprodukter. Perpetual Technology heter bolaget och gör en mycket prisvärd och bra kombination med uppsamplare och DAC. Uppsamplaren innehåller samma DSP processor som Audio Aero Captitol II och DAVen är allmänt erkänd som en testvinnare. Ligger fortfarande på HifiNews rekommenderade lista och har fått bra kritik av Stereophile. Jag har kombinationen själv och det ger high end ljud till instegshifipris. Finns en begagnad kombo för 11000 på Hifistället i Göteborg. Nyrpiset är drygt det dubbla för kombinationen. Set en test iofsig där Benchmark DACen var nästan lika bra, så det är också en het kandidat för kaffepengar. Det blir svårt att hitta rena spelare för 25 som motsvarar ovanståender DACars prestanda, misstänker jag. Quote
Karvid Posted August 28, 2005 Author Posted August 28, 2005 ...De heter P1a och P3a... <{POST_SNAPBACK}> Tror jag skall ta vägen förbi Hifistället i veckan! Hm, läge för hemlån.. Hur gammal är kombon (säljs de nya fortfarande)? 24 Bit ? Kollade upp vad jag hade för data på mina dacar i min TEAC, där sätter 4 st 20Bit'ars dacar... Så jämförande test är nog nödvändigt för att se om det tillför något.. Undrar om någon i göteborg sitter på en Benchmark man kunde låna för provlyssning? Quote
Matrixen Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Tror jag skall ta vägen förbi Hifistälet i veckan! Hm, läge för hemlån.. Hur gammal är kombon (säljs de nya fortfarande)? 24 Bit ? Kollade upp vad jag hade för data på mina dacar i min TEAC, där sätter 4 st 20Bit'ars dacar... Så jämförande test är nog nödvändigt för att se om det tillför något.. Undrar om någon i göteborg sitter på en Benchmark man kunde låna för provlyssning? <{POST_SNAPBACK}> Vi skall alla den vägen vandra Jag lånade hem och det var inte aktuellt att lämna tillbaka. Tror de säljs fortfarande, men det finns ingen svensk distrubutör. Konceptet bygger på mailorder och därav de låga priserna. Quote
JMlab Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Lägg på 5000:- så får du en Audionet VIP beggad det är en mulltispelare som är ruskigt bra som cd spelare och räknas som referens som DVD-Audio spelare, men se till att du får en uppgraderad dvs med de senaste dacarna. Mvh JMlab Quote
Guest om.s Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Denne her kommer man ikke utenom om man snakker om en god cd spiller, har levd med en slik i 1,5 år og det var kun storebror VIP som gjorde ett bytte verdt pengene ....... http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10330 Obs: Har ingenting med selger å gjöre mvh Quote
Recommended Posts