Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag har på senare tid tröttnat rejält på hifi-forum.det verkar som att alla gnällspikar i sverige samlas där!

startar det en intressant tråd så är det inte länge förrän det är full pajkastning.ska det verkligen vara så?

ska verkligen varenda diskussion sluta i personangrepp och dålig stämning?

då var det verkligen en lättnad att detta forum är en kontrast till ovanstående forum.positiv stämning och folk som verkligen gillar hifi som hobby!

jag kommer att hänga på det här forumet i fortsättningen.hoppas att den positiva attityden fortsätter!ska själv försöka verka för det!

tack för ordet/new order

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag håller med dig new order. Men många trådar är hyfsade där.

När folk som är okunniga och inte söker i arkivet före, lägger upp ännu en kabeltråd eller vibrationstråd så blir det som det blir tyvärr....

En nackdel till med forumet är att jag inte tycker att alla verkar spela på samma villkor. Vissa verkar kunna vara otrevligare och trampa på fler tyvärr.... :diss:

Posted

Jag håller mest till på DIY-avdelningen på Hifi-forum. Där är det en mycket positiv och bra stämning. :) Men jag håller mig så långt borta som möjligt från kabeldiskussionerna. :dead: Det är inte helt lätt att vara moderator där skulle jag tro, slänger man ut dom värsta idioterna blir det en fasligt massa gnäll om det också. Jag tycker det är solklart att var och en ska få bilda sig sin egen uppfattning och inte påtvingas den "yttersta sanningen" från någon annan. Att folk inte kan respektera andras ståndpunkt visar på att man är omogen som person. Det är tragiskt. Jag får också en känsla av att de som ryar mest i regel ryar om saker de inte har testat själv.

Posted

Det är alltid lurigt att kommentera ett forum där man själv har varit aktiv, men en sak är helt säker:

HiFiForum.nu drivs med de bästa av intentioner och det kommer att vara Sveriges största forum i många år framöver.

Jag kan lova er att det är svettigt när det hettar till i flera trådar samtidigt... :diss:

Ett forum står och faller med sina medlemmar och vissa nätvarelser tycks ha valt konflikten som livsluft.

Anonymiteten är den värsta fienden och har vi bara kontroll på den, kan det nog gå bra även för ett "miniforum" som Euphonia.

Hifi skall vara trevligt, trevligt och bara trevligt. Det är ju därför vi offrar både pengar och fritid!

Posted

:) Det är inget fel på diskussioner, det är de personliga påhoppen, respektlösheten och ofördragsamheten med de som tycker annorlunda som är en fara, inte att man diskuterar ett enskilt ämne.

Man kan efter att ha tröskat igenom ett ämne enas om att man inte är ense och vara vänner ändå.

• 2 weeks later...
Posted
:) Det är inget fel på diskussioner, det är de personliga påhoppen, respektlösheten och ofördragsamheten med de som tycker annorlunda som är en fara, inte att man diskuterar ett enskilt ämne.

Man kan efter att ha tröskat igenom ett ämne enas om att man inte är ense och vara vänner ändå.

Hej på er alla!

Det får vi väl hoppas att vi kan vara här allså vänner! ;)

Posted

Tja med tanke på antalet medlemmar och hur det fungerat tills nu så lär det inte bli några problem med en massa konflikter och pajkastningspolitik.

Som sagt ett väldigt trevligt forum med trevliga medlemmar ;)

MVH/Mats

• 4 weeks later...
Posted

Ett forum är inte bättre änn sina "sämsta" medlemmar eller?

HiFiforum har ju en hel del medlemmar, ca 4000 vad jag vet, så det är kanske inte så konstigt att det spårar ur ibland.

Jag är ny här, men fram till nu verkar det vara en bra stämmning på detta forumet. :)

Guest Rydberg
Posted
Rydberg brukar ju vara lite otrevlig emellanåt :D:D:D

Jasså du! Här kommer varsågod! :)

Lite tjuvnyp tycker jag är ok, stämningen ska vara rå men hjärtlig, imo! ;)

Posted

Varierande åsikter, ämnesdistans, humor, ärligt uppsåt, rå-hjärtlig stämning och vanlig sund respekt blandat med genuint hifiintresse i en enda röra. Det kan aldrig gå fel. Erfarenheter har vi alla att dela med sig av. Dessutom är det ju roligast om man lär sig saker under resans gång.

Detta forum är heller inte tänkt som något alternativ till de övriga. Ett komplement snarare och en plats där vi förr eller senare lär känna varandra.

Aldrig för stort alltså (nog ingen risk heller) och den personliga prägeln är viktigast som jag ser det.

(Lite reklam... :))

Våren är fulltecknad med bild- och lyssningsövningar. Det kommer att bli blandad kompott och där finns några rysare om allt nu går enligt planerna... ;)

Posted

Gillar den härliga och avspända stämningen här på forumet, känns som hemma :app:

Timre:

Skall bli kul att följa äventyren och när du säger så är det inte utan att man blir nyfiken (som vanligt) :mm:

Skall bli kul att få några ansikten till nicken i samband med hifimässan i huvudstaden på lördag ;)

/Mattias

• 1 month later...
Posted

Hejsan!

Jag är ganska ny på det här forumet, men jag gillar den avspända och lugna atmosfären här. Då vill jag slå på Norah Jones -Come with me och skriva några rader... :app:

Dock tror jag inte att anonymiteten i sig är det stora problemet bakom den mängd nätforum som finns på internet. En individ är ju som den är, oavsett om identiteten är röjd eller inte. Vad som är viktigare är 1. aktiva moderatorer som agerar konsekvent 2. en glasklar och tydlig policy som alla förstår. :)

Om ett forum är som en "polisstat", så behöver inte det vara så farligt bara det tydligt framgår i policyn och efterlevs konsekvent. Då blir det lätt för medlemmar att förstå vad det handlar om. De som tycker om ett "polisstatsforum" skulle i så fall gilla ett sådant forum och trivas där, de som inte gillar det, lämnar det. (Exemplet "polisstat" är taget ur luften och har ingen koppling till något specifikt forum jag tänker på.) :

Posted

det verkar gå utför för hififorum varje dag som går det blir bara sämre och sämre det modereras ju knappt alls nu för tiden det är bara OT som tas bort medans generalagenter och säljare får prata hur mkt skit om andras produkter som helst och lovorda sina egna

kan man inte stänga av så att folk som är i branschen ENBART får tala om sina egna produkter?

allt skitsnack och misskreditering av andras produkter gjorda av folk med intressen i det hela börjar bli jobbigt

Posted
medans generalagenter och säljare får prata hur mkt skit om andras produkter som helst och lovorda sina egna

kan man inte stänga av så att folk som är i branschen ENBART får tala om sina egna produkter?

allt skitsnack och misskreditering av andras produkter gjorda av folk med intressen i det hela börjar bli jobbigt

Njee, jag måste ha missat allt detta...

Vem pratar skit om vem?

Posted

Ekman: Angående Hififorum håller jag fullständigt med dig, på allt du skriver!

Man ska kunna prata om sina egna produkter och nyheter dyrt el. billigt utan försvar mot andra i branschen hela tiden. Sedan ska alla vara med på lika villkor.

Tycker Hififorum har varit outstanding men intresset börjar minska med tiden. Vet ej, men i början fick man väldigt mycket rådgivning och kändes som att folk var mer hjälpsamma, tycker det minskat på nåt sätt..vet ej om det är så...

Här är det iaf en mer gemytlig stämning, som någon sa, det känns som hemma :D

Posted

gardd, det handlar väl egentligen om intentioner och vilka mål man sätter upp för verksamheten.

Är storlek och tillväxt viktigt kommer man nog inte runt polisstaten.

Står marknadsföringskraften i första rummet gäller det att ha många och aktiva moderatorer, men söker man i första hand en stunds avkoppling på fritiden kan det vara värt att prova andra upplägg. En plats att stillsamt utbyta erfarenheter.

Som ett stycke korkeklandskap fritt från getingar... :cool:

Posted

Det absolut bästa med detta forum är att oavsett vad jag tycker så har jag inte fel. Tycker jag att mp3 låter hur bra som helst så får det vara min åsikt utan att man blir uthängd som en idiot.

Jag får tycka att min DVD-Spelare för 1000:- är jätte bra, likaså mina lakrissnören till högtalarkablar det är ingen som klankar ner på mig för det.

Var och en får stå för sin åsikt utan massa tjabbel.

Det är helt underbart att få läsa om en kabeldiskution utan att behöva lära sig minst tre nya sätt att förnedra någon annan.

Vill också passa på att tacka Timbre för det bästa som hänt HiFiSverige på länge, ett forum där man får vara sig själv.

Posted

"Det absolut bästa med detta forum är att oavsett vad jag tycker så har jag inte fel. Tycker jag att mp3 låter hur bra som helst så får det vara min åsikt utan att man blir uthängd som en idiot.

Jag får tycka att min DVD-Spelare för 1000:- är jätte bra, likaså mina lakrissnören till högtalarkablar det är ingen som klankar ner på mig för det.

Var och en får stå för sin åsikt utan massa tjabbel."

Där har vi själva grundstommen i Euphonia.

Guest Zalve
Posted

Ja dryga 200 medlemmar är nog lite lättare än 4000.

Tänk att ta en hel skola på skolresa, när en enstaka klass kan räcka :D

Posted

Jag tror lite att det börjar bli för mycket forum nu, vi har ju faktiskt.se, hififorum, linnforumet, div. hembioforum inkl. component osv.. plus detta, det som håller överlägset högst nivå. Och det tror jag beror på Timbres rigorösa medlemskontroll och vettigt moderarande. Sen ska man komma ihåg att hififorum har v-ä-l-d-i-g-t många medlemmar nu och det är ingen lätt liten skock med folk att hålla reda på. :)

Ekman:

Vore det inte förträffligt ifall vi insyltade inte fick prata för mycket om våra produkter?

Jag försöker hålla en ganska låg profil på alla forum... Låta folk komma med förslag själva och bara svara på direkta frågor. Tycker inte att det är speciellt snyggt att gå in och rekommendera en produkt bara för att nån t.ex. frågar efter "Förstärkare för 20000:-"... :dead:

Kort sagt pratar vissa lite för mycket om sina produkter, osnyggt och väldigt genomskinligt. Hur bra dem än är.

Just my two cents... :cool:

Posted

Jonas: håller med dig du och ett par andra har skött det hela på ett utmärkt sätt

jag tycker det handlar väldigt mkt om det Timbre skrev

"Står marknadsföringskraften i första rummet gäller det att ha många och aktiva moderatorer, men söker man i första hand en stunds avkoppling på fritiden kan det vara värt att prova andra upplägg. En plats att stillsamt utbyta erfarenheter"

Posted

:app: Ja lugnet här är en lisa för själen.

Dessutom tycker jag mig se att musiken står lite mer i centrum här och det skadar ju inte heller.

Posted

Sen kan man ju se det ur en annan synvinkel oxå och det är att dessa handlare ligger ju faktiskt inne med stora kunskaper. Både Björn och Sladd var ju aktiva redan på hifimagasinets tid och debatterade friskt.

Jag tycker det skulle vara en tråkig utveckling att se god kunskap gå till spillo.....och sen behöver man inte läsa in bakomliggande motiv i alla inläggen som görs.

My 2 cent..