Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här finns mer skillnader som inte syns på utsidan. Terminalkontakterna på Diamond Signature består av guldpläterad koppar av högsta renhetsgrad. Inuti kabinettet hittar vi sex (!) stycken Bybee Purifiers, en på vardera koppling mellan kontakter/delningsfilter och en på vardera driver.

Shakti appliceras på eget initiativ... :)

tema096.JPG

Posted

Vill inte låta petig eller så , men är ytan verkligen jämn på högtalarna ?

Jag har som option att kunna uppgradera mina Firebird till diamant , fast 10000 Usd är liiite förmycket pengar :black:

Posted

Det är alltid lite speciellt att fotografera High Gloss ur skilda vinklar då det uppstår optiska fenomen som kan vara bildmässigt effektfulla men kanske inte har så mycket med verkligheten att göra. Har studerat ytskiktet och det är helt jämnt. Här ser vi Dukebaffeln ur två skilda vinklar och med olika ljus för att belysa :) förhållandet.

Halvt grodperspektiv i motljus.

tema098.JPG

Halvt fågelperspektiv i direktljus.

tema084.JPG

Rent bildmässigt tycker jag att den ojämna reflektionen är trevligast men den visar inte ytskiktets reella egenskaper.

Posted

Vi pratade om detta i samband med uppkopplingen och jag fick intryck av att Leif Olofsson inte planerade någon ordinarie produktion. Duke DS kommer sannolikt att bli beställningsvara och priset landar på runt 100000 SEK.

Här har spelats mycket musik och flera medlyssnare är på gång under veckan så jag väntar med lyssningsintrycken för att stämma av det hela... ;)

tema092.JPG

Posted

Klart snygga stativare. Alltid kul med stativare i värstingklassen. Skall bli mycket intressant att läsa om era lyssningsintryck. Bilderna håller bra klass Timbre! :)

/Neo

Posted

Det exakta priset är nu fastställt och det slutar på 84000 SEK för ett par Duke DS och 10500 SEK för stativen inklusive BDR-paketet. Rätt sida av hundratusen alltså... ;)

tema078.JPG

Posted

Mycket veludførte højttalere! Selvom de er blanke i lakken er der stadig et spændende spil og en variation i genspejlingen :o

Hvordan lyder de mon i forhold til Minina Amator, Guarneri og Elekta Amator II? ;)

Posted
Hvordan lyder de mon i forhold til Minina Amator, Guarneri og Elekta Amator II?  ;)

Den oundvikliga jämförelsen... :) Det hela startade med en serie CD/SACD på Amati som redan stod uppkopplade. Inte så mycket för jämförelsens skull utan mer för att Leif tidigare inte hade hört Amati på M-8000. Går man direkt från ett par golvare och kör musikprogrammet bakvägen kommer exakt samma upplevelse som med Guarneri och övriga stativare. Det känns som att stunsen i den lägre basen är återhållen men redan efter ett par spår försvinner detta ur medvetandet och man fokuserar på helt andra attribut. Duke DS känns fylligare och varmare än Guarneri som har en slankare tonal balans. Placering, elektronik och kablage har varit detsamma och vilket man föredrar blir en smaksak då ingenting går förlorat via någon av högtalarna. Diskanten är ett kapitel för sig och det blir mer om detta efter kvällens övningar.

tema077.JPG

Posted

Mycket smaklig komposition tillsammans med de hottade Solid Tech stativen! Duke:arna är snygga. Jag antar att det går utmärkt att ställa in Elington även under dessa...(även om Elington inte får godkänt av inredningschefen hemma)...och vips har man en fullregisterhögtalare av rang!!!! Jag antar att testen från HiFi+ inte skulle bli mindre positiv om de testat Duke Elington med diamantdiskant...även om ekipaget då blivit en del dyrare!

\\K-man...som snart skall lyssna....

Posted

Så har the Duke Sessions (:)) pågått i över en vecka och tre medlyssnare har varit på besök. Redan i uppstarten fick jag en bestämd känsla av att kraftfulla slutsteg passar Duke som hand i handske. Inget ovanligt och Accuphase M-8000 ställde snabbt om från Amatis känslighet på 92dB till 87db/W/m vilket är detsamma som för Duke Original Standard. Det märks på volymkontrollen och att den får arbeta i uppdraget läge är ju bara en fördel för de flesta potentiometrar. För Accuphase AAVA skall det enligt dom själva inte ha någon betydelse.

tema041.JPG

Posted
Sån kruka har vi ståendes här hemma också  :)

Ja, man kan ju alltid undra över dess ljudpåverkande funktion... :D Bäst vore kanske att fylla upp den med danskt sjögrus... :?::)

Den första reflektionen från veckans medlyssnare har gällt diskantåtergivningen. Man bygger lätt upp förutfattade meningar om supertweeters med sin enorma bandbredd och så är verkligheten en helt annan. Diskanten är oerhört mjuk och följsam, mikrodetaljerna stiger verkligen upp ur lugnet, de finns där och bara väntar på att upptäckas. Stämmer väl överens med Ken Kesslers beskrivning av "highest resolution" i största allmänhet och ibland blir man så koncentrerad på toppregistret att man tappar fokus på helheten. Samtidigt fungerar Duke som ett analytiskt instrument och tillsammans med detta parets ägare kunde jag identifiera skillnader mellan Burmesters utgåva av Ann Sofie von Otters tolkning av Händels Mariengesänge och originalet på Musica Antiqua, Köln. Burmesterspåret bjuder på en varmare men samtidigt öppnare karaktär.

tema081.JPG

Posted

Då Duke DS bjuder på ett förhållandevis fylligt och varmt ljud med denna placering (som innebär runt fem meter till bakvägg), kan jag tänka mig att de kräver mycket omsorg vid placering i mindre rum. Det gör visserligen alla högtalare men här bedras örat av ögat och med den bakåtriktade porten tror jag på längsta möjliga väggavstånd. Får rummet spela med för mycket kan det nog bli svårt för resten att hänga med diamanten i upplösning och detalj.

tema068.JPG

Posted

Denna uppställning, elektronik och kablage ger en härlig kroppslighet åt bl.a. vokalister och piano. Skulle vara intressant att veta om eller hur mycket rummets resonansmönster spelar in... :?: Peter, Paul & Mary i Early Mornin' Rain, Lemon Tree, Blowin' In The Wind och Don't Think Twice, It's Alright var kanske den musik som lät allra bäst. Finstämt och finstilt med all den frasighet och värme som dessa inspelningar bjuder på. Joan Baez och Radka Toneff kom också till sin fulla rätt och listan på kvinnliga vokalister kan göras lång. Söker man lågbasstunset hos Fourplay eller Lee Ritenour kräver fysiken större konstruktioner men det vet man ju redan innan förstärkarna slås på. K-man och earwin hade med sig egen musik och det har spelats en hel del... ;)

tema095.JPG

Posted

Ja, helt klart är ju att diamanten glänser rejält på detta smycke! :) Flera gånger kom jag på mig att jag mest satt och lyssnade på toppen av registret...som har ruskigt med upplösning och detaljer utan att på något sätt kännas stressat eller "bitit". Det presenteras med ett lugn mitt i allt liv...motsägelsefullt...njae..inte om man upplevt det! :app:

\\K-man

Posted

Intressant att dom låter fylliga och varma.

Tigigare högtalare som Monk var ju konstruerade för att stå nära väggen.

Dom gav också ett lite slankare intryck än vad jag var van vid när dom spelade en bit ut på golvet.

Har Mårten Design ändrat på sin filosofi?

Förresten, om högtalarna placeras mitt i rummet med lika mycket avstånd till fram och bakväggen, får man inte en förstärkning av basen motsvarande om högtalaren placeras nära bakvägg? Jag har för mig att jag läst om det någonstans.

Jag fick intrycket av bilderna att högtalarna var uppställda på det viset.

Posted

Ja, det kan ju hända att vi har hamnat i en rumsnod men det är nästan fem meter från basreflexportarna till bakväggen samtidigt som det är 3,5 m till väggen bakom favoritstolen. Leif Olofsson har inte samma erfarenheter av högtalarna från lyssning på Mårten Centre i ett mindre rum än detta och att de skulle vara extremt svårplacerade tror jag inte. Det gäller väl som vanligt att vara noggrann. Dock har ett par mindre stativare ersatt Dukarna med exakt samma placering och de gav ett slankare ljud.

Posted
:shy: Tyvärr råder det förhållandet hemma hos mig att placeringarna är fasta, rörelseutrymmet handlar om centimetrar och då är lättplacerade högtalare att föredraga.
Posted
:shy:  Tyvärr råder det förhållandet hemma hos mig att placeringarna är fasta, rörelseutrymmet handlar om centimetrar och då är lättplacerade högtalare att föredraga.

På mässan i Sollentuna spelade ett par Duke i en 2kanalsanläggning i ett mycket litet rumm. Gissningsvis 13-14 m2 och relativt nära till bakväggen utan minsta problem. Tvärtom så blev det väldigt fin närvarokänsla i det rummet när man satt realitivt nära Dukarna.

• 7 months later...