Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det några på detta forum som är intresseade av "Vårat historiska ljudarv" och inte bara av ljudprylar. Idag på radions P1 går det ett program i Vetandets värld som just handlar om vårat historiska ljudarv. Programmet går i repris i kväll kl.23.40. Klockan 14.03 i Kulturradion (P1)går det ett program som handlar om 50 år med elektronmusik.

Posted

gcs, det låter som något för mig...men jag är inte helt hundra på att jag förstår innebörden? Ett litet klargörande om vad det berör kanske? ...om du vet?

\\K-man

Posted

Jo progammet handlar om gamla inspelningar gjorda i huvudsak på fonografrullar. Man får bl.a. höra en inspelning som är otvättad och sedan samma men tvättad. Vidare får man höra en inspelning som påstås vara med kung Oscar II men i själva verket är en förfalskning. Det här kommer mig att tänka på många radioinspelningar som är gjorda med Winston Churchill under andra världskriget. De här inspelningarna påstås numera vara gjorda med en skådis som kunde härma Churchill. De äldsta svenska inspelningarna från 1870-talet finns knappast kvar längre, mycket har möglat bort eller förstörts på annat vis. På mitt gamla jobb konstruerade vi en avspelare(slutet av 60-talet) för fonografrullar. Den här maskinen hade variabel hastighet och ett stort och tungt svänghjul. Förstärkaren var en Quad och jag tror att en maskin står på ALB (Arkivet för ljud och bild) och en annan maskin står på SR´s grammofonarkiv.

Posted

Jag tog tillfället i akt och rattade in P1 på min Kenwood L01T som annars står arbetslös.

- Det måste vara den vackraste tuner som någonsin byggts :mm:

Det är läckert att ratta in stationerna på helt analog tuner men det tar sin tid så jag var tvungen att gå in på Teracom (frekvenser) för att veta var jag skulle leta ;)

Just nu har jag bara en vanlig antennsladd så jag får väl investera i en riktig antenn - men visst låter det bra :app:

Angående Eliots underbara tråd från i fjol så kommer det säkert en liten fortsättning på den :D

Snackade vi om fonografrullar :D  :D  ;) Oj Oj oj :D

Nu skall Du inte avslöja för mycket :D;) - men snart kommer det en hel del från mig....

Posted

En tungt välbyggd analog tuner är oslagbart när det gäller känslan att ratta in kanaler... :mm: Själva kanalsökandet tar allt större utrymme från den egentliga lyssningen... :D

• 2 weeks later...
Posted

:diss: Ahhh, såg detta för sent, jag får se om det går att höra på nätet.

Ljudhistorien är minst lika intressant som annan kulturhistoria.

Både foto och originalljudinspelningar kan ju som inget annat förmedla en bit infångad händelse ur historien. Problemet är att vi inte alltid kan tolka dess uttryck.