Karvid Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Som ny på forumet undrar jag om jag gör rätt val om jag uppgraderar till Pathos Logos som jag tycker är urläcker! Dessutom uppfyller den mina krav på: - fjärrkontroll - balanserad CD-ingång - klara framtida kanske trögdrivna högtalare Har nu advantage för- slutsteg kombo men vill ha mer musikalitet, värme, rymd (luft) i ljudbilden. Helt enkelt så perfekt ljud man kan få för denna budget. Kort, kan Pathos Logos vara en bra investering, som jag kan sitta nöjd med på lång sikt? Quote
Timbre™ Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Kan åtminstone säga att den fungerar utmärkt med Sf Electa Amator II som ju inte är någon speciellt lättdriven högtalare. Quote
Guest Zalve Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Jag skulle nog kunna leva med den skönheten oxå,,, Spelade på rätt bra här hemma oxå. Lockar med en bild Quote
Karvid Posted August 16, 2005 Author Posted August 16, 2005 Jag skulle nog kunna leva med den skönheten oxå,,, Spelade på rätt bra här hemma oxå. Lockar med en bild <{POST_SNAPBACK}> Zalve: Gjordes det några jämförelser? Hur upplevdes ljudet, upplösningen och 3D ? Quote
Crille Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Här hittar du mer info. om Logos om det kan vara till hjälp. Har en själv och är mycket nöjd. http://www.hifi4all.dk/content/templates/t...id=663&zoneid=3 Quote
Timbre™ Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 MaltheK har ju bytt från Logos till Inpol2. Vilken var den största skillnaden... Quote
Guest Zalve Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Zalve: Gjordes det några jämförelser? Hur upplevdes ljudet, upplösningen och 3D ? <{POST_SNAPBACK}> Det var inte så mycket att jämföra med vid tillfället, men jag vet att det var första gången jag upplevde DJUP i dåvarande anläggningen, Neo har testat den, här Quote
matte76 Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Jag äger den och ljudet är kanonbra på alla sätt, 3D, rymd, värme, luft och kraft! Den är ju som sagt vacker också... Quote
datar Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Tyvärr har jag aldrig lyssnat till denna skapelse men designmässigt sett tycker jag du ska ta den... Quote
matte76 Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Karvid, du har ju enligt uppgift köpt en Pathos Logos nu! Vi vill se både bilder och lyssningsintryck!! Quote
Uffe71 Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Som ny på forumet undrar jag om jag gör rätt val om jag uppgraderar till Pathos Logos som jag tycker är urläcker! Dessutom uppfyller den mina krav på: - fjärrkontroll - balanserad CD-ingång - klara framtida kanske trögdrivna högtalare Har nu advantage för- slutsteg kombo men vill ha mer musikalitet, värme, rymd (luft) i ljudbilden. Helt enkelt så perfekt ljud man kan få för denna budget. Kort, kan Pathos Logos vara en bra investering, som jag kan sitta nöjd med på lång sikt? <{POST_SNAPBACK}> Hej Karvid...Jag har en Pathos Logos och är otroligt nöjd med den.. grymm 3D- känsla och otroligt driv i basen har den.. Kör min på ett par Focal-JM lab 907 be som är mycket krävande på elektroniken och då framförallt förstärkaren. Hade en AVI laboratory integrerad före och den orkade inte alls driva ut 907orna.. AVI:n var referens i What hifi 2003 i förstärkare upp till 3000 pund men på 907be är den helt chanslös mot Logos..Vikten säger nog en del också, 14 kg på AVI:n mot Logos ca 27kg..helt annan nätdel i Logos.. Mvh/Ulf. Quote
Karvid Posted August 17, 2005 Author Posted August 17, 2005 Låter onekligen som Pathos Logos för tillfället är rätt val för mig (inom budgeten 30,000:-). Utseendet betyder även en del och Logos tycker ialla fall jag och några till är urläcker (kommer att göra sig bra i mitt Rack of Silence). Någon har dock väckt frågetecken kring hög distortion och hög utgångsimpedans. Jag kommer dock låta örat avgöra hur det låter hemma hos mig innan jag bedömmer detta. Upplevelsen går för mig före rent tekniska data. Väntar nu otåligt på min Logos, men få nog hålla mig några dagar till. Quote
matte76 Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Låter onekligen som Pathos Logos för tillfället är rätt val för mig (inom budgeten 30,000:-). Utseendet betyder även en del och Logos tycker ialla fall jag och några till är urläcker (kommer att göra sig bra i mitt Rack of Silence). Någon har dock väckt frågetecken kring hög distortion och hög utgångsimpedans. Jag kommer dock låta örat avgöra hur det låter hemma hos mig innan jag bedömmer detta. Upplevelsen går för mig före rent tekniska data. Väntar nu otåligt på min Logos, men få nog hålla mig några dagar till. <{POST_SNAPBACK}> Vem har skrivit om hög distortion och hög utgångsimpedans och var? Vad har hög utgångsimpedans för betydelse? Quote
Karvid Posted August 17, 2005 Author Posted August 17, 2005 Vill inte hänga ut någon, men jag tror inte personen i fråga mätt (ialla fall inte vad jag vet). Men generellt vill man ju inte ha distortion, så långt är det rätt. Men som jag så betyder upplevelsen mer för mig än tekniska data... Quote
matte76 Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Vill inte hänga ut någon, men jag tror inte personen i fråga mätt (ialla fall inte vad jag vet). Men generellt vill man ju inte ha distortion, så långt är det rätt. Men som jag så betyder upplevelsen mer för mig än tekniska data... <{POST_SNAPBACK}> Men om man inte har mätt, hur kan man då skriva om hög utgångsimpedans? Hög distortion hör man ju på ljudet, men impedansen? Jag hör då ingen distortion när jag lyssnar på min Logos, beror det kanske mer på vilka högtalare/kablar/signalkälla man har? Quote
Joacim Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Karvid Tror nog att Du skulle kunna bli nöjd med Logos....kanske.... Har själv testat Classic one i ett större test (6 st förstärkare), och där föll den ut mycket mycket bra med hänsyn till priset och övriga förstärkare inom testet (35.000:- till 59.000:-). Utifrån denna test blev jag själv intresserad av Logos (vilken jag inte kunde få tag i för det testet), och resonerade enligt nedan baserat på ett antal test-parametrar. Jag tror inte att Du får mer värme med Logos, då uppbyggnaden av båda förstärkarna är likvärdig (samma rör i insteget samt mosfet på utsidan). Om inte detta stämmer, så har producenten skillnad på tonal balans inom familjen (vilket i sådana fall är förvånansvärt...) Beroende på hur Du själv definierar musikalitet så tror jag endast att denna kan gå upp ett litet snäpp. Du får definitivt mer kraft och kontroll (ett snäpp) samt troligen ett mindre snäpp till på ljudbild /bredd/djup/separation. Köp absolut inte olyssnat!! Om Du inte lyssnat till Classic One så försök låna hem denna samtidigt med Logos, Classic One är ett klipp för pengarna. Innan Du går vidare med testet tycker jag att Du skall sätta upp Dina egna subjektiva bedömningar/värderingar på hur musik skall spela/låta hemma hos Dig(kanske 7-10 parametrar). Ranka sedan dessa parametrar uppifrån och ned i betydelse för Dig. Nu kommer Du garanterat ha lite "lättare" när Du sätter Dig ned och bedömmer! Om Logos'en kommer vara bättre än Classic One; mycket troligt! Om Logos'en är mer prisvärd än Classic One; knappast troligt! Om Logos'en är rätt för Dig; om Du känner att Du kan lägga över 30.000:- idag kommer frågan om Du tror Dig kunna lägga runt 50.000:- på en produkt om sig ett år, då är kanske Logos'en ett ? Om Logos'en jämförs med andra i samma prisklass; så kommer den troligen komma ut bland toppen! Lycka till!! Quote
Timbre™ Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Intressant med större jämförelser och det är ingenting man gör över en natt... :cool: En lite udda lösning är att man kan monobrygga slutstegsavdelningen i ClassicOne. Quote
Karvid Posted August 20, 2005 Author Posted August 20, 2005 Intressant med större jämförelser och det är ingenting man gör över en natt... :cool: En lite udda lösning är att man kan monobrygga slutstegsavdelningen i ClassicOne. <{POST_SNAPBACK}> Om man monokopplar ClassicOne förlorar den lite av finessen just "enkel Mosfet" i slutssteget (har jag läst, kanske jag skall tillägga). Jag tror nog att om man bara ser till hur prisvärda de är vinner nog ClassicOne, alla dagar i veckan!!! Ialla fall enligt 95% av recensionerna. Men jag söker det lilla extra i kraft och kontroll, och då ger Logos'n kanske det där lilla extra + att jag tycker Logosen är ursnygg (definitivt värt några kronor extra). Joacim, du har helt rätt i att man vinner ett litet snäpp här och ett där. Snäppet blir mindre och mindre, till ett högre och högre pris ju högre man kommer i kedjan av uppgraderingar! Jag tänkte nog hoppa över ett steg och gå direkt på Logos'n, som förhoppningsvis har det ClassicOne har fast ett snäpp bättre + snyggare design.. Quote
Guest Rydberg Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Vem har skrivit om hög distortion och hög utgångsimpedans och var? Vad har hög utgångsimpedans för betydelse? <{POST_SNAPBACK}> En hög utimpedans kommer att medföra hörbara tonkurveförändringar med de flesta högtalare eftersom impedansen brukar variera en hel del med frekvensen. Detta är en fundamental följd av Ohms lag. Nu tror jag ju inte Pathosen har väldigt hög utimpedands, de flesta förstärkare med transistorer i utgångssteget brukar ha rimligt låg utimpedans och man kan således välja högtalare ganska fritt utifrån den aspekten. Det är värre med rörkonstruktioner som ju i regel lider av väldigt hög utimpedans (=låg dämpningsfaktor), i ett sådant fall bör man vara mer noggran med sitt högtalarval, en hög och jämn impedanskurva är då att föredra. Nedan ser du ett exempel på dessa tonkurveförändringar (den kurviga linjen), detta är uppmätt med en simulerad last. Hoppas det var svar på din fråga Matte Quote
Guest Zalve Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Ser att det är ett av dina Favoritsteg du har valt... Var skulle du Rydberg rekommendera då, för förstärkare? Quote
Guest Rydberg Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Ser att det är ett av dina Favoritsteg du har valt... Var skulle du Rydberg rekommendera då, för förstärkare? <{POST_SNAPBACK}> Ingen aning, känner inte till några musikaliska förstärkare alls (som trådskaparen säger sig vilja köpa), de flesta förstärkare (alla förmodligen ) kan liksom inte läsa partitur eller komponera musik, de kan alltså inte anses vara musikaliska. Själv skulle jag sträva efter en förstärkare med så liten färgning som möjligt, kanske den integrerade 100w:aren från Bryston. Edit: Grafen i förestående inlägg är enbart vald utifrån ett åsklighets/pedagogiskt perspektiv. Quote
Karvid Posted August 23, 2005 Author Posted August 23, 2005 Ingen aning, känner inte till några musikaliska förstärkare alls (som trådskaparen säger sig vilja köpa), de flesta förstärkare (alla förmodligen ) kan liksom inte läsa partitur eller komponera musik, de kan alltså inte anses vara musikaliska. Själv skulle jag sträva efter en förstärkare med så liten färgning som möjligt, kanske den integrerade 100w:aren från Bryston. Edit: Grafen i förestående inlägg är enbart vald utifrån ett åsklighets/pedagogiskt perspektiv. <{POST_SNAPBACK}> Tack för den pedagogiska utläggningen Rydberg! Du har givetvis rätt i att förstärkaren i sig inte är musikalisk, vad som menas är egentligen att musiken inte "försvinner" . Hur skulle du tro att Pathosen skiljer sig från Bryston vid en jämförelse? Mer färgad t.ex? Quote
Leif Eriksson Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Karvid, du är ju Göteborgare. Ta en tur till HiFi Stället och lyssna lite på McIntosch integrerade, MA6500 och MA6900 det är trevliga bekanskaper. Jag lyssnade en hel del till MA6900 i vintras när jag bytte föstärkare, och det var på håret att det blev en sådan, det är en synnerligen trevlig förstärkare, som jag tror har dom egenskaper du letar efter. Quote
matte76 Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Karvid har redan köpt en Logos... Mer färgad t.ex Det tror han säkert att den är, även om han nog inte gjort F/E-test av den...men jävligt bra låter den i vilket fall som helst, färgad eller ofärgad! Quote
Guest Rydberg Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Du har givetvis rätt i att förstärkaren i sig inte är musikalisk, vad som menas är egentligen att musiken inte "försvinner" . Hur skulle du tro att Pathosen skiljer sig från Bryston vid en jämförelse? Mer färgad t.ex? <{POST_SNAPBACK}> Om man inte vill att musiken ska försvinna på vägen bör man välja en förstärkare som återger musiken på ett så bra sätt som möjligt, dvs utan att ändra sígnalen annat än amplitudsmässigt. Detta är dock inte trivialt att lösa och de flesta förstärkare låter också som regel annorlunda. Vad jag kommit fram till på senare tid är att de som verkar sakna egenkaraktär eller har en liten sådan ofta förmedlar musiken på ett bättre sätt. Förstärkare som vid första lyssningen låter väldigt spektakulära är i regel väldigt dåliga. Den spektakulära klangen kommer att återfinnas på allt avspelat och man får till en likriktningen av det man lyssnar på vilket i längden är väldigt destruktiv för musiken. Hur bra Pathos är utifrån ett återgivningsperspektiv har jag ingen aning om, jag har nämligen aldrig själv lyssnat och inte heller sett några mätningar. Mao om Pathos vs Bryston kan jag inget säga. Dock äger jag själv Brystonslutsteg och har kommit fram till att de nog är de bästa återgivarna jag haft hemma, de är inte de första förstärkeriet jag provat. Om man nu strävar efter god återgivning så kan mätningar på förstärkare berätta en del. Man kan inte säga att en förstärkare är ofärgande genom att studera ett antal mätningar men man kan däremot konstatera motsatsen, dvs att en förstärkare hörbart kommer att påverka signalen. Om du nu inte strävar efter ett visst sound (ser inget fel i att göra det, alla får göra som de vill) så är mätningar ett bra grovgallringsinstrument (förutsatt om man kan förstå dem). Bryston B100SST är nog värd att kolla in om du klarar dig med 100w http://www.bryston.ca/b100sst_m.html Quote
Guest Rydberg Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Karvid har redan köpt en Logos... Det tror han säkert att den är, även om han nog inte gjort F/E-test av den...men jävligt bra låter den i vilket fall som helst, färgad eller ofärgad! <{POST_SNAPBACK}> Vad jag tror och inte tror vill jag helst själv framföra tack! Quote
Karvid Posted August 23, 2005 Author Posted August 23, 2005 Karvid har redan köpt en Logos... Det tror han säkert att den är, även om han nog inte gjort F/E-test av den...men jävligt bra låter den i vilket fall som helst, färgad eller ofärgad! <{POST_SNAPBACK}> Jo matte76, helt riktigt att jag beställt en Logos, även om jag inte fått den ännu. Trots detta behöver inte utvecklingen stanna (även om jag hoppas inte behöva byta på ett bra tag )... Jag tror oxå Logosen är något färgad.. Skulle jag trots allt vilja prova något annat så kan det vara intressant att ta del av andras erfarenheter. Bryston B100 SST är en för mig okänd förstärkare som kan vara intressant. Vad jag fått nog av är analytiskt ljud, som jag levt med tidigare och förstör livet i musiken... Edit: Vad kostar den och vem säljer dem i sverige? Quote
Guest Zalve Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Bryston B100 SST är en för mig okänd förstärkare som kan vara intressant. Vad jag fått nog av är analytiskt ljud, som jag levt med tidigare och förstör livet i musiken... Edit: Vad kostar den och vem säljer dem i sverige? Det är ett norskt företag som har agenturen. Gick på 35k NOK har jag för mig, sist jag tittade i listan. Quote
Guest Rydberg Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Karvid> Om du nu är den Karvid som byggt Morello MK3 så skulle jag köpt ett Rotel 1090 eller liknande. Har lyssnat hemma hos Gustaf på hans och det är väldigt kompetenta burkar som skulle låta kanon ihop med "ofärgande" elektronik (dvs utan att bli analytiskt). De kan ju hantera effekt de där burkarna också Quote
Recommended Posts