Jump to content

Sonus faber Club Denmark


Timbre™

Recommended Posts

Vi kommer att presentera en unik bild... ;) Först ut i världen på Euphonia... :cool: :D

På vägen måste man naturligtvis kika in i Sveriges (och förmodligen Skandinaviens) sonusfabertätaste butik även om klubträffen infaller precis i slutet av Hifiställets sommaruppehåll... :) Sonusfaberklubens kärna - Hans, Søren och Malthe på spaning efter Stradivari Homage.

Hansfaber027.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hans, tillika sonusfaberklubens president, spelar själv på Guarneri Homage så det nya bordet passar ju bra... :) Samtliga i klubbledningen har bytt förstärkare den senaste tiden så det blev en del tankar om Sonus fabers egen Musica samt erfarenheter av Pathos Acoustics.

Hansfaber029.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ganska så omgående hamnade Malthe och Hans i lyssningsstolarna och efter önskemål var det Amati Homage som gällde denna dag. Tror inte att besökarna tidigare har lyssnat på kombinationen Accuphase/Sonus faber så det passade ju bra. Vill minnas att japanska Stereo Sound spelade på Accuphase då Amati Homage erhöll den prestigefyllda titeln

Product of the Year.

Hansfaber007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Cirkulation runt de två stolarna och Søren fram till höger med sin kæresta Pernille till vänster. Vi lyssnade en hel del med diverse pauser inlagda och snart kom det att handla om Sonusfaberklubens planer inför den närmaste framtiden. Det har arbetats intensivt (fick en känsla av att Pernille var djupt indragen i detta jobb... :)) på hemsidan. Fick ta del av utformning och design och kan lika gärna säga det med en gång: när Sonus faber Club of Denmark går ut på Internet i oktober med detta upplägg kommer vi att få se en internetsajt utöver det vanliga... :o Sidan blir internationell, den blir på engelska och med största säkerhet kommer medlemmar att ansluta sig från världens alla hörn. En hyllning till Vicenza såväl som till Sonus faber med en design som kommer att uppskattas nere i Italien... :cool:

Så fort sidan är uppe kommer länk och information på Nyhetsforum.

Hansfaber025.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir även bilder och Hans har fyllt på minneskorten nere i Vicenza. Här kommer den första bild som har tagits på Amati Anniversario i produktion och mycket mer kommer att dyka upp i oktober.

Vi återkommer till Sonus faber Club Denmark!

Hansfaber%20002.jpg

foto: Hans Faber, Sonus faber Club Denmark.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT (första dagen på semestern och jag har TRÅKIGT) men hur långt ifrån högtalarna sitter du Timbre? Utifrån bilden skulle jag gissa att det är ca:2m mellan högtalarna men att du sitter nästan 4m ifrån, är det bilden som luras??

Om min gissning stämmer får man fråga varför detta avstånd?? Själv sitter jag i den "berömda" triangeln (samma avstånd till lyssningsplats som avståndet mellan högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Vidvinklar ljuger delvis... ;)

Avståndet mellan diskantelementen är 220cm, från baffellinjen till favoritpositionen 350cm, från basreflexportarna till frontväggen 350cm och från öronen till bakväggen 320 cm. Inga idealmått - men för en som ofta lyssnar i mono spelar det mindre roll... :)

Link to comment
Share on other sites

Speakers som er så store som Amati kræver at man sidder i en god afstand, idet det ellers kan være vanskeligt at få 100% sammenhæng i lydbilledet. Jeg tror at en afstand på under 3 m vil være problematisk.

Har selv Proac 3.8 som er lidt mindre, og de kræver mindst 3 m. afstand til lyssningspositionen. Så jeg har ochså en større afstand til mine speakers, end afstanden mellem højttalerne tilsiger.

Vogue

Link to comment
Share on other sites

Hej Timbre

Først vil jeg sige tak for en utrolig hyggelig dag. Der var en masse for både øjnene, ørerne og ganen, så det var en flok trætte entusiaster fulde af indtryk der returnerede til Danmark samme nat. :app:

Dernæst vil jeg ønske dig tillykke med et helt fantastisk setup. Jeg har aldrig før lyttet til grej i denne klasse, og jeg blev meget overrasket over hvor kontant og tør lyden kunne formidles, uden på nogen måde at miste musikaliteten. Ved enkelte indspilninger betød denne tørhed at specielt stemmer godt kunne bruge lidt mere glød, men præsenteredes anlægget for numre hvor solisten selv leverede gløden og indlevelsen, så kvitterede grejet med super vellyd for alle pengene. Det er vel sådan det skal være... :cool:

Angående hjemmesiden arbejdes der som skrevet på højtryk for at få den færdig. På grund af at medlemstallet uden for Skandinavien er støt stigende har vi valgt at lave siden på engesk, men dette ændrer ikke på at der ligger en masse flotte reportager med billedmateriale som skal formidles. Glæd jer!

Til slut endnu engang tak for en hyggelig klubaften. Der blev taget masser af billeder, så jeg ser frem til at læse resten af reportagen... :mm:

Mange hilsner

Søren

Link to comment
Share on other sites

...nästan alla...utom jag...som brukar flytta fram lite :cool: ...men så är man ju lite speciell också! :D

\\K-man

Du är inte ensam, K-man. Jag blev också lite förbryllad när jag läste det tidigare inlägget. Jag har bestämt för mig att jag "strävar" framåt med huvudet hemma hos Timbre, men ursprungspositionen funkar också.

Link to comment
Share on other sites

Som alltid strular det till sig med mer än en fjärrkontroll... :(  :)

Bäst att fixa volymen manuellt.

Tyckte du hade fullt upp att hålla reda på de 2 fjärrarna som du använde, när jag besökte.

Eller så är det som K-man säger. Du VILL fingra på volymratten :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...