Engelholm Audio Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Hejsan, Stereobänkar må ha inverkan på ljudet, men framförallt är det en rejäl kloss i lyssningsrummet - i synnerhet när mängden apparater ökat på lite från "cdspelare och integrerad förstärkare". Mitt lilla dilema är ju att både ARC's och Krell's slutsteg är djupa som få. 50 cm och till detta kommer självklart kontakter som sticker ut litet. Denna vackra och otroligt billiga pjäs hamnade i blickfånget senast IKEA besöktes: 120 bred och 60 djup! Med lite "putsande" () mha sticksågen (!) bör nödvändig ventilation kunna fixas... Quote
thli72 Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Det här racket är både bredare,djupare och billigare: 1300x650mm 850:- Eller varför inte 2 av dessa: 700x550mm 900:-/st Eller detta: Men jag vet inte om du ville ha tips eller bara visa vad du skulle köpa Quote
Engelholm Audio Posted August 14, 2005 Author Posted August 14, 2005 thli72: Njäe det var lite allmänt och tips är alltid bra. Det jag var lite ute efter var "täckta sidor" på stereobänken. Dina var minsan prisvärda så det räcker... Quote
Mattias Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Ikeas bänk med grejer. Tänkte som du skrev Engelholm att göra rejäla ventilationshål och kabelhål från baksidan. Ångrade mig dock och lät bli att montera hela baksidan. Thli72, vart får man tag i de bänkarna? Lockande må jag säga. /Mattias Quote
Kero Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 En av E&T bänkarna kan ses i min bildtråd "Förändringar i Sommar". Quote
Akkelis Audio Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 thli72 Vart hittar du E&T racken till dessa priser, inkl frakt till Sverige? Den översta väger drygt 30 kilo, den näst översta väger 35 kilo..... Frakten lär kosta mer än produkterna och man betalar ju moms och tull på totalpriset. Quote
Guest Zalve Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Denna vackra och otroligt billiga pjäs hamnade i blickfånget senast IKEA besöktes: 120 bred och 60 djup! Med lite "putsande" () mha sticksågen (!) bör nödvändig ventilation kunna fixas... Har sett dessa live, i Björk hos Mattias och i EK hos Berglund. Klart trevlig möbel, som rymmer en del. Quote
thli72 Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Vad frakten blir kanske Kero kan svara på, han har ju köpt därifrån. Bänkarna är så otroligt billiga att totalpriset till Sverige ändå borde bli ganska lågt. Quote
Kero Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Totalsumman för mig med det billigaste fraktalternativet blev knappa 2000:- med dåvarande dollarkurs som borde vara ungefär densamma som nu då dollar sjunkit lite igen. Av min erfarenhet blir det väldigt sällan någon tull och moms alls på paket värderade till $300 eller mindre. Det blev inte det för mig då jag beställde bänken och det har inte heller blivit det en annan gång då värdet var ca $300. För 2000:- är denna en löjligt bra bänk helt enkelt. Ska man däremot ha den modellen med dubbel bredd ( den under i thli72:S inlägg ) så går det inte att ta ground shipping ( billigast, långsammast ) utan då är det endast FedEx som gäller p.g.a vikten och då rusar det iväg mot ett totalpris på ca $500, dock fortfarande en grym bänk för dom pengarna. Även om man skulle åka på tull och moms som i mitt fall så blir det ju inga större summor utan bänken skulle fortfarande vara grymt prisvärd. Jag har haft en Solid Tech Rack Of Silence och även om det är en mycket bra bänk så föredrar jag denna bänk trots att Rack Of Silence är 3 gånger dyrare. För övrigt så tycker jag oxå att Ikea bänken ser mycket fin ut, hur är det med stabiliteten ? Quote
Engelholm Audio Posted August 14, 2005 Author Posted August 14, 2005 Ikeas bänk med grejer. Tänkte som du skrev Engelholm att göra rejäla ventilationshål och kabelhål från baksidan. Ångrade mig dock och lät bli att montera hela baksidan. Thli72, vart får man tag i de bänkarna? Lockande må jag säga. /Mattias <{POST_SNAPBACK}> Tack för svar alla! Mattias detta ser ju läckert ut som bara den! Det går ju självklart att låta bli att montera den bakre panelen - då blir ju kylningen bättre. Jag funderar på att göra ett par lufthål undertill också för att ytterligare underlätta luftströmningen. ARC VT100 mk III har ju fläkt kopplad som sugande och monterad i botten samt att de flesta slutsteg har perforering undertill (kanske inte ICE då...). Mattias - vilket innermått är det inne i bänken? Hur mkt plats tar själva skiljevägen? Quote
Mattias Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Tack Engelholm Tack för svar alla! Mattias - vilket innermått är det inne i bänken? Hur mkt plats tar själva skiljevägen? <{POST_SNAPBACK}> Lite mått: Tänker man sig storleken innanför en dörr är den 57,2x48x57,9 (BxHxD i cm). Sen är det en enkel flyttbar ikeaskiva som "champagneelektroniken" (enligt bild ovan) står på. Mellanväggen den vertikala och samtliga i bygget är 1,9cm tjocka. Skivan som är flyttbar i höjd har ett djup på 50cm. Hur är det med stabiliteten? Ganska bra, och över förväntan tycker jag. Var lite rädd först och nu är ju inte baksivan monterad heller. En sak till. Det är 5st fötter under bänk mot golv, en mittplacerad. /Mattias Quote
sork Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 StefanB, är det inte så att du inte betalar tull på möbler i "trä" ? När jag själv var i kontakt med tullverket gällande detta så sas det att det ej finns tullsats för just "trä"möbler. Quote
wintermute Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Om det är så att man vill slippa se sin stereo kan man köpa en sån här: Den finns även med två dörrar. Tvådörrarsvarianten är (B 95, D 50, H 88 cm) och kostar 4000 kr, på Mio. Som hittat. Med borttaget bakstycke blir ventilationen bra också. Quote
peter1113 Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Hej! Stalands möbler i Stockholm har en snygg bänk i olika träslag. Den har även 2 stöd i mitten vilket är bra när Plasman o apparater lastar ner den! Jag har beställt den med 3 glasdörrar vilket har hög WAF då inga apparater syns. Den är även rätt så låg vilket är bra estetiskt o när man har plasma dvd sattelit- mottagare osv så rymms allt! MVH/Peter Quote
Engelholm Audio Posted August 15, 2005 Author Posted August 15, 2005 Tack igen alla! Benno känns som ett bra alternativ då den sväljer 4 apparater, verkar kunna klara värmen OK, verkar tillräckligt stabil, är specad till 100kg och kostar inget allas (nåja...1000kr men det är väl inget?). För nytillkomna tar vi bilden igen: Quote
Engelholm Audio Posted August 17, 2005 Author Posted August 17, 2005 Går fjärren igenom glasdörrarna? <{POST_SNAPBACK}> Det är väl hur det kan det...Fjärren går iaf igen vanligt glas, men detta är ju frostat varför det är lite mer osäkert...nästa otroligt. Quote
EuphoniC Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Vill minnas från något forum, förmodligen Prisjakt.nu att IR inte har några problem att gå igenom frostat glas. Tror t.o.m att det var samma bänk som på sista bilden här. Quote
K-man Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 IR verkar vara mer "genomträngande" än man kan tro.... Jag hade en gång en video som stod i en bänk "gömd" bakom en ganska kraftig blå gardin. Jag sydde "gömslet" med en viklucka i tyget för att kunna vika upp luckan för matning samt IR....men fjärren gick igen tyget utan bekymmer! Trodde jag verkligen inte! \\K-man Quote
datar Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Det är väl hur det kan det...Fjärren går iaf igen vanligt glas, men detta är ju frostat varför det är lite mer osäkert...nästa otroligt. <{POST_SNAPBACK}> Du får lägga undan fjärrisen och sköta det manuellt... Det gör alltid jag och det funkar finfint.. Man vänjer sig Quote
Mattias Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 På Ikea bänken går fjärren iaf genom glaset. Bara testat med en apparat. /Mattias Quote
Engelholm Audio Posted August 18, 2005 Author Posted August 18, 2005 På Ikea bänken går fjärren iaf genom glaset. Bara testat med en apparat. /Mattias <{POST_SNAPBACK}> Tack! Bänken säljs ju som tvbänk varför video, dvd och kanske en hemmabioreceiver är tänkt att stå där innanför. Självklart fjärrmanuvrerat. Quote
Akkelis Audio Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Här är ett rackförslag som tar så stora apaprater du kan tänka dig. Nackdelen är väl att sidorna inte är täckta och att man helst bör spela på monoblock. Quote
Engelholm Audio Posted August 26, 2005 Author Posted August 26, 2005 Den var verkligt vacker, Stefan, men tyvärr väldigt mkt för bred för mig/oss. Ps. Det där är inte nere i ditt lyssnignsrum va? Quote
Akkelis Audio Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Nä den tar tyvärr en del plats. En smalare variant av samma är denna: Det stämmer att detta inte är mitt lyssningsrum. Detta är platsen där stereon stod innan jag byggde musikrummet i källaren. Att ta foton i källaren med det begränsade ljus som där finns är svårt. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 (edited) Fina bilder Stefan men max bildbredd är 750 pixlar. Tar bort dom så länge. Där blev det perfekt... Edited August 26, 2005 by Timbre Quote
matte76 Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 StefanB: Vad heter racket och var kan det köpas? Pris?? Quote
Engelholm Audio Posted October 22, 2005 Author Posted October 22, 2005 Imorogn bär det av till Älmhult, om nu inget annat skiter sig! Skall bli otroligt skönt att få en vettig bänk! Quote
RODA Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Det blir nok fint. Regner med en bildetråd etterhvert? Quote
Recommended Posts