K-man Posted August 20, 2005 Author Posted August 20, 2005 Oj vad denna tråden blev uttdragen ...bredbandsavbrott och tjänsteresor är orsaken...sorry! Klart du skall få en bild på baksidan Plundin! Här ser vi alla in och utgångar. 2 balanserade och 5 obalanserade samt en balanserade och en obalanserad utgång. ...och inte minst en nätbrunn med säkring och huvudbrytare... Quote
plundin™ Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Prydligt! Man får nog kika lite närmare på Chapter Audio! /ptr Quote
K-man Posted August 20, 2005 Author Posted August 20, 2005 Ja, prydligt är ett passande ord för hela denna skapelse! Allt är helt enkelt snyggt och prydligt! Från A till Ö! Ang in/utgångarna som jag visade i förra inlägget så kan jag komplettera med lite data. De obalanserade ingångarna har en ingångsimpedans på 47kOhm medans de balanserade har 94kOhm...ja...dubbeltupp. På utgångarna anges dock mindre än 10 Ohm på bägge paren...vilket är klart lågt jämfört med andra jag vet... Quote
K-man Posted August 20, 2005 Author Posted August 20, 2005 Tack Timbre! Man gör så gott man kan. Lyssning…ja, man måste ju lyssna med! Naturligtvis måste jag börja lyssningstestet med att lyssna på anläggningen utan musik! Ett test som ger väldigt olika resultat med olika för och slutsteg! Jag lägger örat vid diskanten och lyssnar på brusnivån…inte mycket brus där inte. Detta brus tycker jag brukar vara proportionellt mot hur hög spänning som försteget kan leverera ut…eller rättare sagt så har det försteg jag testat som har möjlighet att ge många volt ut visat upp ett högre grundbrus. Summan av detta är att Chapterförstegets brus inte kommer störa min nattlyssning över huvud taget. Dags för lite musik…och vad händer då inne i akvariumet? Jo, det börjar flöda just musik! Det första intryck jag slogs utav kan jag nog inte komma på något bättre ord till än just Plundins ”prydligt”. Försteget hade stått på någon timma när jag tog första lyssningen så arbetstemp var nog uppnådd. Alla instrument presenterades väldigt fint och städat med en klang som var väldigt lik den som jag får då jag kör min DAC direkt ned i slutstegen fast nu klart mer uppstyrt. Var sak på sin plats så att säga. Quote
K-man Posted August 20, 2005 Author Posted August 20, 2005 När jag då höjde volymen var det än mer uppenbart att varje instrument och detalj verkligen hade sin plats och stannade där! Detta är en detalj som gör musiklyssnandet väldigt avslappnat för min del...samt att man lätt höjer ännu mer Jag upplevde att spliten och ordningen blev än mer påtaglig vid högre nivåer. Rent mumma! Det handlar absolut inte om att försteget håller isär instrumenten på ett sådant sätt så att de sticker iväg och utmärker sig i ljudbilden, verkligen inte. Återigen måste jag nog använda Plundins ord om denna presentation "prydligt"! Quote
datar Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Testar du balanserat eller obalanserat eller bådeock? Quote
K-man Posted August 22, 2005 Author Posted August 22, 2005 Det har uteslutande handlat om balanserade övningar. Såväl in som ut. Quote
K-man Posted August 22, 2005 Author Posted August 22, 2005 Slås jag då av något mer…jodå Tycker den är bra duktig på presentera en djup ljudbild. Det är då sannerligen inte många ljud som låter i jämnhöjd med högtalarna (vilket det visserligen inte gör vanligtvis hos mig ändå…) men detta tar ett steg till bakåt, dock känns det lite som att det blir på bekostnad av en smalare ljudbild? Jag är van vid att det spelare lite bredare(inte att förväxla med stort), men det är ju en smaksak eller kanske framförallt en matchningsak. Jag kan inte direkt komma på något som sticker ut från försteget. Det låter helt enkelt väldigt naturligt och lätt. Jämfört med ett par andra försteg som jag testat så önskar jag dock lite mer bett och kropp i basregionen, men det är jag det… Quote
plundin™ Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 K-man, för oss som är saligt ovetande eller taskigt uppdaterade, kan du vara snäll och helt kort redogöra för vilken kringutrustning du testat "Prefacen" med (ie. vad har du för grejjer? - Kan inte hitta nån tråd som skvallrar...) /ptr Quote
K-man Posted August 22, 2005 Author Posted August 22, 2005 Naturligtvis håller Chapter stilen även på fjärren... En tung och rejäl pjäs i aluminium. Få knappar och väl avskiljda...alltså även mörkervänlig! Quote
datar Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 enkel fjärr.. mer behöver det ju inte vara EDIT: hur stor är den? får man bra grepp om den med handen? Quote
K-man Posted August 23, 2005 Author Posted August 23, 2005 Storleken på fjärren…hmm…ungefär som den större modellen av tändstickasken… Ligger bra i handen på mig…har nog ganska normala händer Skall jag vara ärlig så har jag faktiskt inte nyttjat fjärren...inte slita på grejerna i onödan! Enkel fjärr med allt som behövs, jodå. Knappen i mitten ger möjligheter genom ett enkelt menysystem utföra vissa val utöver att välja ingång och höja sänka volymen. När vi ändå pratar funktioner så är det väl på sin plats att nämna lite sådana. Utöver ingångsval, volym, balans och den redan nämnda namngivningen av ingångarna finns omkopplare för fas (invert/non invert) per ingång, en ingångsanpassning x2 resp x4 förstärkning eller om man vill så finns även möjlighet till att förbikoppla vald ingång och köra full sula till slutsteget. (bra då man vill integrera 2-kanalsanläggningen med eventuell bio…fast det finns det väl ingen som gör? ) Vidare så finns på Accuphase-vis omkopplare för att välja vilken utgång man vill köra på, enbart balanserat, balanserat och oballat samtidigt osv… Quote
Ledzepp Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Den som designat denna mycket estetiska skapelse har verkligen haft koll!!! Så snygg! Har den bara ljudkvaliteer i närheten så..... Quote
K-man Posted August 30, 2005 Author Posted August 30, 2005 Jo, Ledzepp, det är nog bara att inse att den/de som designat denna skapelse har haft koll på såväl design som ljud....! Det har stått och spelat hemma ett bra tag nu, då vår medlem Steffo som äger just detta försteg är kattvakt och därmed ändå inte kan nyttja det utan låter mig njuta istället, och detta är ett försteg som helt klart håller hög klass även på ljudet! Min bedömning är att detta försteg är väldigt transparent och verkar förmedla just det som den matas med, fast med en mer uppstyrd men ändå lugn presentation. Är man på jakt efter ett försteg i denna klass tycker jag absolut att man skall kolla upp detta försteg! Jag är övertygad om att denna godbit kan bli "pricken över i" i många system! \\K-man Quote
K-man Posted August 30, 2005 Author Posted August 30, 2005 Ja just det ja...ett par länkar är kanske inte fel! Chapter Audio:s hemsida samt en länk till P.L. Audio:s som, precis som Eliot skrev innan, står för importen. De har föresten ny hemsida...samma adress som innan fast ny layout! P.L. Audios hemsida Samt sist men inte minst ett STORT TACK till Steffo som så gärna lånade ut sitt försteg till mig! TACK!!! ...jag ställde ett par frågor om det och sedan kom frågan om jag inte ville låna istället! Oerhört öppenhjärtligt! \\K-man Quote
K-man Posted August 30, 2005 Author Posted August 30, 2005 Läser igenom texten och ser att jag skrev att jag kopplade den rätt in i vägguttaget...och det gjorde jag i början. Efter en vecka var det dags för prognoser om åska...och anläggningen drogs således ut...efter att risken var över kopplades grejerna in och då kopplades försteget in i Isotek Minisub:en som renar strömmen åt min anläggning...även detta försteg reagerade positivt på denna manick! (Jag hade inte förväntat mig annat heller iofs) :cool: \\K-man Quote
Recommended Posts