Jump to content

Nytt kapitel i förstegstestandet...


K-man

Recommended Posts

Då man den hårda vägen fått lära sig att ett bra försteg är A & O så är det inte mycket annat att göra än att hitta ett som smakar gott och som passar in i den anläggning man har. Jag har haft ett par korta testsessioner med ett par försteg, men detta försteg har jag haft möjlighet att testa lite längre, så här kommer ett delgivande....

Vad katten har han nu släpat hem.....? :D

chp02.jpg

Släpat ooch släpat...Schenker knackade på dörren :D ...och efter en noggrann besiktning av lådan så signeras det och en spännande stund kunde börja, fast först var det dags för en semesterutflykt med familjen...

Link to comment
Share on other sites

En viktig del, kanske inte för ljudet men väl för känslan och upplevelsen, är att de prylar man unnar sig levererar ett "overall" kvalitetsintryck, och det startar redan med den låda/kartong som prylen levereras i. Denna del av testet så presterar detta försteg väldigt väl! Risken för transportskada ter sig väldigt liten jämfört med många andra lådor man sett....

Hifikatten öppnar lite till...och nu kan man skönja lite text...

chp03.jpg

Link to comment
Share on other sites

thli, slå rekord...hehee...nejdå, jag är ju redan uppe i tre bilder på samma kväll! Du är bara för otålig! :D Liknande blå låda har synts förr här på forumet...helt riktigt... ;)

Hoppas jag inte gör dig besviken Mattias! :)

Zalve, France är inte rätt....men ursprunget skiljer nog bara med en kanal....

Vi plockar bort wellpappkartongen och en härligt stabil "fligthcase" visar upp sig...nu ser vi vad det kommer handla om!

chp04.jpg

Visst är det väl såhär man vill ha sina dyrgripar levererade? :mm:

Link to comment
Share on other sites

..... Den som väntar på något gott.......... :)

Tur man fått igång internet igen efter den roliga datorkrachen då allt försvann alla bilder till mina bildreportage.. allt...... suck :(

Men men får se o läsa ditt istället :)

Link to comment
Share on other sites

Nepp, igår var man FÖR seg, men nu är man lite piggare, så nu kommer ett par bilder. Locket lyfts av och fram träder en designad skapelse!

chp01.jpg

Försteget är alltså Chapter Audios Preface Plus, vilket innebär att det är senaste versionen av denna modell.

Fraktvikten anges till 11kilo...men jag tyckte nog det kändes tyngre när jag tog emot paketet...bara denna låda väger ju sin del....! :cool: I manualen står att läsa att man under normala förhållande lätt packar upp försteget själv, men är man osäker skall man anlita en andra person! Det påpekas också att man skall bära den med rak rygg och använda benmusklerna! :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte just detta försteg helt nytt utan tillhör en mycket vänlig medlem som absolut tyckte jag skulle prova det, vilket jag naturligtvis inte kunde motstå! :D:mm: men om det varit det så skulle jag enilgt Chapter redan då jag plockade ut ur lådan och kopplade in det få "exellent performances" men som sedan enligt deras erfarenhet bättras på det första 30-50 timmarna med final vid ca 100h. Nu slapp jag denna väntan!

chp06.jpg

Nästa steg blir till plocka upp och koppla in....

Link to comment
Share on other sites

Uppackningen klarade jag alldeles själv, likaså placeringen på en speciellt framställd bänk just för detta test. Försteget har enligt Chapter en genomtänkt uppbyggd bottenplatta med tre lager av aluminium med viskoelastisk polymer emellan. Detta skall enligt specen reducera upp till 80% av alla vibrationer från 15Hz och uppåt.

På baksidan finner vi en hel rad med in och utgångar, jag nyttjar en av de två balanserade ingångarna och den balanserda utgången. Efter det ansluter jag nätkabeln direkt i väggen och slår huvudbrytaren på baksidan. Det klickar till i försteget men det är fortfarande "svart"....njae förresten...inte riktigt.

chp08.jpg

Det lyser rött runt touchknapppen uppe på försteget. Detta innebär att standbyläget nyttjas och grundvärme hålls i förstärkarsteget, detta slukar ruskiga 3W! :D

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det rulla igen, så bäst att passa på ;)

Extra kontroll av att alla kablar sitter där de skall...och fast. Så är det dags att lägga fingret på touchknappen och vips så byter den färg...

chp09.jpg

Nu kopplas elektroniken in på full fart. Således börjar det hända saker på signalvägarana av guld...

Försteget har separata trafos för de olika delarna som t.ex den digitala styrdelen och den analoga förstärkardelen.

Link to comment
Share on other sites

Då den nu gått in i arbetsläge kan vi här se hur fint allt lyser...notera även den grönaktiga mysbelysningen ifrån "globen" uppe på försteget...

chp10.jpg

Globen är ett titthål rakt ned i elektroniken. En bekant som fick syn på försteget kommnenterade globen såhär: Är det akvarium i också? :D:D

Link to comment
Share on other sites

En sak till lyser såklart....displayen...

chp11.jpg

Som ni kan se indikerar den här att ingång 1 är vald och att volymen är ställd på -51,5dB. Väldigt låg bakgrundsmusik till fotandet med andra ord! Ingångsnamnen kan man ändra efter eget tycke och smak. Det gick inte på föregångaren...

Det lilla "hålet" vi ser unnder loggan är mottagaren för fjärren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...