Jump to content

Högtalartips


Guest IHS

Recommended Posts

Letar efter stativhögtalare till Lavardin IS Ref. Någorlunda lättdrivna.

Dom ska helst låta musikaliskt engagerande med all slags musik. Prisbild, någonstans runt 10 tusen.

Link to comment
Share on other sites

"Musikaliskt engagerande"

Min tanke är direkt Totem Model One. Men det måste ju bli ett begat par då för att kanske klara budgeten.

Ett nytt alternativ kanske kan vara Dynaudio Audience 52SE. Ganska lik Model 1 fast inte lika bra helt enkelt.

Sen så skulle jag nog vara lite nyfiken på dessa i den här prisklassen. Har dock inte hört dom själv men med tanke på vad deras riktigt billiga modeller ändå presterar så kan dom inte vara helt fel. Läckra oxå i mina ögon.

KEF XQ1 :

xq1big.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt, glömde bort det där med lättdrivna. Varken Model One och Audioence 52SE är några lättdrivna burkar. Då är kanske VR-1 bättre och jag kan tänka mig att den och en Lavardin stärkare kan bli en rätt härlig kombo.

Om du alls är intresserad av begat så finns ju Revel oxå. Här i Sverige skulle det väl då vara ett par begade M20 men tittar du mot väster kan du även rymma ett par M22 innom budgeten. Vet dock inte hur "lättdrivna" dom är.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat lite till B&W 705 och gillar vad jag hör. Jag tror att den ligger på 12 496 kr och brukar finnas på demo hos Hifi-klubben (går att boka över nätet).

Nu ska jag sluta låta som en försäljare från Hi-fi klubben men jag gillar helt enkelt de flesta av B&Ws högtalare som jag lyssnat till (och även i en del fall ägt).

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Klart jag är intresserad av begagnat, färdiginspelat till bra priser. Revel ska kollas upp!

När jag lyssnat på Lavardin, har dom alltid kombinerats med JM Lab. Det låter mycket bra, men då jag nu övergivit Mårten Designidealet, funderar jag om inte Jm Lab kanske ligger för nära Mårten D i det hänseendet.

Link to comment
Share on other sites

Letar efter stativhögtalare till Lavardin IS Ref.  Någorlunda lättdrivna.

Dom ska helst låta musikaliskt engagerande med all slags musik.  Prisbild, någonstans runt 10 tusen.

Musikaliskt engagerande,det låter som om Sonus Faber kanske skulle vara något för dig.Jag har ingen koll på hur lättdrivna deras stativmodeller är men det finns ju ett knippe Sonus entusiaster på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Att Lavardin oftast spelas på JM Lab högtalare här i landet beror nog säkert på att dom har samma agentur. Men även Von Schweikert ligger ju hos samma agentur så den kombon borde du oxå ha möjlighet att höra.

En högst personlig reflektion ang Sonus Faber är att för att det ska bli en rolig högtalare till all slags musik så krävs väldigt bra elektronik, gärna med mycket effekt.

Link to comment
Share on other sites

Som Kero sa så är Totems model 1 nog i svåraste laget, även om det skulle nog låta bra ändå..

Dock är lillebror Rainmaker för 9900:- intressant och mer lättdriven än sin mindre storebror...

Men Jm Labs stativare kan nog vara intressanta, lättdrivna och med ett ljud som är öppet och klart..

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Bossa-Janne har ett par Totem Staff till salu för ca 8000kr.Inte stativare men väldigt smidiga golvare,lättdrivna också om man får tro på Totems egna ord.Annars gillar jag Dyanudio Contour 1,3se.Väldigt bra stativare med ett trivsamt ljud!

Link to comment
Share on other sites

Revel har en känslighet på 85 db.....BW är inte kända som lättdrivna heller...........

Såg att Rainmaker fick bra omdömen i Stereophile....snygga i mahogny dessutom.

Lars Ek på PL menade att VR-1 var väl OK, men att JM lab skulle passa bättre, Electra 906 eller helst 907 Be. Men ljudidealen skiljer sig väl ganska markant åt, kan tänka.

Link to comment
Share on other sites

Contour 1.3SE växer så att säga med förstärkaren. Stora nätdelar och rejäla effektresurser ha den inget emot. Samma sak gäller Sf Minima Amator och det slutar gärna med att förstärkeriet blir mycket större än högtalarna. Totem, JMlab, Ino Audio och Von Schweikert har väl modeller i prisklassen som är behagliga laster... :?:

Link to comment
Share on other sites

Amphion Argon 2 är också ett bra alternativ. Åtminstone då du vill ha en musikaliskt engagerande & hyfsat lättdriven högtalare i prisklassen 10 kkr. Radiolagret i Gbg säljer ut sitt demoex i ljus björk för 5900kr, ord pris strax över 13 000kr.

God jakt!

Mvh,

Jakob

Link to comment
Share on other sites

:):) Tack för alla tips.....Då jag varit utan musik nästan hela sommaren, och utsikten för någon lyssningsresa till hifibutiker söderut låg långt i framtiden, tröt mitt tålamod. :diss:

Jag har slagit till :o...........Valet föll på en ofta spelad parhäst till Lavardin...JM Lab och modellen 907 Be. (be-gagnade)

Det blev dyrare än jag tänkt mig, men men... :black:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...