Niclas Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Hos mig snurrar ofta : Mark Knopfler, Sailing to phiadelphia Underbar, tröttnar aldrig. En given referens. Chris Jones, Moonstruck Hans klart bästa album. Mitt första möte med Stockfish records. Norah Jones, Come away with me Hennes klart bästa. Varken Peter Malik eller hennes senaste är i närheten. Sofie Zelmani, Sing and dance Den av hennes skivor som rullar allra mest. Dire straits, Brothers in arms Inte ett dåligt spår. Sara k, Water falls Mysig med ett underbart ljud. Sting, best of 84-94 Ett måste med "best of" då låtarna på hans plattor brukar vara av ojämn kvalitet. MTLR, best of Riktigt smörigt utan att låta danskt. Även Fourplay, Celine D, Diana K & Stan Messer spelas flitigt ibland. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mapem Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Om man skulle hamna på en öde ö med tio skivor, vilka skulle man välja? Det gäller väl att välja det bästa från varje kategori man brukar lyssna på eller hur. Och i så fall blir det kanske så här. Bästa orkestermusik i stort format. Beethovens violinkonsert är ett genialt orkesterstycke som man aldrig tröttnar på. Det finns många inspelningar, men jag väljer en rätt ny med Hillary Hahn och Baltimores symfoniorkester. Fint spelat och bra ljud. Hillary Hahn är en mycket trevlig flicka som glatt pratade med alla när hon signerade skivor i konserthusets shop för några år sen. Bästa orkestermusik i lite mindre format. Vivaldis Årstiderna klarar man sig inte utan. En bra inspelning är Drottningholms barockensemble med Nils-Erik Sparf på BIS, men jag väljer en ung ensemble som jag hörde i Venedig i höstas, Interpreti Veneziani. Dom spelar virtoust och lite för fort, men med friskhet och härlig känsla. Bästa opera. Don Giovanni av Mozart är den bästa opera som skrivits hittills. Den har allt. Dramatisk musik, bra intrig. Och den ställer de stora moraliska frågorna och belyser moderniteten i förhållande till det traditionella. Det finns otaliga inspelningar, jag har själv en tungrodd, perfekt men tråkig variant med Karajan. Jag väljer i stället English Baroque Soloists och John Gardiner. Bästa popskiva En skiva som jag återvänder till och lyssnar på då och då är Beatles Abbey Road. Den skivan är som en helhet, mycket bra hopkomponerad med ett par höjdarlåtar men tyvärr också ett och annat bottennapp (som alltid med Beatles). Sammantaget ändå deras bästa enligt min uppfattning. Bästa rockskiva med kvinnlig sångerska Patti Smith, den kompromisslösa sångerskan och låtskrivaren som startade punken, åtminstone väster om Atlanten. På skivan Easter är hon inte lika punkig som på Horses, men här finns hennes största hit Because of Night. Bästa rockskiva med manlig sångare Nirvana gjorde under sin alltför korta karriär några helt outstanding skivor som blev epokgörande. Kurt Cobain var geniet bakom låtar och framförande, efter hans död har de resterande medlemmarna knappast åstadkommit något bestående. Jag väljer Nevermind, där finns flera av de allra bästa låtarna som Smells like teen spirit och Come as You Are till exempel. Suveränt, fantastiskt! Bästa trubadur På skivan Glimmande nymf visade Fred Åkerström att han var bäst av alla på Bellman. Titellåten är en hyllning till de fysiska kärleken som kanske är farlig att ha med sig i ensamheten på en öde ö, saknaden av civilisationens fröjder kanske blir för svår. Bästa jazzskivaJohn Coltranes ”frälsningsskiva” A Love Supreme eller ”signaturmelodin” My Favorite Things, det är frågan? I längden tror jag den senare funkar bättre. Coltrane måste det vara, han är helt enkelt bäst! Jag skulle i och för sig kunnat tänka mig något med Thelonius Monk också. Han är inte långt efter. Två absoluta musikgenier! Bästa kvinnliga sång Vad ska man ta i denna kategori? Cecilia Bartoli, Billie Holliday, Ann Sofie von Otter? Nä det får bli nåt helt annat. Den mycket fina sopranen Jeanette Köhn sjunger svenska romanser på skivan Arkipelag. Rangström, Nystroem m m. Love Derwinger spelar piano. Underbar skiva. Precis vad man behöver på en öde ö. Bilden föreställer Jeanette, hittade ingen på själva skivan. Redhorn records. Bästa ny musik Eftersom det är svårt att välja mellan olika kompositörer och jag har en viss faiblesse för Schnittke, Pärt och Gubaidulina tar jag en skiva med alla tre. In Croce: Chamber Music from Russia. Det är en mycket meditativ kammarmusikskiva med cello och andra instrument. Pärts Mirror in Mirror är bland det mest trösterika jag vet. Gubaidulinas In Croce är mycket innerlig, även om man inte är religiös. Kan vara nåt på en öde ö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Blandat och välkomponerat. Hu, så många skivor det finns man aldrig ens har hört... Just nu snurrar några Telarc-SACDs med Monty Alexander. Mycket ö-musik över det hela... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 17, 2004 Author Share Posted April 17, 2004 Skoj att så många har svarat i denna tråd,när man ser sin egen tio i topp lista så ser man att den skulle kunna editeras litegrann,men det får bli senare. Hur som hellst har jag då fått lite skivtips och Sarah Mclachlan äe en av de artister som jag köpt efter bl.a tips härifrån.Och vilken artist det är!Efter att ha köpt "Fumbling towards extacy" och nu senast "afterglow" så är det bara att kapitulera.Måste nog skaffa "mirrorball också när Amund är så lyrisk över den. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amund Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 new order: Glöm för guds skull inte bort Surfecing /Amund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Härlig tråd detta, en riktig inspirationstråd /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 20, 2004 Author Share Posted April 20, 2004 new order: Glöm för guds skull inte bort Surfecing /Amund Ok,uppfattat! Beställer den vid nästa inköp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 21, 2004 Author Share Posted September 21, 2004 Jag har suttit och läst denna tråd igen och funnit att min personliga topp 10 var i behov av en förändring.Och nu kan jag säga att den representerar mer mina favoriter just nu.Det finns kanske läge för någon annan att tänka över sina 10 val På den här sidan är mina ändringar:Topp 10 lista Mvh New Order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 In på listan: Songs from the Capeman med Paul Simon. Den blir kvar länge... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 1 Amazing Rythm Aces:Stacked Deck 2 Amazing Rythm Aces:Too Stuffed To Jump Fråga finns det nått vettigt med ARA på CD/SACD, hörde att dom haft en del strul med skivbolaget/en /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 new order 2004-01-13 en låt som ger mig gåshud är "here comes the flood" med peter gabriel från shaking the tree-skivan som mats har med på sin lista.tala om en grym ballad! finns den på någon annan skiva? Den finns på hans första(?) soloskiva från 1977. De två(-tre) första är riktigt bra, sedan blev han lite mer utslätad och kommersiell under en period. Möjligen har han tagit sig lite på senare tid. Har själv inte hört något av det senare men fått vissa indikationer på att det skall vara så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Kul att se att så många gillar Björk! Ifall man gillar skivan Debut är den nysläppta "Debut Live" från MTV unplugged ett måste. Eller hela livebox förresten! :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Mitt fösök till lista (utan rangordning). Brukar undvika att försöka mig på så´na här omöjliga uppgifter, men eftersom jag hade en stund över så........ Banco del Mutuo Soccorso ---- Io Sono Nato Libero Miles Davis ---------------------- Kind of Blue Deus Ex Machina --------------- Equilibrismo da Insofferenza Genesis -------------------------- Selling England By The Pound Gentle Giant -------------------- Octopus Hatfield and the North --------- Hatfield and the North Il Rovescio della Medaglia ---- Contaminazione Tasavallan Presidentti --------- Lambert Land Frank Zappa -------------------- Hot Rats Änglagård ----------------------- Hybris Ett par-tre av dessa är nog obligatoriska på min lista men resten kan kanske bytas mot något annat. Har undvikit att ta med mer än en skiva av samma artist, annars hade det inte varit något problem att ta med t.ex. tio Zappa-skivor. Borde väl haft med någon klassisk musik och kanske någon avslappnande skiva med någon duktig kvinnlig sångerska. Nu får Miles stå för avslappningen istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kim Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Hejsa! Hvad med: 1) Hans Theesink Band / Bridges Lækkert album. 2) Björn Afzelius & Globetrotters / Grande Finale Dejligt Livealbum. 3) Ben Harper / Fight for your mind Fantastisk musikalsk og alsidig. 4) Mark Knopfler / Ragpickers Dream Creme de la creme. 5) Little Feat / The last recordalbum Så bliver det vel ikke bedre ! 6) Lynyrd Skynyrd/ The Collection Hvis man vil danse ! alene på øen !!!!! 7) Nils Lofgren / Acoustic Live. Det er bare en dejlig plade. 8) Johnny Madsen / Regnmanden. Dansk Rock/Blues/Folk når det er bedst. 9) Paul Simon / Graceland. Dejlige rytmer - vellyd ! 10) Roger Waters / Amused to death. Storslået og rørende. Og, Og - det er ikke let - kunne nævne mange flere til øen. Fantastisk FORUM som jeg er ny bruger af. Mange hilsner Kim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Graceland är fin och sista spåret på Songs from the Capeman ger en märklig Gracelandförnimmelse. Måste vara något i rytmsektionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 tänkte att jag migrerar min lista hit, dock något modifierad.. Utan bestämd ordning.. joni mitchell - mingus radka toneff / steve dobrogosz - fairytales dmitrij Sjostakovitj - symfoni nr 13 (kirill kondrashin / moskvas po / vitalij Gromadskij, bas) steely dan - countdown to extacy walter becker - 11 songs of whack johann sebastian bach - h-moll mässan (soli / RIAS-Kammerchor / Akademie für Alte Musik, Berlin / rené jacobs) dmitrij sjostkovitj - stråkkvartetter 1 - 13 (Borodinkvartetten, orginalmedlemmar) gustav mahler - das lied von der erde (kathleen ferrier / walter berry / wiener po / bruno walter) gösta nystroem - konserter för stråkorkester (musica vitae / michael bartosch) dwight yoakam - hillbilly deLuxe sen finns det ju ett par hundra plattor till som borde få ha kommit med.. 5 bubblare : petr tjajkovskij - symfoni nr 1 (vinterdrömmar) / snöjungfrun (utdrag) / Romeo & Julia fantasieouvertyr (gso/neeme järvi) lars danielsson - libera me keb mo' - the door Yma Sumac - voice of xtabay (klassiker, måste höras!) elis regina - minha historia /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vee-Eight Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 hmm, öde ö och en packe skivor var det... Dire Straits - Brothers In Arms Larry Carlton, Steve Lukather - Live In Osaka Pink Floyd - Dark Side Of The Moon Herbie Hancock - The Very Best Of (the bluenote years) Fred Åkerström - Guldkorn Röyksopp - Melody AM Jan Johansson - Visor på Svenska Vivaldi - De Fyra Årstiderna Putte Wickman, Arne Domnérus - Happy Together Stockholm Jazz Orchestra - Soundbites Men nästa vecka ändras nog listan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Vee-Eight: Är det "No Substitutions" du menar, med Carlton & Lukather? Mkt bra skiva, i så fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vee-Eight Posted September 26, 2004 Share Posted September 26, 2004 Aplodon: Jupp, den är det ju... så går det när datorn står på betryggande avstånd från samlngen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted October 8, 2004 Author Share Posted October 8, 2004 Jaha,då var det dags igen för en modifiering av min topplista....Ni kan aldrig gissa vilken artist... http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...wtopic=182&st=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
muxamed Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Hej Frågan "Vilka 10 skivor skulle du ta med dig till en öde ö?" är mycket svår. En sak vet jag med stor säkerhet. Utan Beethovens sena stråkkvartetter skulle jag inte kunna leva en dag till av mitt liv. Därför skulle jag vara tvungen att ta med mig en eller två inspelningar av dessa verk (antagligen Lindsaykvartettens eller Veghkvartettens inspelningar, kanske tom Takacskvartetten). De resterande skivorna skulle kunna vara följande (ingen bestämd ordning): Bartok - Stråkkvartetter 1-6 (Veghkvartetten, Naive) Verdi - Requiem (Robert Shaw, ASO & Kör, Telarc) Nielsen - Symfonier 4 & 5 (Blomstedt, DECCA) Debussy - La Mer (Boulez, DG) Bach - Cellosviter (Starker, Mercury) Mahler - Symfoni Nr 6 (Boulez, DG) Sibelius - Violinkonsert (Mullova, Philips) Schönberg - Verklärte Nacht (Orpheus Chamber Orchestra, DG) Shostakovich - Symfoni Nr 7 Laningrad (Bernstein, DG) /Muhamed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Perfekt att den här tråden vaknar till liv... Eliane Elias har alltmer tagit över musiklivet och nu väntar jag på hennes recordings före Dreamer. Som en dröm kan man säga och det blir nog mest bossanova i höst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 10 skivor var det....utan inbördes ordning kan jag tänka mig följande: Black Sabbat- Sabbath bloody sabbath Deras kanske bästa platta, tillika en skiva jag nästan växt upp med. Hög nostalgifaktor :evil: Queen -Killer Queen Samma som ovan, första gången jag hörde Queen var det som att träffas av blixten, eller att bli kär, eller nåt.... D. Bowie-Ziggy Stardust Komentarer överflödiga... Tom Waits- nighthawks at the diner En slags liveplatta där en del av behållningen är det alltigenom sanslöst undehållande pratet herr waits för med sig själv eller med publiken mellan låtarna. A. Piazzolla- La Camorra Anses av många vara en av de bästa studioinspelningar som Piazzolla gjorde The forge players-Flow my tears En Dowlandinspelning med bl.a Fredie Wadling och delar av Fläskkvartetten. O.Osbourne-Ozzmosis Bra platta med "the prince of darkness" Pink Floyd- Wish you were here Skulle ju kunna vara nästa vilken skiva som helst med nämnda grupp, men om man ska välja så.... Assad plays Piazzolla Nå´n gitarrplatta måste jag ju ta med, eftersom jag själv är gitarrist, och då kan man näppeligen hitta nå´t mer kompetens än dessa bröder... Bruckner- symf. no 9 Berlin & Karajan Finns en och annan inspelning att välja på så klart, men denna är bra, och musiken är vidunderlig!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
augile Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Valet är lätt För ett år sen köpte jag en skivsamling a 10skivor för 39kr/st. Namnet på denna samling är "Nordiska horisonter", innehållande ett utmärkt urval av klassiska godbitar i tämligen superb inspelningskvalité. Jag lyssnar väldigt ofta på dessa skivor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 Dags för en revidering av min lista. Ryan Adams-Love Is Hell Sarah Mclachlan-Solace Tori Amos-The Beekeeper Tori Amos-Scarlets Walk Steely Dan-Everithing Must Go Björk-Post U2-Joshua Tree Radiohead-OK Computer Smashing Pumpkins-Melloncollie and the Infinitive Sadness Robbie Robertson-Contact From The Underworld Of Blueboy Min mest extrema Sarah Mclachlan period är över...åtminstone för den här gången Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Front Line Assembly - Civilisation . Senaste plattan från dessa kanadensare är fylld avgrundsdjupa basar som blandas med samplingar och röster. Det ljudlandskap som målas upp är mörkt apokaplyptiskt och det man finner hela tiden nya ljud att följa. Det är ändå harmonsikt av stundtals riktigt avkopplande. Otroligt bra. Dessident är given favorit. Einsturzende Neubauten - strategy against architecture 3 Så mycket plåt, svets, kompressorer och basar som blandas finns nog inte någon annan stans. Blixa sjunger bra som vanligt och detta är nog den ultimata neubatenkompilationen. kanske beror det på att jag föredrar deras senare, lugnare material. Einsturzende Neubauten - Silence is sexy En fullkommlig neubatenplatta. Mycket softa basgångar, en del stråkar och dom klassiska plåt och svesljuden i harmoni. låtar som total eclipse of the sun, sabrina och beauty får man inte missa. Kraftwerk - the mix några av dom bästa låtarna med kraftwerk remixade med stil och förbaskat bra ljud. Sisters of mercy - vision thing mike oldfield - tabular bells III Unheilig - Phosphor lustans lakejer - en plats i solen Covenant - Europa något "housig" synthplatta från dessa svenskar med iskall sång och skarpa ljud. tension Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 14, 2005 Author Share Posted September 14, 2005 Front Line Assembly - Civilisation . Senaste plattan från dessa kanadensare är fylld avgrundsdjupa basar som blandas med samplingar och röster. Det ljudlandskap som målas upp är mörkt apokaplyptiskt och det man finner hela tiden nya ljud att följa. Det är ändå harmonsikt av stundtals riktigt avkopplande. Otroligt bra. Dessident är given favorit. Detta väckte min nyfikenhet.Vad är det för typ av musik vi pratar om här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 New order: har för mig att det där är någonslags synthmusik. Min lista Rainbow: Rising Iron Maiden: Rock in Rio Metallica: The black album Infected Mushroom: Im the supervisor Rammstein: Sensucht Madonna: Ray of light At The Gates: Slaughter of the souls Opeth: Deliverance Evergrey: Recreation day eller The inner circle Dark Tranquility: The gallery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Som Labbe skrev är Front Line Assembly "någonslags synthmusik". Alla deras senare skivor präglas av ett gott hantverk, med bra ljud och enkla trevliga harmonier och ackordväxlingar (kvintcykeln osv). Allt detta till massvis med MIDI-trummor och samplingar ifrån allehanda filmer. Väl värt att lyssna på. De har däremot släppt så många skivor att det kan vara svårt att välja. Hardwired skulle kunna vara den bästa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen_G Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Jag utgår från min egen skivhylla, eftersom det är därfrån jag måste plocka när jag snabbt ska iväg. Jag skulle ta skivorna i denna ordning: Edit 08-07-11: Dags att justera lite igen: 1 Keith Jarret - The Köln Concert 2 Pöntinen + Kroumata + Lena Nordin m fl och körer - kammarversion av Carmina Burana Haitink + London Symphony Orchestra - Beethovens 7:a 3 Pink Floyd - The dark side of the moon Wish You Where Here 4 Pink Floyd - The wall 5 Gergiev + Kirovorkestern vid Marinskij teatern - Stravinskijs Våroffer Markevich + Philharmonia Orchestra - Stravinskijs Våroffer 6 Haitink + London Philharmonic Orchestra - Shostakovich 7:a, Leningrad 7 Louis Armstrong - Samlingsskiva 8 Chris Barber - The Essentiel Arne Domnerus och Gustaf sjökvist - Antiphone Blues Arne Domnérus kvartett - Evergreens från Kaanans land 9 Gunilla von Bahr - Solflöjt Fleetwood Mac - Tusk (rem 2004) 10 Eurytmichs - Greatest Hits Kul tråd detta! /Jörgen G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.