jls Posted December 26, 2003 Share Posted December 26, 2003 Det är svårt att säga vilka skivor jag skille ha med, men ett par skivor jag vill ha med är Perl Jam - Ten Nirvana - Nevermind Metallica - Kill 'em all Soilwork - A predators potrait Judas priest - Priest live dessa är helt utan inbördes ordning och kan säkert ändras från dag till dag, men just nu känns dom rätt bra, behövs bara lite mer utfyllnad också. Kanske man borde ha en julskiva med om man blir kvar länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 27, 2003 Author Share Posted December 27, 2003 Det är svårt att säga vilka skivor jag skille ha med, men ett par skivor jag vill ha med är Perl Jam - Ten Nirvana - Nevermind Metallica - Kill 'em all Soilwork - A predators potrait Judas priest - Priest live dessa är helt utan inbördes ordning och kan säkert ändras från dag till dag, men just nu känns dom rätt bra, behövs bara lite mer utfyllnad också. Kanske man borde ha en julskiva med om man blir kvar länge du verkar inne lite på seattle grungen!därför undrar jag om du inte gillar smashing pumpkins dom hör ju liksom dit,och är bra,åtminstone så tycker jag det vad är soilwork för slags musik mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted December 27, 2003 Share Posted December 27, 2003 Rolig men svår tråd. Tredje gångne jag är på väg att skriva något, men 10 räääcker inte :evil: Jag skall lägga alla mina skivor i EN hög och återkommer med de 10 översta om ett år eller så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted December 29, 2003 Share Posted December 29, 2003 Jag gör ett försök. Musiken får inte vara för lättviktig; då kommer man att tröttna, men heller inte för svår; då kommer man inte att orka... Nick Cave & the bad seeds: No more shall we part Lite skitigare, lite argare, lite mer äkta Miles Davis: Kind of blue Inte speciellt orginellt Brahms: Ein Deutsches Requiem (Klemperer) Högtidligt, eftertänksamt Skinny Puppy: The process Kusligt välproducerad, men med otyglat vansinne. Miljarder ljud Eric Satie: "The velvet gentleman" (Höijer) Samling med någr tidiga pianostycken av Satie. Grymt ljud! Fronline Assembly: Hardwired Synthklassiker, evighetslånga intron Nirvana: In Utero Avskalat. Skitigt. Desperat Beethoven: Symfoni nr. 3 Eroica (möjligen Karajan eller Kleiber) Kraftfyllt, mäktigt Rickard Strauss: Metamorphosen m.m. (Karajan) Stillsamt, högtidligt Delerium: Poem Något osäkert val... men en bra skiva i alla fall Detta var mitt försök. Kommentera gärna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 29, 2003 Share Posted December 29, 2003 Kind of Blue återkommer påfallande ofta... :cool: Tänk att den betyder så mycket för så många av oss... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted December 29, 2003 Share Posted December 29, 2003 Jewels alla skivor är värdefulla. Alla. James Taylor, fast få på DVD är underbar. Robert Cray är nån jag gärna tar med mig till en öde ö...iaf hans CD/vinyl! Sen har vi kompisar så som Zelmani, Norah, Krall, m.fl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 30, 2003 Share Posted December 30, 2003 wintermute> Det var sannerligen en trevlig samling skivor. Är själv lite besviken att jag inte lyckades få in något synthaktigt på min topp 10. Man kanske skulle använda edit-funktionen lite..hmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IHS Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 Emmylou Harris "Wreckingball" Van Morrison "Hymns to the Silence" Paul Simon "Hearts And Bones" Louise Hoffsten "Kära Du" Jennifer Warnes "The Well" Rolf Wikström "Allting Förändras" Led Zeppelin "IV" Deep Purple "Made in Japan" Bruce Springsteen "Darkness on......" Någon jazzskiva, kanske med K Jarret eller senaste chansnyförvärvet Jan Erik Kongshaug..... PS Lite hjälp please....Jag försöker få tag på Led Z skiva efter 4:an, en dubbelLP på den tiden, finns den på Cd? K Jarret, H Hancock o Chick Corea gjorde en liveskiva ca 1975(dubbel) med, om jag nu minns rätt:Ångpiano!! eller är jag helt fel ute.......? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 ihs Efter IV`an kom Houses of the holy som är ett singelalbum(Har den själv på vinyl) Däremot Nr 6 är en dubbel LP Physical Graffiti Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 Alla Zeppelin finns väl remastrade idag ?? ha det bäst J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 ihs Finns på CD-ON både på vinyl och cd Katalognr: WMS-756 -7924422 på cd`n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IHS Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Tack EAR Physical Graffitti, så hette den. Jag har också haft på vinyl, men blev så skev, att pickupen blev sjösjuk. Sen kom Cdformatet och jag, skam till sägandes, gav bort mina LP.......suck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mats Posted January 10, 2004 Share Posted January 10, 2004 Hm jag hade nog tagit med mig 1. Pink Floyd: Dark side of the moon 2. Phil Collins: But serously 3. Phil Collins: Hello I must be going 4. Tangerine dream: Tangram 5. Tangerine dream: Logos live 6. Peter Gabriel: Up 7. Peter Gabriel: So 8. Shaking the tee: Peter Gabriel 9. Genesis: Fifth on firth 10. Genesis: We cant dance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle Posted January 12, 2004 Share Posted January 12, 2004 Hmm är det jag som är konstig eller varför har ingen med Bo Kaspers Orkester nånstans? Jag har blivit fånigt förtjust i deras musik, Hittills måste väl vara ovärderlig på en öde ö. Restrerande nio skivor blir svårare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted January 13, 2004 Share Posted January 13, 2004 Mats: Verkan en smula enahanda.... 1. Pink Floyd: Dark side of the moon 2. Phil Collins: But serously 3. Phil Collins: Hello I must be going 4. Tangerine dream: Tangram 5. Tangerine dream: Logos live 6. Peter Gabriel: Up 7. Peter Gabriel: So 8. Shaking the tee: Peter Gabriel 9. Genesis: Fifth on firth 10. Genesis: We cant dance Om man betraktar Phil Collins, Peter Gabriel och Genesis som samma folk (vilket man kan ha visst fog för) är det tre oilka grupper... Däremot har du en viss poäng med 1, 7 och till viss del 10. /W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13, 2004 Author Share Posted January 13, 2004 en låt som ger mig gåshud är "here comes the flood" med peter gabriel från shaking the tree-skivan som mats har med på sin lista.tala om en grym ballad! finns den på någon annan skiva?jag är lite allergisk mot greatest hits skivor i allmänhet,är låtvalen fel på sådana så kan man få dåliga första intryck av artisten i fråga.och även om jag har shaking the tree som är en "greatest hits" så skulle det vara roligt att få höra låten i sitt rätta sammanhang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benekm Posted January 23, 2004 Share Posted January 23, 2004 Det här med att välja 10 skivor var jätte svårt. Jag har ändå gjort det lätt för mig genom att räkna med dubbel LP/CD som en skiva. Min lista blir så här: Van Morrison "Hymns to the silence" Van the Mans bästa enligt mitt förmenande Van Morrison "In the garden" Gjorde mig till ett stort fan till Van the Man Black Sabbath "Bloody sabbath" Får aldrig lyssna på den hemma, men gillade den skarp som tonåring. Supertramp "Even in the quitest moments" Vilka minnen man har till den. Spiritulized "Let it come down 2001" Brötig och ljuvlig på samma gång. Cat Stevens "Remeber" samlingsplatta med alla bra låtar Pink Floyd "Pulse/Live 2-CD 1995" Vilken platta !!!! Nick Cave "The boatmans call" Har satt ljupa spår. Elton John "Goodbye yellow brick road" På den tiden var Elton bra. Jackson Browne "Layers in love" Var nästan det enda jag lyssnade på från 1984-1986, för att den var så bra. Det finns säker 20 plattor till som skulle ha platsat på listan, men det är endast dessa som ja kan komma på för stunden. mvh//benekm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brumel Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Asså nog borde New Order/Joy Division platsa på listan. Behöver lite 80-tal av rent nostalgiska skäl. Jag väljer "Substance" från 87. Så behöver vi lite Depeche också. "Black Celebration" blir bra på min lilla mörka ö. Så behöver vi lite 70-tals heavy. Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath". Och för att lysa upp min tillvaro, "Vier Letzte Lieder" av Rickard Strauss som sjungs utmärkt av finska sopranen Soile Iisokoski. Till samma avdelning för vi Bach Goldbergvariationer i Glenn Goulds första tappning från -55. Mera Bach och Glenn Gould kan aldrig skada varför vi kastar in några Partitor. Särskilt bra om vi får med No 4. Sen behöver vi lite stora körverk för att stärka själen. Thomas Tallis är en utmärkt sådan kompositor som skrev en jättemotett för 40 stämmor "Spem in Alium". Den är utomordentligt svårlyssnad annat än i hörlurar. Så behöver vi lite brittisk pop och vad kunde bli bättre än Beatles "Revolver". För att hitta en amerikansk motsvarighet tar vi in Byrds "5th dimension". Sen får vi inte glömma Sverige så vi kastar in Kent "Isola", passar väl bra på en öde ö. Ja listan blir nog en annan nästa gång jag får frågan. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Titeln "Sabbath Bloody Sabbath" ger flashbacks till helgen för det organiserade kabelblindtestet i Alingsås. Vännen dole dök upp med en ansenlig packe CDs som "förövning" på fredagskvällen. Redan efter första smakprovet blev jag tvungen att diskret tjuvkika i samlingen när ägaren riktade uppmärksamheten åt ett annat håll. Det var svartmålade heavy metal hårdrockare hela vägen ner till bordsskivan och dole ville spela högt... Sista kvällen med Amati tänkte jag, men halvvägs ner i samlingen kom vi till en CD som skiljde sig från allt annat: Renaud Garcia Fons med albumet Navigatore. Här finns ett spår, Chokr, som endast är 1:32 och jag skulle vilja kalla det doles bidrag till ett nytt musikliv... Dynamiskt musikförlopp är vad man tänker på och stycket blev genast upptaget i blindtestprogrammet dagen därpå. Numera utsätter jag alla medlyssnare för dessa en minut och trettiotvå sekunder. Rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amund Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Svårt... Lägger in 10st som tillhör min absoluta topp. Sarah McLachlan - Mirrorball (Min absoluta !:a genom tiderna!) Sarah Mclachlan - Surfacing Fourplay - Fourplay Robbie Robertson - The red road ensemble Robbie Robertson - The Underworld Of Redboy Michael Ruff - Speaking in Melodies Jonny Lang - Lie to me Annie Lennox - Bare (ny) David Gray - White Ladder Bob Dylan - Empire Burlesque /Amund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 (För att göra det ännu svårare... ) Om du bara fick välja ett spår på Fourplay, vilket skulle du välja då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amund Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 (För att göra det ännu svårare... ) Om du bara fick välja ett spår på Fourplay, vilket skulle du välja då... Eftersom jag inte är hemma för tillfället så vet jag inte vad den heter, men jag har för mig att nr5 på den plattan är min favorit. Den som har en helt underbar gitarr med, gitarren spelar in i min själ /Amund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 Amund,såg att du hade med två skivor av Robbie Robertson! Kul att se att det finns fler som gillar hans musik.Dessa två som du valt är också mina favorit-skivor med honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Har precis lyssnat på Fourplay (inget ovanligt... ) och spår 5, Max-O-Man, är ju ett av de rivigaste spåren på albumet. Lee Ritenour håller i gitarren denna gång. Hela skivan är egentligen ett välproducerat mästerverk. Moonjogger (nr 4) borde egentligen vara sönderspelad för min del - men den håller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontus Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Beronde på dagsformen, och uppdelat på populärt och klassiskt: Klasssikt: 1. F. Schubert - Symfoni no. 8 (Ofullbordade) 2. C. Nielsen - Aladdinsvit 3. F. Schubert - Stråkkvartett no. 14 (Döden och Flickan) 4. P. Tjajkovskij - Violinkonsert 5. J. S. Bach - Cellosvit no. 5 Populärt: 1. Bob Dylan - Slow train coming 2. Bob Dylan - Infidels 3. Bob Dylan - Time out of mind 4. Bob Dylan - Street legal 5. Bob Dylan - Love and theft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amund Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 New Order: Ja, Robbie är en favorit, och han verkar inte vara så vanlig bland skivsamlingarna konstigt nog . Jag har 4st album med Robbie Robertson och det ska så vitt jag vet vara alla han har gjort. Ska tvinga några utställare att spela lite Ribbie på mässan i helgen Vi får väl stå enade och mana dom! /Amund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeNy Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 "vilka 10 skivor är absolut nödvändiga att ha med sig?" Jahaja... Hur svarar man på det? Har redan insett det omöjliga uppgiften, men här är mitt första trevande försök (fråga mig nästa vecka...): Ella Fitzgerald Sings The Gershwin Songbook En av världen vackraste röster i perfekt harmoni med Nelson Riddles arrangemang. Klassiker. 4 CD-box från Verve med bra remastring från 1998, eller Simply Vinyls fantastiska LP-faksimilutgåva, inklusive bok. Van Morrison / Astral Weeks Vad kan man tillägga? Inte fylld av hits, men spela den några dagar i sträck och du är helt såld. Tyvärr seg gammal CD-utgåva (80-tals mastring). Warner=inte SACD... Leta upp en hyfsad LP. Lambchop / Is A Woman En av de bästa skivorna de senaste åren - alla kategorier. Balsam. Kraftwerk / Computer World Ralf & Florians sista riktiga storverk, från 1981. Teknologi och humanism i perfekt samklang. Tyvärr muggig mastring. LP-utgåvan är otroligt mycket bättre. På www.kraftwerk.com hintas det dock om katalogöverhalning under 2004. SACD??? David Sylvian / Brilliant Trees Första solo-plattan efter Japan, från 1984. Känns fortfarande otroligt modern (eller tidlös). Hyfsade musiker: Jon Hassle, Kenny Wheeler, Mark Isham, Ryuichi Sakamoto, Holger Czukay m. fl. Släpptes på nymastrad utgåva för några månader sedan. Inte lika bra som originalvinylen, men ändå. Miles Davis / Kind Of Blue Jag vet, alla har den på sin lista. Men det är inte så konstigt - det måste vara en av världshistoriens bästa skivor. Har hört den tusentals gånger men tröttnar aldrig. Senaste CD-utgåvan (1997) är helt OK. Men sedan finns ju Classic Records 33-varvs Quiex vinylversion. Eller 45-varvsutgåvan (fyra plattor enkelsidig pressning...) Depeche Mode / Exciter Den senaste (sista?) plattan kan mycket väl vara deras bästa. Klart godkänd på CD, men vinylen... är ju.... bättre (surprise) - går fortfarande att köpa på Mutes site. Talking Heads / Remain In Light En fantastisk skiva! Brian Eno och David Byrne triggar varandra till stordåd [lyssna även på "systerplattan" "My Life In The Bush Of Ghosts"]. Klart före sin tid, med World Music-influenser innan man visste vad det var. Jag säger bara "Once In A Lifetime". CD:n är mastrad på 80-talet, tyvärr, och låter platt och livlös. Eftersom det är Warner (Sire) som äger plattan lär den väl inte mastras om inom de närmaste trettio åren. Försök hitta en LP eftersom det SVÄNGER! Joy Division / Closer Tidsdokument. Men ett suveränt sådant. Givetvis nedtyngd av sin egen mörka historia, men samtidigt är det oerhört vacker musik. Martin Hannetts produktion är perfekt i sammanhanget. CD:n? Mastrad på 80-talet dvs dags för re-release. Hitta en LP istället - försök även lokalisera tolvan som släpptes samtidigt, "Love Will Tear Us Apart" som inte är med på albumet. OK, en platta kvar... det får bli en klassisk. J. S. Bach / Orchestral Suites 1-4 Vackert. Väldigt vackert, och otroligt rogivande. Min absoluta "söndags/välmående"-favorit. Inspelning från 1974 med Neville Marriner/St Martin-in-the-Fields. Tyvärr är CD-utgåvan i behov av ommastring. Har inte hittat någon LP. Men musiken står över sådana futtigheter. Sådär. 10 plattor. Det var ju hopplöst... Var tog New Order vägen? Eller Chet Baker? Dexter Gordon? Television? Och Björk, Joni Mitchell, Marvin Gaye, Cassandra Wilson, Gang Starr, Bob Marley, Mozart, David Bowie? Buena Vista Social Club? Beatles? Schubert? Echo & The Bunnymen? Duke Ellington? Aretha? The list goes on and on... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Kind Of Blue dyker upp igen... Ella Fitzgerald Sings The Gershwin Songbook har jag på en Verve Master Edition dubbel-CD. Otroligt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agrippa Posted February 23, 2004 Share Posted February 23, 2004 10 skiver!.....det er jo nesten umulig! Skitt au, jeg får prøve: Jethro Tull: Songs from the Wood og.... Jethro Tull: Heavy Horses - fordi jeg har vært en fan i over 20 år og aldri blir lei av dem. Kari Rueslåtten: Pilot - nydelig jente, nydelig stemme, nydelig musikk. Miles Davis: Sketches of Spain - min favoritt plate med Miles. Dr, John Plays Mac Rebennack - oh so coool New Orleans piano jazz. Clannad: Macalla - stemningsfull til tusen. Gustav Mahler: Symfoni No. 6 i A Moll - kraft, fylde, drama.... Diana Krall: Live in Paris - et moderne jazz-mesterverk. Annie Lennox: Bare - intelligent, enigmatisk pop fra en av vår tids største kvinnelige artister. Johnny Cash: The Man Comes Around - som "new order" sa tidligere i tråden; mer ekte enn dette blir det ganske enkelt ikke. Og det var det. Men det kunne jo nesten like godt vært 10 helt andre skiver da... Agrippa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 hejsan här är nio jazzskivor som undertecknad inte skulle vilja vara utan är de det nio bästa? inte vet jag har svårt att välja miles fattas t ex och var är coltrane postar nog nio andra lite senare Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.