new order Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 ponera följande. ni hamnar på en öde ö med en bärbar cd-spelare och 10 valfria skivor! vilka 10 skivor är absolut nödvändiga att ha med sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 oooh det här blir svårt, måste tänkas på ett långt tag,.. jag återkommer. Rolig tråd förresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Trevligt uppslag! Måste också tänka igenom detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Haha..måste också tänka igenom! Skulle dock vilja byta ut en av skivorna mot Grado RS-1! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 aha får man fuska? jag skulle byta ut en skiva mot ett helår av TAS :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jls Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Shit, det här va då en svår fråga, men jag måste nog som de andra tänka lite mer. Hur många uppsättningar med batterier har man med sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Aj aj en riktig kuggis.Här får man verkligen tänka till. Får man räkna en samlingsbox som ett album Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Och framförallt, vilka hörlurar skulle man ta med sig? :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Det kommer att bli många "EDIT" på detta inlägg. # Kristina från Duvemåla - Måste vara ett av sveriges bästa verk # Rev. Milton Brunson & Thompson Community Gospel singer - Available to You (En känsla utöver det vanliga, fast dålig inspelning Lugnar mig där och går och kollar i samlingen igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 18, 2003 Author Share Posted December 18, 2003 "Aj aj en riktig kuggis.Här får man verkligen tänka till. Får man räkna en samlingsbox som ett album" Absolut! tanken med det här var bara att se vad ni föredrar för slags skivor när det kommer till kritan!vilka skivor är ett absolut måste!! att man sen kan få lite uppslag till skiv-inköp är väl inte heller fel (det var lite en baktanke som jag hade ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Det är ju rätt många parametrar som måste vägas in... Förutom att musiken skall vara beroendeframkallande, handlar det ju också om personliga minnen som man ofta delar med någon. Några album har dock redan utkristalliserats och stiger sakta upp ur mängden utan inbördes ordning: Kind Of Blue med Miles Davis för att den bara finns där i vardagen. On Every Street och Brothers In Arms med Dire Straits. Det är ju egentligen Mark Knopfler det handlar om och han blir nog aldrig bättre. You´ve Got the Power med Third World som representanter för övärlden. Clasicos de la Provincia med Carlos Vives, megastjärna i Colombia. Man måste nog vara där för att känna musiken fullt ut i alla ådror. This Is Love med Lee Ritenour och det räcker med spåret Baltimore. Resten är en bonusgåva. Snowbound med Fourplay och det är deras version av Amazing Grace det handlar om. Vi snöar ju alla in på olika saker men det viktiga är att man snöar in... The Song Lives On med Joe Sample och Lalah Hathaway. Samplepianot är ett livselixir och Lalah Hathaway sjunger med samma känsla som pappa Donny hann med under sin korta karriär. Getz/Gilberto. Konstigt att man aldrig tröttnar på The Girl From Ipanema, Desafinado & Co... Sparar sista kortet... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Då ska jag alltså publicera min ö-lista Jag kan börja med att säga att jag är en ordentlig allätare. Tycker om det mesta, om vi nu bortser från den värsta kommersiella radiomusiken då. Tyvärr så har jag i princip ingen jazz/klassiskt i min skivsamling. Detta i sin tur beror på att jag inte vet vart jag ska börja sökandet Tips mottages gärna. Detta är alltså de 10 skivorna som haft störst betydelse för mig genom åren; Björk Debut Nick Cave Murder Ballads David Bowie Ziggy Stardust And The Spiders From Mars Smashing Pumpkins Adore Tool Aenima Cranes Forever Mission Blue London After Midnight Oddities Joy Division Substance Mazzy Star Among my swan Får man ta med sig några TAS ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Svår nöt att knäcka, listan har en förmåga att ändra sig med tiden. Just nu: 1 Blue man group-Audio.För sin härliga dynamik 2 Kruder Dorfmeister-KD sessions.Skön triphop bossa jazz 3 Ry Cooder-Buena vista social club.Spelglädje, rysligt närvarande 4 Bach-suiten fur violincello. OPS30-176/177Det ska inte behöva motiveras 5 Mahler-Symphoni no5 Telarc2CD80569Stor orkester målad av en mästare 6 pinkFloyd-pulseLIVE, bra samling av 30 års musik 7 Muddy Waters-FolksingerUr-blues på mobile fidelityguldskiva en svunnen tid 8 Diana Krall-The look of loveJazz standards/Bossa. Londons Symfoniorkester och Dianas röst som lök på laxen 9 Miles Davis-Kind of blueSuverän musikalisk timing, i sin enkelhet ett måste 10 Depeche Mode-Violatordom måste bara få vara med,dom har följt mig sen jag började lyssna på musik. Några bubblare: #Arvo Pärt-Summa BIScd300834.Spännande, skrämmande,meditativ #Glenn Gould-Images.SX2K62588 Glenn plays Bach-Glenn plays not Bach #Eric Bibb-Spirit& the bluesSkön inspelning på opus3 #Haydn-6sonaten.Patrick Cohen.Steinway GCD920505Härlig inspelning av underbara stycken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.m.f Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 ojoj, verkligen inte lätt, precis som Adagio säger så ändras listan lite då och då. Men jag har sammanställt min lista utifrån alla musikstilar jag gillar för att få ett så brett utbud som möjligt. * Kiss - Destroyer: Måste ha något med Kiss, svårt val, men en klassiker är alltid en klassiker. * Miles Davis - Kind of Blue: Likaså en klassiker, synd att den inte är längre... * Tracy Chapman - Tracy Chapman: kanske min inkörsport till hifi. Hennes röst kan jag inte vara utan. * Eric Bibb - spirit and the blues: svårt val mellan denna och just like love.... * Widowmaker - Blood and bullets: Dee snider inkarnation som måste finnas med utifall att.... * Pearl jam - Ten: Ytterligare en klassiker som periodvis spelas mycket. * Eva Cassidy - Live at blues alley: Härligt skön skiva. Avspänt och atmosfäriskt. * Metallica - Master off puppets: Kanske deras bästa, måste iallafall finnas med. Härliga Cliff Burton basgångar. * Diana Krall - Live in Paris: En skön skiva att bara vara till. * Twisted sister - Live at hammersmith:Vad ska man ta med barndomsidolen och nickname inspirationen? Det faller på en dubbel med undermålig hifikvalitet, men med härligt ös. puh... det var svårt.... ångrar mig redan... svårt att få en topp tio. Edit: Äsch fick ju inte ens med en skiva klassisk musik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 19, 2003 Author Share Posted December 19, 2003 (edited) Reviderad den 21/9-04 ok,jag som startade denna (kugg)fråga ska försöka mig på en lista. och den lyder som följer: Eva Cassidy-Live at Blues Alley Att stryka bort U2 var svårt men ska man vara ärlig med sig själv (och det ska man) så har jag numer mer behållning av denna skiva. Sarah Mclachlan-Surfacing Min andra ändrig i min personliga topplista.Smashing Pumpkins har få gett vika för underbara Sarah Denna skiva är inte lika spännande och nyskapande som "Fumbling.." men den är ändå...perfekt! Radiohead-OK Computer Någon sa att Radiohead var ett Pink Floyd med ett "skitigare" sound.och det kan stämma!åtminstone på den här skivan,efterföljarna som kid A och Amnesiac har inte varit lika direkta,och i ärlighetens namn inte hälften så bra! Björk-Post Hur cool kan en artist vara?väldigt egensinnigt och annorlunda,fast då menar jag det på ett positivt sätt! Tori Amos-Scarlet´s Walk just när man började ge upp hoppet på Tori Amos så släpper hon en otroligt bra skiva.Kanske till och med hennes bästa någonsin! Lisa Loeb-Firecracker NY Vad kan man säga?Jag gillar fortfarande Yello men Lisa var bara tvungen att vara med!Enkel,okonstlad pop/rock av bästa slag.Jag har fallit för hennes musik i nästan samma grad som jag fastnade för Sarah Mcclachlan,och det säger inte lite!Det roliga är att jag har en massa skivor med henne som jag har kvar att upptäcka,det bådar gott.. Johnny Cash-American IV:The Man Comes Around Johnny Cash sista skiva är ett riktigt guldkorn.Ståpälsfaktor 10,det kan inte bli mer äkta än så här. Rage Against The Machine-den självbetitlade Limp Bizkit,gå och göm er! det här är äkta,kan bara skaka på skallen åt alla karbon-kopior som försöker leka R.A.T.M.dessutom finns det ett budskap mitt bland alla coola,tunga riff Sarah Mclachlan-Fumbling towards ecstacy Min första revidering.Jag gillar fortfarande Kraftwerk som var mitt tidigare val, men det står klart att jag numer inte kan leva utan Sarah!Denna skiva har kommit att bli något av en peronlig favorit. Phoenix-United Frankrikes svar på Steely Dan,perfekt produktion,starka pop-låtar. Min första revidiering av min peronliga topplista,det stämmer bättre med vad jag har för favoriter just nu även om vissa som jag valt bort gärna fått vara kvar.Men är det sagt 10 så måste det bli så. Edited October 8, 2004 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Precis som andra påpekat så skulle listan ändra sig allteftersom(delvis beroende på humöret) Dessutom tog jag frågan lite för bokstavligt. Min första tanke var aha såklart jag skulle ha med en bränd skiva där min 9 åring spelar Fur Elise på piano och där min treåriga dotter sjunger diverse barnsånger.Frugan är såklart med på sitt håll med diverse klassisk Pianomusik. Något att leva med under lång tid och med många tankar Nu går vi in på listan Det blir inte egentliga favoriter av den anledningen av att när urvalet bara är tio får man tänka i lite andra banor. Pink Floyd - Pulse (Dubbel cd med deras bästa) John fogerty - Premonition(glad musik som man kan sjunga med i trots ensamheten) Eva Cassidy - Live at blues alley (bra musik som tål att höras många gånger) Led Zeppelin - Remasters(dubbel cd med blueskänsla och bra gitarr och trummor) Miles Davis - Kind of Blue(Härlig Jazz med de bästa musikerna) Stravinsky conducts Stravinsky-Petrushka,Le sacre du printemps.(svår musik som kan vara lämplig att försöka tolka på en öde ö)och som jag aldrig lyssnar på i vanliga fall trots att jag gillar klassisk musik. Cornelis Wresvijk - Bästa(mest för att man inte skall glömma sitt modersmål med all engelskspråkig musik )tidsaspekten he he Mozart - Pianokonsert nr 21 Elvira Madigan (avkopplande och trevlig musik) Neil Young - unplugged(många bra låtar här) Eric Clapton - Unplugged(samma här fast med lite blueskänsla) Kommer frågan upp om en månad igen så ser garanterat listan helt annorlunda ut Sen så skall såklart musiken avnjutas på en bärbar rör cd med ett par Stax ESL lurar med rördriver såklart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Huhh den var inte lätt den men gissningsvis eller för stunden i alla fall. "Remedios Curativos", från Las Cantigas de Santa Maria med G. Paniagua och Atrium Musicae. "Tarrasswein" med den Den Flygande Bokrullen "Pianotrio 1 och 2" av Schumann med Florestan Trio "Belle Marie" med Anonymous 4. "Upptåger" med Martin Bagge, ungdomssynder av CM Bellman Beethovens nionde symfoni "Weltliche Musik Im Christlichen Und Jüdischen Spanien" med Montserrat Figueras och Hesperion XX "Cantigas De Santa Maria" med Micrologus "Brandenburgkonserterna" av JS Bach "Tous les matins du monde" med Jordi Savall, Figueras m.fl. Listan kan nog förfinas, men jag skulle vara ganska nöjd med denna lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 20, 2003 Share Posted December 20, 2003 Ja, man ska´ ju va´ ensam på Robinsonön! :cool: Byter ut Third World mot Van Morrison och Moondance. För övrigt är det lite läskigt hur mycket musik jag aldrig har hört talas om - än mindre hört... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted December 20, 2003 Share Posted December 20, 2003 Sisådärja! Så är det dags för första posten för mig på detta forum! Kul tråd, förresten. Här är min 10-i-topplista (för stunden) Black Sabbath: Heaven & Hell Rösten, tyngden, låtarna och de intelligenta melodierna. Absolut världsklass! Deep Purple: Machine Head (25th anniversery edition) Hur är det möjligt att producera ett sådant helgjutet mästerverk i en hotellkorridor? Eva Cassidy: Live At Blues Alley Gåshud ända från huvudet ner till fotafjällen. Min personliga favvo är nog "Stormy Monday" på höööög volym... Aretha Franklin: Lady Soul "If you've spent time in the northern hemisphere, you already know the power of Aretha's voice"... (taget från baksidan på konvolutet) Muddy "Mississippi" Waters: Live 2-CD (Legacy Edition) Om man fått välja en blueskonsert att bevittna under 1900-talet, så måste det bli den här. Intimt, känslosamt och med alldeles sanslöst sväng. Ruskigt bra band med Johnny Winter på slidegitarr. På den här utgåvan också ett mycket bra ljud. Mighty Sam McClain: Sledgehammer Soul & Down Home Blues Titeln säger allt. Kokande gryta med grym soul, riktigt blå blues och till sist kryddat med en tajt blåssektion. Robben Ford: Handful of Blues Sorgligt underskattad gitarrist, här visar han på väldigt utvecklad känsla och låtarna är i toppklass. Diana Krall: All for You Lite ojämn, men varje stressad och sårad själ läks omedelbums av "Boulevard of Broken Dreams". Magisk. Mercury Living Presence - Profkofiev "Love for three oranges / Scythian Suite" Bombastiskt men samtidigt vackert verk. Otrolig inspelning från 1957. Vad har egentligen ljudteknikerna förbättrat de senaste 45 åren? Inte mycket. Jewel: Pieces of You Mycket ojämn, men "Foolish Games" får mig alltid att nästan börja gråta, så vacker är den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted December 20, 2003 Share Posted December 20, 2003 oj..då får man försöka skriva sin lista..inte helt lätt! Nas - It was written The Roots - Things fall apart Norah Jones - Come away with me Michael Jackon - Thriller Marvin Gaye - Lets get it on Gang Starr - Full Clip - A Decade Of Gang Starr Bob Marley - Legend, The best of Bob Marley Erykah Badu - Mama's gun Ghostface Killah - Supreme Clientele Eva Cassidy - Songbird Det här är väl mer en ungefärlig lista. Det skulle lika gärna kunna vara med tio helt andra skivor också och jag skulle vara nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted December 20, 2003 Share Posted December 20, 2003 Härlig tråd!! Men som sagt svårt, men helt klart tankvärt, jag säger som kraftwerk "redusera mera". 100 st vore för lätt och för jobbigt att läsa, 10st är lagom för den som sen ska läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted December 20, 2003 Share Posted December 20, 2003 Ja, *pust* här har man en hel del research att ta igen. Man stänger in sig för mycket i sin hets att uppgradera, att man glömmer bort den ack så viktiga mjukvaran. Härlig tråd,.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 Ja utan skivor blir det som utan kablar "sampix"........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 Här dyker även upp klassiker som man nästan har glömt av att lyssna på under senare år. Marvin Gaye, Let´s Get It On och direkt dyker även albumet What´s Going On upp ur dimmorna... :cool: Fin musik för jullediga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 Timbre: Lets get it on är extra trevlig på SACD som jag har den på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 Ja då ska man försöka plocka ut 10st favoritplattor,Oj vad svårt men jag gör ett försök dock utan någon inbördes rangordning. 1 Amazing Rythm Aces:Stacked Deck 2 Amazing Rythm Aces:Too Stuffed To Jump 3Jimmy Buffett:A1A 4Lowell George:Thanks Ill Eat It Here 5Steely Dan:Gaucho 6Kelly Willis:What I Deserve 7Neil Young:Comes A Time 8Delbert McClinton:Genuine Cowhide 9Little Feat:Time Loves A Hero 10The Beatles:Abbey Road Hoppas att det blev någorlunda rättvist men jag tror att detta är favoriterna jag har. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 "Timbre: Lets get it on är extra trevlig på SACD som jag har den på!" Ser du, där rök julskinkan... Gaucho här ovanför med Steely Dan finns också på SACD och den är väldigt trevlig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 hehe...det kan det nog vara värt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 Ja,Vad är en julskinka jämfört med Steely Dan på SACD? Själv har jag den på LP. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 mission impossible … typ tio skivor på en öde ö, det här är de skivor jag för stunden kommer på, säger som alla andra: om en vecka, dag, timma ser förmodligen lista helt annorlunda ut. säg så här, var är beatles, j cash, n young, o redding, r charles, s cooke, w zevon, j warnes, ledzepp, los lobos, who mfl det är bra att forumet har en editfunktion … för att göra det enklare har jag valt bort alla de jazz/bluesskivor jag borde ha tagit med, men de får bli en senare lista … den noggranne ser att de tio blev tolv, men får försöka smuggla iland dem … ladies and gentlemen here are the records from x2000 allman brothers band – live at fillmore east (deluxe edition) rolling stones – let it bleed (sacd) little feat – dixie chicken patricia barber – nightclub (sacd) bob dylan – blonde on blonde aretha franklin - i never loved a man the way i love you john hiatt – bring the family delbert mcclinton – second wind band – band dan penn – do right man steely dan – aja van morrison - moondance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts