Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på högtalare som har bas bara på ena sidan....

...gamla QRS Tellus har en och hade också basen innåt.

...Vienna Acoustic har väl bas på ena sidan på deras största modeller...där vet jag Rene skrev någonstans att han hade testat med innåt/utåt men kommer inte ihåg resultatet...?

\\K-man

Posted

basen ska ju inte vara "direktionell"? så rent logiskt så borde ju basen då vara inåt eftersom den då hamnar så långt som möjligt ifrån sidoväggen.

Posted
basen ska ju inte vara "direktionell"? så rent logiskt så borde ju basen då vara inåt eftersom den då hamnar så långt som möjligt ifrån sidoväggen.

Hamnar den närmre sidorväggen får man å andra sidan mer (bas-) stöd (jämför fritt placerad subb kontra hörnplacerad). Här spelar tonkurvan alltså in, dvs klangen.

Har man dåliga väggar som exciteras och/eller rent av skramlar lätt kan det vara fördel att komma ifrån väggen. Och då ljudtrycket sjunker snabbt med ökat avstånd kan det spela roll även på små avstånd.

Förutsatt att basen och mellanregistret är delat så lågt ner att dom är rundstrålande kan jag inte tänka mig att det skulle bli olika lober beroende på "innåt eller utåt".

Däremot blir avståndet till lyssnaren olika långt beroende på "innåt eller utåt", men det är vid så låga frekvenser den ytterst lilla fasvridningen inte bör vara allt för påtaglig, men kanske värd att tänka på!

Med såhär många detaljer och många små "om och men" så tror jag det är vanskligt med generaliseringar.

Posted
Jag undrar bara om man har en högtalare med sidomonterad bas, spelar det då någon roll om den är vänd inåt eller utåt??

Om baselement arebtar i ett register där våglängden är avsevärt större än lådans bredd, har placeringen marginell betydelse. Arbetar basen upp till 100 Hz, motsvarar det en våglängd om 3.4 meter, vilket inte sällan är en faktor tio större än bredden. I det fallet är placeringen likgiltig.

Posted

JM lab L&R Utopia Be har basarna åt samma håll. Blev lite förvånad över detta, men det fungerade tydligen bäst enligt JM-lab´s utsände.

Mina egna erfarenheter av modeller med sidmonterad bas är följande:

Mest kvalite med basarna mot varandra, kvantitet från varandra.