Ekman Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Någon som kan tala om hur man mäter hur många Ampere ett slutsteg drar?? Quote
crion Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Du köper en strömmätare på Clas Ohlson för en två hundring Quote
wintermute Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Om det är ett klass B, eller AB är det dessutom så att det drar olika mycket beroende på vilken insignal (och därmed utsignal) man matar det med. Vidare måste men känna huruvida multimetern mäter topp- eller RMS-förbrukning (det skiljer en faktor roten ur 2). I gynnsammaste fall kan man slå upp strömförbrukningne i manualen; men det kan vara svårt om man t ex byggt det själv edit: snavfel Quote
Ekman Posted August 4, 2005 Author Posted August 4, 2005 det är ett rent klass A steg det handlar om för tillfället. är det någon som vet hur mycket lite större steg drar på ett ungefär? till exempel ett krell fpb300 eller liknande? anledningen att jag undrar är att jag funderar på att köpa en isotek minisub eller liknande strömapparat och isotek påstår att det inte är säkert att minisuben fixar lite större steg, den har en maxkapacitet på 10A kommer man upp i det?? Quote
K-man Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 En första "snabbtänkkoll" på strömförbrukningen borde kunna funka såhär: ...troligen har du inte mer än 10A säkring i elskåpet till ditt rum....och då kör du ju hela anläggningen och en hel del annat på det...och kanske fler rum? ...inte hela sanningen, med startströmmar och allt...men det ger väl en liten hint? \\K-man Quote
wintermute Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Enligt Krells hemsida drar en FBP300cx som mest 1700 W. Det motsvarar en ström om 1700 W/220 V = 7,7 A. Då finns det en bit kvar till 10 A. /W Quote
K-man Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Japp, till och med lite marginal till, eftersom det påstås att vi har 230 i vår uttag. En vändning till med viss felmarginal är väl att om man går på att trafon jobbar för fulla muggar och har 230V och 10A att tillgå så blir det väl en Trafo på 2300VA... \\K-man Quote
Ekman Posted August 4, 2005 Author Posted August 4, 2005 Jag har faktiskt en egen säkring på 16A som bara kör stereon. jag borde ju ha kollat hemsidan. så länge man inte går över ett 300-steg eller monoblock så går det bra då blir det nog en minisub då Quote
crion Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 Jag skulle nog ställa den här frågan Direkt till IsoTek: Vid vilken strömmängd/ampere börjar degradering/kompression av ljudet. Maxkapacitet brukar inte vara samma sak som att ljudet låter lika dynamiskt hela vägen oavsett strömuttag från enheter... De har ju själva skapat Titan, så de har tydligen något i åtanke när de inte rekommenderar minisubs till slutsteg hursomhelst. Quote
wintermute Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 K-man: Ja just det. 230 V. Helt plötsligt känns den gamla rockgruppen 220 V ännu något mer föråldrade... Om man vill vältra sig i slutstegskonstruktion kan man notera att slutsteget drar olika mycket beroende på vilken utsignal man har. Detta trots att det sägs vara ett klass A steg. Denna skenbara motsägelese kommer sig av Krells teknik med automatjusterande bias. Förmodligen pateneterat... Quote
Ekman Posted August 5, 2005 Author Posted August 5, 2005 Jag har redan pratat med Isotek och dom sa att det inte blir några problem med dynamik osv även om man kommer upp på 8-9A problemet så det är ju inga problem. jag har just nu ett äldre krell-steg så det finns inte auto-bias så det är inget problem heller, slutsteget drar för övrigt ca 7A har jag räknat ut så det borde ju klara sig minisuben har ju total max output 16,3A Quote
Recommended Posts