Timbre™ Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Den gamla klassiska hifidebatten rasar vidare genom forumssverige... Kanske dags att var och en ställer sig frågan hur vi ser på framtiden och hur vi vill ha den. Hur skulle det vara om vi alla satt där och skruvade i våra gamla NAD 208:or med mätprotokollet i vänsternäven? Eller lackade om våra Inolådor vart tionde år? De lyckliga som fått ett välbetalt jobb efter studietiden (och fjäskat tillräckligt länge) kanske slipper lackburkarna och kan byta upp sig till en ännu större Inolåda? För egen del vill jag se ett hifisverige där utbudet är så stort det bara går. Exotisk hifi såväl som inhemsk. Varje gång en ny produkt dyker upp på den svenska hifimarknaden är det ett steg i mångfaldens tjänst. Trevligt att det har tillkommit så många nya importfirmor som inte drar sig för att hantera esoterisk hifi. Ett stort steg bort från dogmerna, jag vet bäst-mentaliteten och "köp billig elektronik och billigaste kablage så att du kan satsa dina slantar på mina högtalare"-smygpropagandan. Vilka högtalare... Quote
hifirocker Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Timbre: Självklart är jag, och de flesta andra också tror jag, för mångfald!! Både inom och hifi och politiskt :cool: !! Mvh, Quote
Ekman Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 det var det finaste jag har läst sen min konfirmation hoppas forumet kan leva upp till det också Quote
Timbre™ Posted December 17, 2003 Author Posted December 17, 2003 Föreställ er andrahandsvärdet på NAD 208 i ett LTS-styrt Sverige! Quote
sampix Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Föreställ er andrahandsvärdet på NAD 208 i ett LTS-styrt Sverige! Är inte redan andrahandsvärdet hutlöst högt idag?? Quote
sampix Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Vänta nu, betyder det alltså att Sverige redan styrs av LTS alltså? Quote
Ekman Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 det som är mest irriterande är ändå vissa LTS-medlemmars fula ovana att ta engelska ord och direktöversätta dom till svenska i dåliga försök att verka intelligenta blir rädd bara jag tänker på hur ett lts-styrt sverige skulle se ut... Quote
Timbre™ Posted December 17, 2003 Author Posted December 17, 2003 Fantasipris idag och ockerpris i morgon... Quote
sampix Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 det som är mest irriterande är ändå vissa LTS-medlemmars fula ovana att ta engelska ord och direktöversätta dom till svenska i dåliga försök att verka intelligenta De vill väl inte vara sådär lixom mainstreama ba som vanliga hifikidsen lixom Fantasipris idag och ockerpris i morgon... Men då måste det betyda att all bra (ej mätmässigt alltså) hifi skulle vara tokbilligt istället?! transparent opus för 3000kr Quote
Ekman Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Sampix: ungefär sådär ja fast inte lika billigt =) Quote
Peder47 Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 En mkt skön och efterlängtat tråd att läsa ,ibland känns det att det blir bara för mkt. Hur orkar dessa herrar,som att skriva att Trabant är den bästa bilen mm mm. Tror verkligen LTS på sin egen förträfflighet samt sina utsagor,eller är det bara ngn form av konstig sk chefsideologidyrkan...där de mest vältaliga trycker ned de andras åsikter med ett svårförståligt språk. Jag var med ett tag i början på 80-talet,tänkte då...hur orkar dom.Gick ur och har haft mkt trevligt i mitt intresse de senaste 20 åren. Börjar läsa forum och ser att det är likadant i LTS som för 20 år sedan....snacka om utveckling :clown: .......men ifs,det följer ju den röda tråden, NAD 208,Sentec Diana osv, osv. Peder Quote
sampix Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 LTS for president! var skriver jag på? Quote
Timbre™ Posted December 17, 2003 Author Posted December 17, 2003 LTS for president! var skriver jag på? På baksidan... Quote
freann Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 Bra initiativ Timbre. Personligen söker jag mig till detta forum för att slippa infekterat skitsnack om vem som sa vad till vem på vilken mässa etc. Nog snackat om LTS et al. Låta oss frossa i musik och hifi-upplevelser! Quote
Timbre™ Posted December 18, 2003 Author Posted December 18, 2003 Du har rätt. Dags att styra över energin till positiva hifiupplevelser... Quote
Hsivp Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 "Vad skulle DIY-folket klona då. Dom verkar inte intressera sig för INOburkar. Undrar varför? " Dom går ju redan att köpa i byggsatser... med ritning och allt. Quote
Hsivp Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 Förresten så tänkte jag säga att jag är för mångfald... =) Quote
Bravo Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Risken blir väl att starka profiler skapar läger och sedan blir det för och emot, lite grand som partipolitik. Vi har rätt, vi har lösningarna, ni har fel, ni begriper inte det här. Egentligen är det väldigt synd, då det vore väldigt enkelt egentligen att enas om att vi alla uppfattar ljud olika, tycker olika och har olika preferenser gällande vad som är viktigt i en anläggning. Om alla får uppfylla det de tycker är bäst för dem så finns mångfalden och ingen behöver då bli trampad på tårna. Alla smakriktningar får sitt tillgodosett och revirstriderna kunde utebli, bara man erkände att det fanns flera lösningar på problemen och att folk uppskattar olika saker. Det gäller inom hifi, likväl som när det gäller mat, film, idrott, musikval osv. Quote
Timbre™ Posted December 19, 2003 Author Posted December 19, 2003 Ja, sällskapslivet är inte lätt... Det här med polarisering kan också vara avsiktlig taktik för att sluta leden i en förening eller organisation. Har man ingen gemensam fiende så letar man upp en. Finns det dessutom en perifer produkttillverkning i ledningen, inte nödvändigtvis med anknytning till själva organisationen, blir läget extra tilltalande... Med produkterna jämt fördelade i hierarkien har vi en enande faktor samtidigt som marknadsföringskostnaderna kan minimeras. Fotfolket sprider informationen och producenten håvar in kulorna... :cool: Liten, stor, större, störst...(av modellerna alltså) Svåråtkomligt skall det vara dessutom - en ynnest och en förmån! Sedan kan man ju alltid muntra upp stämningen med ett julerbjudande någon gång emellanåt för att hålla moralen uppe. Only for you my friend... Quote
Peder47 Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Huvudet på spiken Timbre,du får bli vår nya *Chefsideolog* Quote
Timbre™ Posted December 19, 2003 Author Posted December 19, 2003 Chefsideologer skall vi nog undvika... :cool: Quote
Engelholm Audio Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Kvalitativ mångfald, tack! Jag önskar fler sunda märken! Ett friare tänkande bland hififolket, själv våga välja modell och apparat(typ), inte gå på senaste modet, inte tvunget välja det som är "i ropet". Lite är så trist som en enhetlig grupp människor utan skiljetecken, innom ett område som är subjektivt. Att alla skulle sträva efter samma ljud är fel. Låt det finnas fantaster av horn-, elektrostat-, dynamiska-, enpetar-, mångapetar-, linjekälla-högtalare osv. Följden av det blir olika förstärkare, 2-wattare med ett majestätiskt triodrör, klass-A-kopplade trasistorsteg med bastuvärmare-potential, klass-D-steg och allt däremellan. Att ta bort folks egna åsikt om upplevt ljud, rekommendera apparater i den meningen att "dessa är det som är bäst om du inte själv tycker nått" gör mig inte positiv. Snarare Mångfald och fritt tyckande - ja tack! Quote
Adagio Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Helt rätt. Alla har rätt till sitt ljudideal, ngt som inte är en självklarhet på alla forum. Hur kul vore det om alla satt med samma anlägning hemma? Det är bra med forum där alla får komma till tals så länge man skiljer på sak och person. På vissa ställen verkar det bara finnas en förhärskande åsikt, och alla som har en annan ide´ måste omvändas genom förlöjligande eller mobbning. Vederbörande skall skrivas på näsan av teoretiker. Själv anser jag att fysikens lagar och akustiken utgör grunden till hela ljudupplevelsen, kablar är inget tweak det är en komponent lika viktig som någon annan i ett system. Jag gillar jag tweaks, de är kul och ett sätt att utveckla/inveckla sitt system som man redan är relativt nöjd med. Jag anser vidare att man får vad man betalar för, vill man ha mer väl-ljud får man slanta, att säga något annat är enl mig detsamma som förnekelse. Utseedet rankar jag lika högt som ljudet, jag skulle aldrig köpa något bara för att det låter bra, såg det ut som skit men lät bra skulle jag aldrig ens överväga ett köp, man ska ju leva med prylarna så det får inte finnas något att reta sig på. Sen är ju allas smak olika även vad designen anbelangar. Det är tragiskt att alltid läsa "piskar skiten ur" och "mångdubbelt bättre än system med tre nollor till", återigen förnekelse. Så otroligt stor skillnad är det inte mellan Spikes, SD-fötter, Q-dampers och bdr-koner, skillnaden finns där men att det ena är att föredra ska nog lämnas till den som ska lyssna. Skilnader mellan EKK och Transparent kanske inte är enorma, men tillräckligt för att jag ska veta vad jag föredrar, rätt eller fel? Alla har nog en ekonomisk gräns där man dragit slutsatsen att betala mer för den lilla ljudvinsten vore inte bara omöjligt utan kanske löjligt. Min gräns ligger vid ca 15.000 för högtalar kablar, 5000/signalkabelpar och 2000/kabel för nätkablar. Dessa priser är det som gäller för mig, för andra går gränsen betydligt lägre och för dom ter det sig onödigt dyrt, omvänt upplever jag priser på mer än det dubbla löjligt, utifrån min ekonomi förstås. Folk får ha hur dyra leksaker dom vill, det är en fråga om prioritering. Synd om alla som har en ansträngd ekonomi och en dyr hobby bara. Skulle det inte passa sig med en utvikningsdel av sitt system som på det gamla forumet, där man kan presentera sig och sin anläggning. För att citera Forrest Gump-"And that´s all I have to say a´bout that." Quote
Adagio Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 En stor dos självinsikt och humor krävs av oss som gärna hänger oss åt tweakning och dyl, vi måste kunna se det komiska i våra smått tokiga försök att förbättra det befintliga ljudet, andra skrattar åt oss det måste vi också kunna göra. Vi kan inte bemöta deras kritik med vare sig vetenskap eller alvarliga försök att förklara vad som händer, deras åsikt är redan bestämd. Sinsemellan kan vi ha teorier om varför vi hör skillnader på saker som det inte borde vara någon skilnad på. Tweak on! Quote
Timbre™ Posted December 19, 2003 Author Posted December 19, 2003 Ja, ibland tappar skillnaderna sina proportioner under debattens gång... Men visst finns det skillnader och man hör dom bäst i sitt eget lyssningsrum. Quote
gurin Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Jo nog är vi alla galna. Vissa är mätgalna, andra hagalna och ytterligare några är bara galna. Det beror ifrån vilken synvinkel vi ser våra små problem. Vi har också alla olika sätt att lyssna och olika ideal. Och det värsta av allt är att vi har olika budgetramar. Budgetramarna är något vi inte får glömma bort när vi diskuterar vår hobby. Inte heller den avundsjuka som jag misstänker ibland leder till att vissa envisas med att hävda att om det inte med dagens mätmetoder går att mäta så existerar det inte. Dyra ”pryttlar” är alltså båg. Adagio har tydliggjort sina budgetramar i kronor och det är starkt, om han (?) nu kan hålla dem. Själv klarar jag inte en sådan sak. Jag försöker dock att ha som princip att inte låna hem ”pryttlar” jag inte har råd att betala omedelbart, kontant. Det kan bli så jobbigt annars. Min princip har dock lett till att jag har relativt billiga högtalare men nätkablar som betingar ett nypris på nästan lika mycket per styck. Försök att förklara det för någon är tämligen döfött. ”Du är ju totalt pantad”, är den vanligaste typen av utrop man möts inför. Betydligt mer uppmuntrande är dock hustruns uttalande: ”Oj med de där nätkablarna behöver vi ju inga nya högtalare, i alla fall inte nu.” Vilket jag tolkar som att sen, när vi funnit något bra, kan vi byta. Nu måste jag dock avluta detta mitt första förvirrade inlägg på denna sida för att tillsammans med hustrun titta på film. Mvh/gurin Quote
Recommended Posts