Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter med ett inntrykk at bransjen mener man bør mene og tro, at det alltid er det siste, som er det beste av HiFi som finnes ?! ...

Hvordan blir det rom for klassikere om man tenker slik?

Dette er kanskje bransjens måte å holde det "hele" i gang og hvor vil vil vi HiFi lyttere/entusiaster være i denne sammenhengen? bare spør.......

mvh

Posted

:) Nej det nyaste är inte alltid bäst, inte heller är det gamla alltid guld.

Vissa produkter håller länge och ibland tar teknikutvecklingen ett steg framåt.

Däremot att den senaste månadens produkter är sååååå mycket bättre än förra månadens som många hifitidningar orerar om är ju rent nys.

Posted

Diskuterade detta med den förre ägaren min nyinköpta Yamaha B-2. Bortser man från slitage, oxiderade vred etc, så finns det ju bevisligen fynd. Det enda jag har som är nyare än 20 år i apparatväg är en DVD-spelare och en pickup. Jag kanske är extrem, men vet man vad guldkornen är, så är letandet efter gammal god hifi enklare. Jag har inte gamla prylar för att jag är nostalgisk (ja, ok, lite då... :mm: ), utan för att de har de facto något att komma med. Det finns ju ett stadigt intresse hur man "uppdaterar" äldre saker också.

Posted

En del Hifi tillverkare byter, uppgraderar sina apparater lika ofta som vi byter skjortor. Men låter det alltid bättre!?

Tycker det är trevligt med tillverkare, där apparaterna är "färdiga" redan vid första

utgåvan och står sig under flera år, tex. KR- Audio för att nu nämna någon.

Att utvecklingen går framåt är väl bra, men betyder inte alltid i de här

sammanhangen att det senaste alltid är bättre. Vem har väl glömt de första Cd spelarna.....

Posted

Vee-Eight du är inte ensam om att ha gamla grejor och äldre än så. Jag för min del skiter i om det står Krell eller Accuphase på fronten för huvudsaken för mig är att jag gillar hur musiken låter. För mig käns det konstigt om jag skulle ha en anläggning som kostat mig mer pengar än vad jag har plöjt ner i skivor. Det är ju klart att jag vill ha bra ljud men då till ett rimligt pris. Den äldsta förstärkaren som jag fortfarande använder om än inte regelbundet är en förförstärkare från Klein-Hummel som jag köpte 1968 och som fortfarande låter bra, speciellt nu efter en mindre moddning av nätdelen. Annars är min filosofi att använda grejor som man i någon mån använder vid mastring av en skiva. Jag har provat uppsampling men tycker inte att det ger något extra....man skulle kunna fråga sig varför det skulle bli bättre när i alla fall cd-skivan ändå är så hårt skuren i diskanten. Det som jag tycker har givit mest är att använda elektronisk delning med separata slutsteg. Tanken med detta är att man inte behöver stora kraftiga slutsteg som förmår att lämna stor effekt ner till 2 ohm. Mina slutsteg är av märket Spectra Sonic där det kraftigaste förmår att lämna 160 watt ner till 2 ohm och med 5 grad. fasvridning mellan DC-20KHz. Spectra Sonic var ett USA företag som jag kom i kontakt med runt 1970 och deras egentliga tillverkning var stora och välljudande mixbord. Jag köpte till en början deras speciella RIAA förstärkare för MC puppor där man kunde gå in direkt med en 2 ohm´s Ortofon och få RIAA korrektion redan i första steget. Det här vara ovanligt på den tiden och jag vet inte någon som då hade något liknande. Det konstiga är ju att den fortfarande låter otroligt bra trots att den stod på i över 25år tills nätdelen brann...men det är nu fixat. Det ska nog behövas komma något otroligt mycket bättre innan jag gör någon större investering och undertiden spelar jag lite skivor. (78 rpm./vinyl, CD, SACD & DVD-A) :)

Ps. Om jag visste hur man sätter in bilder så skulle jag kunna göra det men tyvärr. Ds :clown:

Posted

Denne tanken om at det nyeste alltid er det "beste", kom etter å ha lest div hifi blader gjennom mange år, da spesiellt noen Engelske magasiner synes å funnet "gull" ved hver utgivelse.

Men denne tendensen til at "gårsdagens vinner er dagens taper", er kanskje markedsføringens forsøk på å påvirke oss....

Men det er godt å se at man kan være oppegående på HiFi fronten og fortsatt ha eldre utstyr som flere av dere her påpeker :)

Posted

Timbre:

Bilder är lätt som en plätt... :)

Jo just det för den som vet precis hur man gör är det väldigt lätt. Jag skulle ju för min egen del vilja se och då på min egen datamaskin hur man gör.