fidex Posted July 22, 2005 Posted July 22, 2005 Skaffade en Bladelius Freja idag, och den låter jättefint men när man ska byta låt så knäpper det två gånger (ett relä, antagligen). Detta händer på cd och dvd-a men inte på sacd. Ska det knäppa eller är det något fel på min freja? Quote
Timbre™ Posted July 22, 2005 Posted July 22, 2005 Jag märkte ingenting när vi spelade på en Freja i Jönköping. Nog bäst att kolla upp. Quote
Guest Bernt Posted July 22, 2005 Posted July 22, 2005 Jag testade en Freja här hemma för ett tag sen, märkte inte heller något sånt. Quote
fidex Posted July 23, 2005 Author Posted July 23, 2005 Det verkar som om den försöker byta till SACD-läge mellan varje låtbyte. Min förra spelare, Primare DVD30, knäppte på samma sätt när man bytte från en cd till sacd eller vice versa. Quote
klas Posted July 23, 2005 Posted July 23, 2005 har haft en Freja i 1 månad, och några knäpp har jag inte hört, däremot så var det vissa mjukvaruproblem, den led av digital dist när man skulle spela skivor som var inspelade på aningen för hög nivå. detta är nu åtgärdat, och då låter den förträffligt tycker jag Quote
ribbon Posted July 23, 2005 Posted July 23, 2005 Skall definitivt inte vara så, kontakta hifi-consult så får du svar direkt Quote
Bravo Posted July 24, 2005 Posted July 24, 2005 Min Freja knäpper vid start och stopp och detta är tydligen normalt, knäppningar mellan spåren låter som läge för en översyn. Quote
oLjud Posted July 24, 2005 Posted July 24, 2005 Det verkar vara lite små fel nu och då på vår svenska och kära Freja . Var förmodligen ett måndags ex. :cool: . Men tur att de är snabba på att fixa Freja. Quote
Guest Rydberg Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Skaffade en Bladelius Freja idag, och den låter jättefint men när man ska byta låt så knäpper det två gånger (ett relä, antagligen). Detta händer på cd och dvd-a men inte på sacd. Ska det knäppa eller är det något fel på min freja? <{POST_SNAPBACK}> Var nere på Lefflers i Linköping igår, deras exemplar av Freja gjorde precis samma sak, dvs knäppte 2 ggr varje gång man bytte spår. Otroligt att man kan släppa så buggiga spelare på marknaden Quote
sladd Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Var nere på Lefflers i Linköping igår, deras exemplar av Freja gjorde precis samma sak, dvs knäppte 2 ggr varje gång man bytte spår. Otroligt att man kan släppa så buggiga spelare på marknaden <{POST_SNAPBACK}> Kom ljudet från högtalarna? mvh . Quote
Guest Rydberg Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Kom ljudet från högtalarna? mvh . <{POST_SNAPBACK}> Nej inneifrån spelaren, det är väl nått relä som klicka fram o tillbaka, synnerligen irriterande fenomen. Quote
sladd Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Nej inneifrån spelaren, det är väl nått relä som klicka fram o tillbaka, synnerligen irriterande fenomen. <{POST_SNAPBACK}> Skönt att du hittat ditt ljudideal! (om det var allt du hittade att kritisera ) mvh . Quote
Guest Rydberg Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Skönt att du hittat ditt ljudideal! (om det var allt du hittade att kritisera ) mvh . <{POST_SNAPBACK}> Que? Jag slölyssnade via ett par Sonusfaber Cremona Audiotor och nån Cayin förstärkare på nyss lånade skivor, dvs ingen vidare förutsättning för kritisk bedömning av ljudet. Det som jag däremot märkte var att spelare klickade rejält 2 ggr varje gång jag bytte spår. Även om spelare skulle ha varit perfekt ljudmässigt skulle jag aldrig kunna leva sånadär egenheter. Så fråga: Är det normalt att det klickar sådär? Finns det nån bot på det? Borde ju ligga i ditt intresse att informera om felen nu är borta eller om det finns nån lösning på problemt istället för att skriva meningslösa svar till mig..... Quote
sladd Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Que? Jag slölyssnade via ett par Sonusfaber Cremona Audiotor och nån Cayin förstärkare på nyss lånade skivor, dvs ingen vidare förutsättning för kritisk bedömning av ljudet. Det som jag däremot märkte var att spelare klickade rejält 2 ggr varje gång jag bytte spår. Även om spelare skulle ha varit perfekt ljudmässigt skulle jag aldrig kunna leva sånadär egenheter. Så fråga: Är det normalt att det klickar sådär? Finns det nån bot på det? Borde ju ligga i ditt intresse att informera om felen nu är borta eller om det finns nån lösning på problemt istället för att skriva meningslösa svar till mig..... <{POST_SNAPBACK}> Precis, det gäller att vara stringent och inte missa några tillfällen till en allsidig information, som hifisäljare borde du ju veta hur det är. Jag har själv hört dubbelklick på Frejan vid spårbyte men inte att den skulle pröva SACD el dyl varje gång. En spelare som ger mycket höga reläklick ifrån sig är Audio Aero Capitole. Körde en låt på den som står i butiken och en kund ville fråga något varför jag tryckte på "stop". Det klicket ekade flera sekunder efteråt inuti maskinen. Har aldrig hört dig klaga över det? Men vi brukar inte fokusera på sådant utan berättar om hur fint den låter. Tycker jag du skall göra också. ps. De som har minste bekymmer med sin Freja är välkomna att ringa på 070-3360101 så skall jag hjälpa till med eventuella problem. ds . Quote
Guest Rydberg Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Ok, jag tolkar alltså ditt svar som att det är helt normalt att vissa Freja-maskiner klickar vid låtbyte, trisst. Beträffande klick från Audio Aero så hade jag aldrig några liknande problem som du beskriver på min spelare (som numera är såld), det finns massor av olika mjukvaruversioner på Capitolen så det kanske inte är så konstigt heller. Hur som helst, vad AA har med freja att göra greppar jag inte heller riktigt, att andra spelare beter sig lika dåligt är väl ingen rimlig ursäkt till att Freja gör det, eller har jag missat något? Dessutom att enbart fokusera på hur saker låter och helt negligera det praktiska handhavandet verkar otroligt korkat imho. mvh R Quote
figge Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Precis, det gäller att vara stringent och inte missa några tillfällen till en allsidig information, som hifisäljare borde du ju veta hur det är. Jag har själv hört dubbelklick på Frejan vid spårbyte men inte att den skulle pröva SACD el dyl varje gång. En spelare som ger mycket höga reläklick ifrån sig är Audio Aero Capitole. Körde en låt på den som står i butiken och en kund ville fråga något varför jag tryckte på "stop". Det klicket ekade flera sekunder efteråt inuti maskinen. Har aldrig hört dig klaga över det? Är innehavare av en AA har aldrig hört detta fenomen, verkar märkligt.Kanske finns på vissa spelare tydligen. Men vi brukar inte fokusera på sådant utan berättar om hur fint den låter. Tycker jag du skall göra också. Något som blivit trampad på tårna? Försök att hjälpa kunden som blivit drabbad av detta fenomen istället för att kasta skit på andra märken, dålig stil. Du arbetar väl som säljare inte advokat? ps. De som har minste bekymmer med sin Freja är välkomna att ringa på 070-3360101 så skall jag hjälpa till med eventuella problem. Det här sättet är ett mer civiliserat sätt i kundrelationer.Kunden i fokus, ellerhur Sladd? ds . <{POST_SNAPBACK}> Quote
sladd Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 <{POST_SNAPBACK}> Hej Figge! Inget ont om AA om du läser mitt inlägg igen. (jag anser ju inte att ett knäpp på detta sätt är ett bekymmer men Rydberg själv har hyllat denna spelare till himlen och då är ju allt perfekt och felfritt...) Rydberg refererar alltid till besök på Lefflers, hittar alltid något bekymmer som sedan är "otroligt", "dåligt" och nu senast "otroligt korkat" så fort det handlar om Bladelius. En gammal tagg i sidan förmodligen. Blev bara så trött på det där jamset och tyckte andra också kunde få upp ögonen för det och när du nämner att "tala illa om en konkurrent" så är det ju vad detta handlar om. Är man alltid ursäktad så fort man inte har en butiksdörr att stänga på kvällen? Support finns alltid på nämnda telenummer, dygnet runt! Kunder som upplever minsta problem med Bladelius produkter försöker vi hjälpa direkt och jag hoppas mitt inlägg inte sågs som ett sätt att negligera eventuella produktbekymmer. Lefflers Hifi själva tycker Freja låter kanon och reläklick från spelaren utgör inga som helst störmoment. Jag tycker Rydberg kunde dyka upp här en dag och få sig en lyssning på sortimentet och berätta in real life om sina dubier eller aversioner i livet. Kaffe och bullar utlovas! Tills dess mvh . Quote
Guest Rydberg Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Nu får du väl ändå ge dig! Jag satt nere på Lefflers med en kopp kaffe i handen (detta är för övrigt den enda vettiga butiken i Linköping så det är ju inte så konstigt att man går dit då och då) och märkte dessa knäppningar. Mindes någonstans i bakhuvet att jag läst nått liknande på Euphonia och mycket riktigt. Tycker du att det var fel av mig att skriva att jag också uppmärksammat problemet? Skulle jag hållt käften och låtsats som om solen sken o att jag aldrig hade hört de där knäppen? Jag vidhåller att en apparat för över 20 papp inte ska hålla på så oavsett vad det står för märke på fronten. Allvarligt talat trodde jag att det det var ett trivialt fel, exempelvis gammal mjukvara eller liknande. Dessutom har jag nog aldrig hittat fel på andra Bladelius prylar nere på Lefflers (som du verkar tro), däremot så tyckte jag verkligen om Grendel tillsammans med piP vilket jag också skrev på faktiskt. Jag kommer gärna förbi Hificonsult en dag då det är lugnt i affären så kan du se vad jag är för prick egentligen och så kanske du kan passa på att uppdatera dina fördommar till senaste versionen mvh R Quote
sladd Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Nu får du väl ändå ge dig! Jag satt nere på Lefflers med en kopp kaffe i handen (detta är för övrigt den enda vettiga butiken i Linköping så det är ju inte så konstigt att man går dit då och då) och märkte dessa knäppningar. Mindes någonstans i bakhuvet att jag läst nått liknande på Euphonia och mycket riktigt. Tycker du att det var fel av mig att skriva att jag också uppmärksammat problemet? Skulle jag hållt käften och låtsats som om solen sken o att jag aldrig hade hört de där knäppen? Jag vidhåller att en apparat för över 20 papp inte ska hålla på så oavsett vad det står för märke på fronten. Allvarligt talat trodde jag att det det var ett trivialt fel, exempelvis gammal mjukvara eller liknande. Dessutom har jag nog aldrig hittat fel på andra Bladelius prylar nere på Lefflers (som du verkar tro), däremot så tyckte jag verkligen om Grendel tillsammans med piP vilket jag också skrev på faktiskt. Jag kommer gärna förbi Hificonsult en dag då det är lugnt i affären så kan du se vad jag är för prick egentligen och så kanske du kan passa på att uppdatera dina fördommar till senaste versionen mvh R <{POST_SNAPBACK}> Deal! mvh . Quote
Timbre™ Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Rydberg, i Alingsås finns olika slags kaffemuggar att välja på ... Quote
Guest Rydberg Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Rydberg, i Alingsås finns olika slags kaffemuggar att välja på ... <{POST_SNAPBACK}> Sädär, vissa står det euphonia på antar jag, ska lova att inte välja en sådan, duvet LTS-bakterier överlever maskindisk Quote
Timbre™ Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Vad gör man inte för reklamen... Kul att du är tillbaka, hur går det med körsbärsäventyret... Quote
Guest Rydberg Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Körsbärsäventyret (menar du pi60s i körsbär)? Pratar du med mig nu (lite osäker) Quote
K-man Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Jag gissar på att han syftar på ett par skapelser som just nu är svarta...(inte samma par men ändå...) \\K-man Quote
Guest Rydberg Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Aha, ja i så fall så börjar de bli inspelade och jag är verkligen grymt nöjd. Dynamik, upplösning, förmåga att spela starkt, klangriktighet och ljudbild, allt är i absolut toppklass, nog svårt att finna nått bättre oavsett prisklass, jag har iallafall aldrig hört nått bättre. När jag blir mer bofast ska jag göra iordning rummets akustik, som det är nu så har jag tydliga basproblem och klappekon så det står härliga till. Quote
Timbre™ Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Ja, de efterlängtade högtalarna. Känner på mig att de förutom ljudet även har fotogeniska drag... Quote
Guest Rydberg Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Ja, de efterlängtade högtalarna. Känner på mig att de förutom ljudet även har fotogeniska drag... <{POST_SNAPBACK}> De jag betsälle i körsbär har inte kommit än som sagt men de svarta spelar på sålänge Quote
FBK Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Ja , Rydberg i Allingsås :cool: Du lär få trevligt, om du "undviker" att bli utkastad Och när du träffar den "okända" mannen på bilden, så be om att att få lyssna på högtalarna på bilden också, ska låta bra har jag hört! Quote
Recommended Posts