Jump to content

Slutstegsjakten avslutad nu börjar nästa jakt


Guest Rydberg

Recommended Posts

Guest Rydberg
BTW: Konstigt att inget smält av hemma hos dig  ;)  :D Ja menar, du har i all iver "kopplat" fel två gånger  :cool:

Hehe, iof har jag bara kopplat fel en gång, det var en vippa på framsidan av försteget som var på fel håll denna gången. Visste inte ens att försteget hade en sån vippa :D

Link to comment
Share on other sites

Åhh, här händer det grejer! Julafton mitt i sommarn! ...och ändå åka iväg på semester...nepp...det hade jag ställt in!!!! :D

Separata nätdelar ger extra känsla, så är det bara!

60:orna Ser väldigt snygga ut i pianolack...även om inte jag gillar pianolack.. :blush

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Nice! Här händer det grejor. De häringa svarta pi60s i pianolack (som bilden visar?) har du köpt dessa? Eftersom du gjort en beställning på ett par i körsbär fattar jag nada  :o  :dead:  ;)

Te Benchmarken, använder du AA som drivverk då? Om ja, vad blir det om du säljer AA?

Kommer mycket riktigt ett par i körsbär senare :)

Nej AA:n har jag inet i min ägo längre, kör med min DVD som drive. Benchmarken är tydligen rätt okänslig mot vilken drive som används men jag ska fixa nått med bättre "känsla" längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Åhh, här händer det grejer! Julafton mitt i sommarn! ...och ändå åka iväg på semester...nepp...det hade jag  ställt in!!!! :D

Separata nätdelar ger extra känsla, så är det bara!

60:orna Ser väldigt snygga ut i pianolack...även om inte jag gillar pianolack.. :blush

\\K-man

Yepp, kom in i ett stim kan man säga, många nya pryttlar på kort tid.

Tackar, de ser rätt fina ut i lackade faktiskt, det blir snyggt eftersom den finns så många fasningar :mm:

Link to comment
Share on other sites

Okej :)

När jag tänkte på två felkopplingar, syftade jag även på det där med slutsteget, om man nu kan kalla det för felkoppling :shy:;)

Hur vet du att benchmarken är "rätt okänslig mot vilken drive som används" :?::shy: Körde med en billig dvd till min tact när jag sålt den harmony design moddade yamahan. Till en början lät det imponerande bra till dvd:ens fördel. Efter några dagar var det inte lika kul längre :diss:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Hur vet du att benchmarken är "rätt okänslig mot vilken drive som används"  :?:  :shy: Körde med en billig dvd till min tact när jag sålt den harmony design moddade yamahan. Till en början lät det imponerande bra till dvd:ens fördel. Efter några dagar var det inte lika kul längre  :diss:

Dels Stereophiles recension och mätning, sen även alla användarrecensioner man läst. Den har nån omklockningskrets på ingången som gör den ganska okänslig

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Nu har högtalarna gått några 10 tal timmar och det börjar redan hända grejor, basen börjar komma mer och mer samt den lite återhållna stilen de hade i början börja släppa. Det är sanslöst bra högtalare helt enkelt, skulle va kul att låta dem gå en match mot t.ex. kharma högtalarna som ses i ett bildreportage här (iof kanske inte så kul för kharma högtalarna :app: :cool: ). Jag är grymt nöjd med dem och jag kan inte säga att jag hört nått bättre någongång faktiskt, inte illa för ett par burkar som kostar drygt 30 i monteringssats och ca 42-45 färdigbyggda.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Läckert! :mm:

Har du fått några generella intryck av dacen än så länge?

Är själv mkt intresserad av just denna.

Har varit så många byten nu på kort tid att jag inte riktigt vet vad som bidrar till vad, att dac:en är väldigt bra står dock utom allt tvivel.

Här är en bild på elementen, pi60s är bestyckade med en 17,6 cm baselement och en 2,9 cm textildome. Högtalarna spelar från 24-26000 Hz med en avvikelse på högst +/- 1dB i passbandet. Det som även utmärker detta system har hur mycket transienteffekt det tål, över 5kW ska inte vara några problem. Högst ljudtryck ligger på 118 dB.

Elementen som heter Ino-B88x (bas) och Ino-T11m (diskant) är väldigt esoteriska element som är helt konstruerade av Ino Audio. Detta har naturligtvis sitt pris, elementen blir inte helt billiga och kostar också 7200 resp 3600 stycket :o

pi60s_element.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vore onekligen kul att få lyssna på ett par pi-60 någon dag! Specen låter ju tilltalande, och egenutvecklade element tillför ju respekt för konstruktören. Vore ju då extra förträffligt om konstruktörens "smak" sammanfaller med min! :)

\\K-man

Edit: Hmmm...finns det inte ett par fräckt lackade 60:or i Gbg? har för mig jag sett bilder...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Vore onekligen kul att få lyssna på ett par pi-60 någon dag! Specen låter ju tilltalande, och egenutvecklade element tillför ju respekt för konstruktören. Vore ju då extra förträffligt om konstruktörens "smak" sammanfaller med min! :)

\\K-man

Edit: Hmmm...finns det inte ett par fräckt lackade 60:or i Gbg? har för mig jag sett bilder...

Jo det finns ett par vanliga pi60 i göteborg (Jonas Nilssons), de jag har är ju pi60s, där s står för signature.

Här är lite information om elementen, kan ju även nämna att "bara" gummiupphängningen till basen kostade 7-siffriga belopp i framtagning :o

Baselementet

till pi60s årsmodell 2003 (Ino-B88x, konstruerat av Ino™ Audio under tiden 1996 - 2002) kännetecknas av ett högprecisions RV-membran, ett mycket speciellt och ultrasofistikerat motorsystem och en membranupphängning som saknar motstycke. Fast det kanske inte är så mycket att skryta med, i själva verket vet jag inte ens hur en upphängning med motstycke ser ut, så det är alltså något som gäller alla upphängningar jag konstruerat – de saknar motstycke alltså. :)

Nåväl - den speciella gummiupphängningen har utvecklats för att medge maximal symmetri och hänsyn har även tagits för att ge optimala överstyrningsegenskaper. Den mäktar dessutom motstå extrema tryckförändringar i högtalarlådan (långt över 155 dB) och membranaccelerationer på över 800 G utan att deformeras okontrollerat. De flesta normala upphängningar börjar i delar av frekvensområdet deformeras olinjärt redan vid en bråkdel av dessa påfrestningar.

Andra egenskaper hos elementet, mest av kuriöst intresse för de flesta får förmodas, är till exempel att talspolen är lindad i två lager med en tvåmetallig tråd (en koppartråd med aluminiumkärna). När elementet dimensionerades 1996 var det (B88s) dessutom först i världen att använda titan som bobinmaterial för att eliminera virvelströmsdämpning och därmed medge användning av ett något större magnetsystem utan att mellanbasåtergivningen drabbas. Titanbobinen ökar också elemen-tets effekttålighet, eftersom det hindrar värmespridning i oönskade riktningar. Mycket värdefullt med de plastiska membran-material jag använder.

Genom användning av centerdome, membran och gummiupphängning med extremt noggrant avvägda former, styvheter och förluster, har elementet givits en synnerligen jämn tonkurva som naturligt sträcker sig med oöverträffad jämnhet (+/- 1 dB) upp till över 6 kHz! Tämligen unikt för ett 8" stort element.

Blandprodukter mellan bas- och mellanregister är extremt kraftigt undertryckta samtidigt som förmågan att hantera insig-naler över 110 Volt (1,5 kW transienteffekt!) med extremt låg förvrängning är svåröverträffad. I själva verket hanteras ineffek-ter på över 10 kW med måttlig distorsion. Lavindistorsionsbeteenden uppträder först därefter. Elementet är, trots sin långa slaglängd, på alla punkter jämnbördigt med de för sluten låda optimerade elementen Ino-B85, -B88s och -B88u som an-vänds i Ino™ Audios toppsystem.

Diskantelementet

(Ino-T11m, konstruerat och tillverkat av Ino™ Audio) arbetar i horisontalplanet med perfekt sfärisk vågalstring upp till över 20 kHz och har därför en spridning vars harmoni saknar motstycke. Tonkurvan är mycket linjär upp genom den högsta oktaven och vidare en bra bit in i ultraljudsområdet. Elementet beskriver en absolut resonansfri återgivning såväl i passbandet som i ultraljudsoktaverna. Med en lågdistorderande hantering av insignaler upp till över 150 Volt och en dynamiskt effekttålighet på över 3 kilowatt matchar diskanten väl det fantastiska baselementets förmåga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Rydberg
Rydberg, var är du ? Väntar på dina intryck av DAC 1.

Jag har varit på semster och kom tillbaka precis. Det är lite svårt för mig att utvärdera dacen då det är så mycket nytt som hänt i anläggningen. Jag ska dock ta med mig den till Bubben för lite jämförelser med Electrocompaniet EMC-1 inom ett par veckor. Sen är ju skillnaderna mellan cdspelare generellt väldigt små, med tanke på hur mycket pi60s lyft ljudet i anläggningen blir lyft via källor nästan löjligt litet. Mao, benchmark verkar gräva fram tillräckligt mycket för att pi60s ska briljera.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit på semster och kom tillbaka precis. Det är lite svårt för mig att utvärdera dacen då det är så mycket nytt som hänt i anläggningen. Jag ska dock ta med mig den till Bubben för lite jämförelser med Electrocompaniet EMC-1 inom ett par veckor. Sen är ju skillnaderna mellan cdspelare generellt väldigt små, med tanke på hur mycket pi60s lyft ljudet i anläggningen blir lyft via källor nästan löjligt litet. Mao, benchmark verkar gräva fram tillräckligt mycket för att pi60s ska briljera.

Jag hade både Ryberg och DAC-1 på besök i somras. Vi (alltså jag och Rydberg, inte DAC-1) avnjöt varsin pizza och pratade hifi samt testade DAC'en. DAC-1 verkar klart bra och roligast var nog när vi körde DAC-1 direkt in i mitt Krell KAV-2250... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Jag hade både Ryberg och DAC-1 på besök i somras. Vi (alltså jag och Rydberg, inte DAC-1) avnjöt varsin pizza och pratade hifi samt testade DAC'en. DAC-1 verkar klart bra och roligast var nog när vi körde DAC-1 direkt in i mitt Krell KAV-2250...  :)

Vilken pizza sen! :mm: Sjukt god om än på gränsen till för stark (svetten pärlade sig i pannan :D ). Det funkade som EA säger fint att koppla DAC-1 direkt till slutsteget och jag tyckte vi fick bäst ljud på det sättet. DAC-1 kan peta ur sig 15V (vilket vi också mätte upp*) så den borde gå att koppla till de flesta steg. Nackdelen är väl att man måste upp o traska varje gång man ska höja eller sänka volymen.

*= Detta för att förvissa oss om att läget variable verkligen funkade som avsett, 15V direkt in i slutsteget hade varit förödande för Mino troligtvis

Link to comment
Share on other sites

Vilken pizza sen! :mm:  Sjukt god om än på gränsen till för stark (svetten pärlade sig i pannan  :D ). Det funkade som EA säger fint att koppla DAC-1 direkt till slutsteget och jag tyckte vi fick bäst ljud på det sättet. DAC-1 kan peta ur sig 15V (vilket vi också mätte upp*) så den borde gå att koppla till de flesta steg. Nackdelen är väl att man måste upp o traska varje gång man ska höja eller sänka volymen.

*= Detta för att förvissa oss om att läget variable verkligen funkade som avsett, 15V direkt in i slutsteget hade varit förödande för Mino troligtvis

Fick vi inte till och med 16.4 volt?

Link to comment
Share on other sites

ska dock ta med mig den till Bubben för lite jämförelser med Electrocompaniet EMC-1 inom ett par veckor.

Där ser man...fick i alla fall ett tidsintervall där. Då har du kollat lite i kallendern med andra ord... :cool:

PS. Tack för senast, förresten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Gott att ha dig tillbaka

Tack för de orden Alf!

Btw, är du lika nöjd med Benchmarken fortfarande? Jag har fortfarande inte hunnit utvärdera min, kan bara konstatera att anläggningen låter väldigt bra totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...