Timbre™ Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Euphonia Mätforum.se... Kan tekniken mäta vad örat hör eller hör örat vad tekniken inte mäter... Frågorna är många men det är bara en vi jagar svaret på denna gång: Kan ett solitt och välbyggt slutsteg påverkas av vad det står på och spelar det överhuvudtaget någon roll vad det har på fötterna... Förutom öronen och inkallad kontrollant har tekniken tagits till hjälp ifall något oväntat skulle dyka upp. Häng med och se hur det går... Quote
LarsTokyo Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Äntligen ska vi få ett svar (förhoppningsvis) på om fötter gör skillnad eller ej. Vad är en AM-28? Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Den mest osannolika av vägar leder till frekvensgången i ett rum, frekvensgången hos en förstärkare och frekvensgången vid en mätning. Av allt som skulle kunna påverkas av en apparatfot eller en sten är väl inte frekvensgången det första man tänker på - men provar man inte får man ju heller aldrig veta. Noggrannhet är testarens dygd och vi har försökt att eliminera alla variabler utom just byten av underlag och apparatfötter på testobjektet som är ett Accuphaseslutsteg av senaste snitt. Rummet har hållits oförändrat, uppställningen har varit oförändrad och mätutrustningen har varit oförändrad under resans gång. Inga levande absorbenter i närheten av själva mätprocessen och den enda okontrollerbara variabeln skulle kunna vara av entomologisk art: d.v.s. om en mygga eller liknande har hunnit slinka in eller ut... :evil: Vår värd Bato är även tekniskt ansvarig vilket passar utmärkt då ägaren är den som kan sin anläggning bäst... :cool: Det blir Accuphase och Sonus faber, grafer och lyssningsintryck - plus en och annan reflektion från vår kontrollant... :cool: Här kommer svaret direkt Lars... Quote
Engelholm Audio Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Euphonia Mätforum.se... <{POST_SNAPBACK}> Du är för go Timbre! Quote
Guest Rydberg Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Att mäta från högtalarnakommer inte att ge något, dessutom är tänkbara felkällor närmast oändligt många Quote
juha Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Rydberg: Du kan väl vänta en liten stund iaf med att hojta "mäta från högtalarna kommer inte ge något" Quote
gurin Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Åhå! Det har redan börjat Det här skall bli intressant, synd bara att jag åker bort på nytt mvh/gurin Quote
Jan Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Väldig interessant ..... men som jeg ser det, är det en Voltmeter man får bruka och inte en mikrofon. En ting är at lysna på om der är en skilna, men om man skal mäta, må det först konstateres om slutsteget på nogat sätt "genererar" en felsignal om den utsätts for kraftiga vibrationer. Til sådanne formål finnes en form for "skakbord", men en eller to kraftige högtalare umetalbart ved slutsteget är kanche OK. Sen forbinner man som normal (volum helt i bunn), altså helt uten signal på inngangen og med et voltmeter over uttgangen och en 8 ohm belastning (ingen högtalere!!! - dom virker som mikrofoner). Sen skaker man med en kraftig signal på dom 2 högtalare som skal skake slutsteget och mäter om der kommer en signal på uttgangen. Om der gör, är det en fel-signal induceret änten i slutstegt selv eller i kabler på inn- och uttgange. Dette vil selvsagt inte avgjöra om man kan höra nonting, men bare avklare om selva signalkäden från inngang til utgang er känslig for skakninger (mikrofoni) Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Åhå! Det har redan börjat Rätt uppstartsstämning alltså och den här tråden handlar inte om vad vi mätnissar inte borde göra utan om vad vi faktiskt har gjort... :cool: En bild på vår tongenerator, frekvensanalysator, grafpresentatör och lagringscentral. Digital Voicing Equalizer DG-38 ur dagens referensserie från Accuphase: "Latest high speed DSP chips as well as HS-Link input and output capability make the DG-38 perfectly suited to handle all high-quality program sources including SACD." Det borde finnas en i varje fysiksal. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Dette vil selvsagt inte avgjöra om man kan höra nonting, men bare avklare om selva signalkäden från inngang til utgang er känslig for skakninger (mikrofoni) Just så och därför fick öronen större utrymme än det var tänkt från början. Tur att vi hade Juha som kontrollant... När vi ändå var igång kollades även värmeavvecklingen på kylflänsarna upp... Håller man länge och bestämt kommer hettan krypande som sig bör. Machohett :cool: som Engelholm Audio skulle ha uttryckt det. Här ser vi utgångsläget med ett lyckligt ovetande A-60 uppställt på Batos berömda stenar... :cool: Ett underlag som vi skall kika lite närmare på. Quote
Guest Bernt Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Det ska bli kul att se om det går att se något i mätningen och i så fall vad. BRA att initiativet tas. De som anser att allt görs fel kanske kan ta detta som en inspiration att själv presentera liknande intressant läsning. Jag gillar när det blir lite "görande" och nya grepp. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Det ska bli kul att se om det går att se något i mätningen och i så fall vad. Jag gillar när det blir lite "görande" och nya grepp. Det finns ingenting att förlora så att säga och då kanske det är läge att ta en titt på testlokalen innan den första mätkurvan presenteras. På köpet får vi dessutom se hur Batos lyssningsrum svarar på ett rakt frekvenssvep med denna högtalaruppställning och där finns ju en del matnyttigt att ta till sig... Våra uppställda testrutiner kräver som sagt att ingenting ändras eller korrigeras. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 A-60 direktplacerad på sten, bägge kanalerna drivna och mätmikrofonen i exakt lyssningsposition enligt Batos preferenser. Kurvan säger mycket om rummet och högtalarna men ingenting om stenen. Quote
Guest Rydberg Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Skulle jag testat detta hade jag satt en vibrator på steget och ett ocilloskop på utgången. Eller tagit en träpinne och klonkat lite på komponenter i steget och kolla om något sågs på ocilloskopet, alt hörts i diskanten Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Det är ju bara att klonka lite på steget nästa gång du lyssnar... Quote
Guest Rydberg Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Det är ju bara att klonka lite på steget nästa gång du lyssnar... <{POST_SNAPBACK}> Jo jag ja, men ni ville väl undersöka saken? Men den metoden ni valt kommer ni garanterat inte få fram några relevanta resultat (garanterat), tyckte det var synd att ni lägger ner massa tid och energi på nått som inte kommer leda någonvart bara Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Du behöver inte bekymra dig - vi hade trevligt under tiden... Stenarna liksom MDF-ställen kommer från Norge. Plattorna består av laserskuren Labrador som slipats och fasats runt om. DP-100, DG-38, A-60 och DC-101 är alla direktplacerade på underlaget. Densiteten är hög - slutstegsplattan väger sina modiga 70 kg. Quote
Guest Rydberg Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Du behöver inte bekymra dig - vi hade trevligt under tiden... <{POST_SNAPBACK}> Kanon! Grymt fina stenar, kolla själv med ett stensliperi när jag byggde mitt stereorack och det var minsann inte billigt, från 1500 hyllplanent skulle det gå på Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Dags för en kändis på den svenska hifiscenen... VibraAbsorbent har sålts i många år och dess användningsområden har varierat liksom dess färg, form och namn. Här är det viktklassen 30 - 50 kg som har plockats fram. Ett A-60 väger drygt 45 kg. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 En kudde under respektive fot. Ur manualen: - Om möjligt, ta bort de ordinarie fötterna. Om det inte går, placera isåfall kuddarna direkt under de ordinarie fötterna. Quote
Bubben Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Densiteten är strax under 3 kg/dm3 (2970g) på granitarter som Labrador. Något högre på svart granit (2971g) , som därimot är betydligt billigare men inte lika snyggt. Quote
Guest Rydberg Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Timbre> Om jag ska göra lite egna tester, vad anser du om att testa på en dac? Tidigare i kedjan och det är ju inte alls lika bökigt, tänkte testa helt subjektivt till och börja med. Finns det, enligt dig, skillnader att hämta där eller är det ingen mening? DAC:en är en Benchmark, har den förhoppningsvis imorgon Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Dacar är känsliga saker... Vi valde slutsteget eftersom diskussionen kretsade kring just transistorförstärkare. A-60 på stenblock: A-60 på VibraAbsorbent: Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Livet går vidare och de fötter som har haft en förödande effekt på mina M-8000 bör ju även kunna ge sig tillkänna (om inte annat så lyssningsmässigt) på A-60 då den mekaniska uppbyggnaden ser ut att vara likartad i den japanska slutstegsfamiljen. På med sjumilastövlarna och A.R.T. Big Feet Limited Edition. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Big Feet placeras direkt mot bottenplåten. För bäst stadga placeras kuberna längst ut mot fram- respektive bakkant. Dock ej under aluminiumfronten som det kan verka på bilden... Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 Av gammal vana körde jag två fram och en bak i anslutning till trafon. Quote
Timbre™ Posted July 19, 2005 Author Posted July 19, 2005 A-60 på stenblock: A-60 på VibraAbsorbent: A-60 på A.R.T. Big Feet: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.